شنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۹:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۱۳۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید ٩۵ درصد ماشین آلات کشت گندم در داخل کشور

عباسی گفت: ۹۵ درصد از نیاز‌های ماشینی کشور در حوزه محصولات کشاورزی متکی به صنعت داخل است و تقریبا ۵ درصد نیاز به واردات داریم.

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت کشت مکانیزاسیون در کشور اظهار کرد: خوشبختانه روند رو به رشدی را در توسعه مکانیزاسیون محصولات اساسی کشور در طی پنج سال گذشته داشته ایم، البته در کشت گندم و جو آبی  و دیم جهش تاریخی داشته ایم.
عباسی گفت: در سال ٩٢ تقریبا حدود ۴۵ درصد اراضی مکانیزه بود، ولی در حال حاضر این عدد در حوزه گندم دیمی کشور به ٨۵ درصد و در حوزه گندم آبی کشور به ٧٣ درصد،رسیده است که این امر منجر به کاهش مصرف برق و مدیریت نهاده‌ها و تولید بهتر و بهره‌وری بیشتر از نهاده‌ها می‌شود.
او ادامه داد: خوشبختانه این  امر با تکیه بر صنعت داخل کشور انجام می‌گیرد. یعنی ما تمام ماشین‌های مورد نیاز کشت گندم را از صنعت داخلی تامین می‌کنیم. ما عملا کمبودی در حوزه تولید محصولاتی مانند گندم جو ذرت و چغندر قند نداریم.
به گفته این مقام مسئول در تولید غلات با مشکلی مواجه نیستیم؛ و برای کشت پاییزه بیش از ۵٣ هزار دستگاه آماده عملیات کاشت پاییزه کشور هستند.
این مقام مسئول با اشاره به تاثیر بهره وری مکانیزاسیون کشت گندم عنوان کرد: در سال‌های اخیر در تولید گندم به خوداتکایی رسیده ایم و نزدیک به ١۴ میلیون تن گندم در کشور تولید شده است. بخشی از این اتفاق ناشی از شرایط اقلیمی است، ولی عمده آن حضور مکانیزاسیون در فرآیند تولید گندم بوده است. ۳۵ درصد از تولید کشور ناشی از ورود و بروز مکانیزاسیون به چرخه تولید است. در مقطعی در کشور میانگین گندم در محدوده‌های پایین بود و عملکرد ما کمتر از٢.۵ تا ۴ تن بوده است. البته در مقاطعی نیازمان به کمباین‌های سنگین در کشور محسوس است به دلیل اینکه عملکرد مزارع کشور بالای ٧ تن است.
عباسی با اشاره به میزان تولید داخل اظهار کرد: ۹۵ درصد از نیاز‌های ماشینی کشور در حوزه کلیه محصولات کشاورزی متکی به صنعت داخل است. تقریبا ۵ درصد نیاز به واردات داریم. آن هم در حوزه‌هایی مثل کمباین‌های برنج، ماشین‌های برداشت پنبه و باغبانی که امیدواریم بومی سازی شود. از سال ٩٢ یازده هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در قالب تسهیلات بانکی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
پرداخت سالانه یک هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره برنامه وزارت جهاد کشاورزی در نهضت ساخت داخل برای تولید قطعات گفت: از سال ٩٢ با راه اندازی خط اعتباری، به طور میانگین سالانه یک هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفت تا با خرید ماشین آلات داخلی نیاز خود را مرتفع کنند. یکی از سیاست‌های وزراتخانه رفع انحصار است. انحصار در تولید باعث کاهش کیفیت و افزایش قیمت می‌شود.
به گفته این مقام مسئول در حال حاضر، حدود ١٢ عرضه کننده فعال در حوزه تولید بذر غلات وجود دارد و قیمت بذرها یک چهارم قیمت جهانی است و کیفیت خوبی هم دارد که هیچ نیازی هم به ماشین آلات در این حوزه نداریم.
 
(شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹) ۱۹:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها