جمعه / ۲۰ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۵۰۹۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

نوسان نرخ جوجه یکروزه در بازار

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه به بالای ۳ هزار تومان رسیده که افزایش قیمت مرغ را به همراه داشته است.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ طی روز‌های اخیر در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان است. هر چند در برخی استان‌ها مرغ با نرخ مصوب ۱۵ هزار تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.
حجت ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ در پایان هفته ۱ تا ۲ درصد نوسان داشته باشد.
این مقام مسئول ادامه داد: با وجود تامین بخشی از نهاده‌ها با نرخ آزاد و بخشی نرخ مصوب، قیمت منطقی مرغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار تومان است، درحالیکه قیمت مصوب مرغ برمبنای نهاده با نرخ مصوب تعیین شده است.
وی با انتقاد پیرامون اعلام قیمت مصوب مرغ بیان کرد: با استمرار روند زیان مرغداران کار به جایی می‌رسد که مرغداران به سبب کمبود نقدینگی از چرخه تولید خارج ‌شوند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از تاخیر در توزیع نهاده‌های دامی بیان کرد: اکثر شرکت‌های فروشنده نهاده‌های دامی در ارسال بار عملکرد خوبی ندارند و به طور میانگین در پروسه زمانی یک ماهه ذرت و کنجاله سویا را عرضه می‌کنند که تاخیر در ارسال بار و کمبود عرضه منجر به رشد قیمت نهاده‌های دامی در بازار می‌شود.
حجت افزود: اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار بر عرضه مرغ با نرخ ۱۵ هزار تومان اصرار می‌ورزند، ستاد تنظیم بازار باید از ابزار‌های کنترلی بر فروش نهاده‌ها استفاده کند چرا که مرغداران در پایان خط تولید قرار دارند و در زمانیکه مرغ هایشان به سن عرضه می‌رسد، امکان نگهداری در سالن‌ها وجود ندارد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌ها همچنان ۲ نرخی است، اظهار کرد: کنجاله سویا با نرخ ۷ هزار تومان و ذرت ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار سیاه به وفور موجود است، درحالیکه نهاده به میزان کافی با نرخ مصوب نیست.
به گفته حجت، علی رغم بهبود شرایط توزیع نهاده با نرخ مصوب، کماکان کمبود داریم که امیدواریم با اتخاذ برخی تدابیر روند توزیع نهاده با نرخ مصوب تسریع شود.
وی با انتقاد از جهش چشمگیر قیمت ریز مغذی‌ها در بازار گفت: نرخ  ریز مغذی‌ها همچون متیونین و لیزین و سایر مکمل‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل چندبرابر رشد داشته که تمامی این عوامل منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده است.
حجت افزود: با نظارت مسئولان ستاد تنظیم بازار بر عملکرد واردکنندگان نهاده‌های دامی این امکان وجود دارد که ۱۰۰ درصد نهاده با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار توزیع شود، در غیراین صورت به سبب ۲ نرخی بودن قیمت ذرت و کنجاله سویا، تعدادی از مرغداران از گردونه تولید خارج خواهند شد.
وی متوسط نرخ هر قطعه جوجه یکروزه را بالای ۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نوسان شدید هزینه‌های تولید، نرخ مصوب به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
به گفته حجت، با وجود آنکه ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده های دامی از کانال دولت و مابقی از بازار آزاد تامین می‌شود، به همین خاطر عرضه با نرخ‌های مصوب بیانگر استمرار زیان  مرغداران است، در حالیکه اگر مسئولان دولتی از نرخ ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان حمایت کنند، تولیدکننده با اطمینان خاطر بیشتری به تولید ادامه می‌دهد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تاکید بر اصلاح قیمت مرغ گفت: اگر قیمت مصوب بر مبنای کارشناسی اعلام شود، تولیدکنندگان با افتخار می‌پذیرند چرا که تولیدکنندگان به هیچ عنوان به دنبال افزایش قیمت نیستند.
او در پایان تصریح کرد: بنابر آمار میزان جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی ندارد که بخواهد بر گرانی مرغ در بازار دامن بزند.
 
(جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۹) ۱۳:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها