سه شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۰۳۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

انقلاب گلخانه‌ای در استان اردبیل

کشتزارهای وسیع گندم در شمال، مزرعه‌های گسترده سیب زمینی در مرکز و باغات بزرگ در مرکز و جنوب تصویری از جغرافیای کشاورزی استان در سال های گذشته بود اما از چند سال پیش رشد سریع گلخانه‌ها در اعماق زمین‌های بایر و نیز کشتزارهای استان خودنمایی کرده و خبر از انقلابی در این بخش می‌دهد.

کارشناسان می‌گویند با اقدامات وسیع و گسترده در زمینه توسعه گلخانه‌ها و کشت‌های گلخانه‌ای که از جنوب تا شمال استان اردبیل گسترده شده است بزودی شاهد افزایش تولیدات کشاورزی استان تا دو برابر فعلی خواهیم بود ضمن اینکه در زمینه مصرف آب صرفه جویی قابل توجهی شده و درهای تجارت خارجی نیز به روی محصولات کشاورزی استان در فصول مختلف سال گشوده خواهد شد.
به گفته کارشناسان، در تولید متراکم و گلخانه‌ای در حوزه‌های مختلف اعم از سبزی و صیفی، محصولات باغی و تولید گل و گیاه دارویی به راحتی می‌توان به ازای هر متر مربع تولید محصول، ارزش افزوده‌ای بیش از پنج بشکه نفت را عاید کشور کرد، در این بخش می‌توان با اجرای طرح‌های توسعه، بیش از درآمدهای نفت، منابع ارزی وارد کشور کرد تا تولید در این حوزه جایگزین خوبی برای اقتصاد نفت شود.
همچنین فرصت‌های اشتغال در این بخش قابل توجه بوده و به ازای هر هکتار کشت گلخانه، می‌توان ۱۰ تا ۱۵ فرصت اشتغال مستقیم ایجاد کرد.
 بر همین اساس سیاست توسعه گلخانه در کشور مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی بوده است و به گفته  حبیب رادفر مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح‌های گلخانه‌ای کشور توسعه ۴۸ هزار گلخانه در کشور هدف‌گذاری شده است.
 رادفر  بیان کرد: در حال حاضر ۱۸ هزار هکتار مجمتع و واحد گلخانه‌ای در کشور احداث شده که نسبت به سال‌های گذشته ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.
استان اردبیل در حال تبدیل به قطب گلخانه‌ای کشور 
استان اردبیل از مدتی پیش گام‌های محکمی در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای برداشته و با توجه به وجود قابلیت‌های صادراتی و حضور در بازار پرجمعیت روسیه، کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی،  طرح‌های صادرات محور در این بخش بویژه در مناطق مرزی استان در حال اجرا است.
در استان اردبیل  بیش از ۱۵۰ هکتار طرح توسعه گلخانه‌ای اجرا شده و بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور هم ‌اکنون در پارس‌آباد مغان در حال اجراست.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل در این زمینه گفت: پارسال ۲۰ درصد منابع و اعتبار مربوط به گلخانه‌های کشور به این استان اختصاص یافته و  اردبیل جایگاه سوم کشوری را در این بخش  به خود اختصاص داده است.
ارژنگ عزیزی  افزود: هدف‌گذاری ۳۵۰ هکتار توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای با هدف ایجاد اشتغال مولد و پایدار برای سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در کنار صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش تولیدات محصولات گلخانه‌ای استان و ایجاد زنجیره ارزش از محورهای برنامه‌های بخش توسعه گلخانه‌های استان در سال جهش تولید است.
او بیان کرد: این استان با احداث بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای در دشت مغان و اجرای طرح‌های مشابه در دیگر مناطق در حال تبدیل شدن به  قطب کشت گلخانه‌ای کشور بوده  و بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری اردبیل و شرکت شهرک‌های کشاورزی برای احداث ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه در قالب سه شهرک در منطقه مغان منعقد شده که با تکمیل آنها تحول مهمی در اشتغالزایی و رونق تولید در استان ایجاد خواهد شد.
وی اظهار داشت: تکمیل این طرح‌ها زمینه ایجاد ۲۰ هزار شغل جدید ، تولید ۷۰۰ هزار تن محصول با ارزش صادراتی ۳۰۰ میلیون دلار در سال و صرفه‌جویی ۴۲۰ میلیون متر مکعب آب در سال را فراهم می‌کند.
عزیزی بیان کرد: تاکنون از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مذکور ۴۰۰ هکتار برای احداث گلخانه به بخش خصوصی واگذار شده و هدف‌گذاری برای توسعه کشت گلخانه‌ای سه هزار و ۵۲۴ هکتار تا ۱۴۰۴ است که برای امسال ۳۰۰ هکتار برنامه‌ریزی شده است.
علی‌اشرف منصوری  مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای کشاورزی کشور هم در سفر  اخیر خود به استان اردبیل گفت : طرح احداث گلخانه‌های بزرگ و مجتمع‌های سرپوشیده کشاورزی از اواخر سال ۹۷ در این استان آغاز شده و یکی از طرح‌های موفق کشوری است.
وی بیان کرد: در ۲ سال گذشته هشت شهرک جدید گلخانه‌ای با مجموع ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار مساحت در سطح استان اردبیل طراحی و عملیات مطالعه و واگذاری آن نیز آغاز شده است.
او با اشاره به تامین همه زیرساخت‌های مورد نیاز تولید گلخانه‌ای از قبیل آب، برق و گاز و راه دسترسی و نیز آغاز عملیات ساخت سازه توسط سرمایه‌گذاران اظهارداشت: در کمتر از ۱۸ ماه گذشته کار بزرگی در احداث گلخانه در استان اردبیل انجام شده است.
وی افزود: تاکنون ۷۰۰ هکتار از اراضی این شهرک‌ها در استان اردبیل به بخش خصوصی واگذار شده که ۳۰۰ هکتار آن در حال ساخت سازه است.
منصوری با اشاره به احداث و بهره‌برداری ۷۹ هکتار گلخانه در استان اردبیل طی سال گذشته گفت: اثرات احداث این مجموعه‌های گلخانه در ایجاد اشتغال و افزایش تولیدات کشاورزی مشخص خواهد شد.
وی افزایش ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تنی میزان محصولات کشاورزی اردبیل را از جمله آثار مثبت احداث شهرک‌های گلخانه‌ای در این استان ذکر کرد و گفت: نمود بارز جهش تولید را در تولیدات گلخانه‌ای منطقه مغان به شکل ملموس می‌توان دید.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای کشاورزی کشور همچنین مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای تکمیل مجتمع‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای استان اردبیل را بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان سرمایه‌گذاری چندین برابر بودجه عمرانی این استان است.
وی رفع بیکاری، رونق اقتصادی، افزایش بهره‌وری مصرف آب کشاورزی و رشد قابل ملاحظه بهره‌وری خاک و منابع تولید کشاورزی را از جمله آثار توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در استان اردبیل ذکر کرد.
منصوری همچنین بیان کرد: علاوه بر این، با ایجاد زنجیره ارزش و با بهره‌گیری از آب و هوای معتدل و خاک مرغوب منطقه، سرمایه موجود استان به شکل منطقی استفاده شده و با کاهش مصرف انرژی و مزیت صادراتی، رونق عملی در اقتصاد کلان کشور نیز رقم خواهد خورد.
وی تامین کامل زیرساخت‌ها از جمله آب و برق و گاز را نیاز ضروری شهرک‌های گلخانه‌ای استان اردبیل اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاران فعال‌تر از بخش دولتی کار کرده‌اند به طوری که هم‌اکنون برخی از واحدهای گلخانه‌ای استان معطل تامین این زیرساخت‌هاست.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای کشاورزی کشور اصلاح فرایند طولانی اداری برای احداث گلخانه و نیز اعطای آسان‌‍تر تسهیلات بانکی را از ضرورت‌های مورد نیاز برای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان اردبیل ذکر کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم گفت: احداث و بهره‌برداری از ۱۶۰ هکتار گلخانه در استان انقلابی بزرگ در توسعه گلخانه در استان بشمار می‌رود.
خلیل نیکشاد افزود: کسب جایگاه سوم کشوری در احداث و توسعه گلخانه‌ها و جذب بیش از ۲۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی کشور در بحث توسعه گلخانه‌ها از افتخارات بخش کشاورزی استان در سال گذشته است.
او گفت: توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای استان در سال جهش تولید به میزان حداقل ۳۵۰ هکتار جزو برنامه‌ها و اولویت‌های بخش کشاورزی استان می‌باشد.
 نیکشاد افزود: اردبیل در اجرای طرح توسعه واحدهای گلخانه‌ای در کشور بسیار موفق عمل کرده و از استان‌های برتر در این زمینه است.
به گفته وی ، برای گسترش گلخانه‌های کوچک مقیاس  ۱۶۰ مجوز صادر شده که تعداد ۱۲۱ مورد آن به بانک‌های عامل جهت اخذ تسهیلات معرفی شده و سه  واحد نیز آماده بهره‌برداری است.
نیکشاد در خصوص ایجاد و راه‌اندازی شهرک‌های گلخانه‌ای نیز افزود: هشت واحد مجتمع گلخانه‌ای در هشت شهرستان استان در حال راه‌اندازی است که سطحی معادل ۲۸۹ هکتار را به خود اختصاص می‌دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ شهرک گلخانه‌ای در استان فعال است، اظهار داشت: برای ۴۰ واحد دیگر نیز جواز تاسیس صادر شده ، چهار واحد در حال بهره برداری بوده و چهار واحد دیگر در سطح ۲۵ هکتار آماده واگذاری است.
او بیان‌کرد: استان اردبیل در زمینه واگذاری و بهره‌برداری واحدهای گلخانه‌ای رتبه یک کشوری را داراست.
احداث بزرگترین پروژه گلخانه‌ای کشور در پارس آباد مغان 
با توجه به قرار گرفتن شهرستان پارس آباد مغان در مرز جمهوری آذربایجان و پروژه‌های اتصال ریلی و جاده ای ایران با این کشور،  ایجاد شهرک صنعتی مشترک ، بارانداز ریلی و اجرای بزرگترین پروژه آبیاری نوین زمینه مناسبی برای ایجاد واحدهای گلخانه ای با هدف تولید محصولات صادراتی  فراهم شده است.
ارژنگ عزیزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت: هم اکنون ۶۰ هکتار گلخانه در پارس آباد مغان ایجاد شده و تا پایان سال ۳۵۰ هکتار گلخانه‌ نیز در این شهرستان بهره برداری خواهد شد.
 وی با بیان اینکه  ایجاد یک هزار و ۶۰۰ هکتار گلخانه در این شهرستان هدف‌گذاری شده است، افزود: مجتمع گلخانه‌ای پارس آباد بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای در کشور می‌باشد.
به گفته وی ، سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن محصول در یک هزار و ۶۰۰ هکتار گلخانه در حال احداث در پارس آباد تولید خواهد شد.
عزیزی با اشاره به تولید صادرات محور محصولات گلخانه‌ای در پارس آباد گفت: راه اندازی پایانه لجستیکی در این شهرستان  زمینه صادرات را در منطقه فراهم می‌کند.
او اضافه کرد: برنامه‌ریزی لازم برای ایجاد این پایانه و بازارچه مشترک شهرک صنعتی بین ایران و آذربایجان در همین شهرستان در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای کشاورزی کشور نیز در سفر اخیر خود به استان اردبیل اعلام کرد که با بهره‌برداری از شهرک گلخانه‌ای ۱۶۰۰ هکتاری مغان ۳۰ هزار نفر  مشغول کار می‌شوند.
 استاندار اردبیل هم گفت: محصولاتی تولیدی  در شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد به کشورهای همسایه شمالی و نیز حوزه حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.
 اکبر بهنامجو با بیان اینکه افزایش تولید و کشت گلخانه‌ای در سال جهش تولید برنامه‌ریزی شده، از هدفگذاری برای توسعه ۳۵۰ هکتاری کشت گلخانه‌ای در این شهرستان خبر داد.
استاندار اردبیل اظهارداشت: در سال گذشته ۵۰ هکتار گلخانه در این شهرستان به بهره‌برداری رسید و این در حالی است که قبل از آن تنها۱۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در آن انجام می‌شد.
او گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود تولید محصولات گلخانه‌ای به ۱۲۰ هزار تن افزایش یابد که این موضوع جهش بسیار خوبی در حوزه تولید گلخانه‌ای است.
عدالت حاجی پور  فرماندار پارس‌آباد مغان از پیش‌بینی افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای این شهرستان تا ۳۵۰ هکتار در سال جاری خبر داد و گفت: سطح زیرکشت گلخانه هم‌اکنون ۵۰ هکتار است که در سال جاری که به نام جهش تولید مزین شده، افزایشی می‌یابد.
وی شهرک گلخانه‌ای ۱۶۰۰ هکتاری پارس‌آباد مغان را یکی از بزرگترین طرح‌های ملی کشور دانست و افزود: زیرساخت‌های این شهرک در فاز اول محقق شده و سرمایه‌گذاران با بهره‌مندی از تکنولوژی های روز دنیا در حال احداث و تولید هستند.
وی گفت: استقبال سرمایه‌گذاران از این شهرک گلخانه‌ای بسیار خوب است و محصولات این گلخانه‌ها ضمن حضور موفق در بازارهای داخلی توانسته به بازارهای جهانی راه یافته و سهم صادرات استان و کشور را افزایش چشمگیری دهد.
وی تشریح‌کرد: با اجرای زیرساخت فازهای بعدی و احداث سازه های گلخانه‌ای واحدهای تولیدی این مجتمع ، سالانه ۲۷۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای به تولیدات کشاورزی استان و کشور افزوده خواهد شد.
 
تامین زیر ساخت‌ها و حمایت مالی دولت از توسه گلخانه‌ها در استان اردبیل 
توسعه و افزایش تعداد و سطح گلخانه‌ها در استان در سال‌های اخیر بواسطه توجه دولت به این بخش، تامین زیر ساخت‌ها و حمایت های مالی امکان پذیر شده و  دورنمای امیدوار کننده‌ای  نیز برای آینده استان و کشور ترسیم کرده است.
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل بیان کرد: زیرساخت‌های موردنیاز چون برق، گاز و آب در پروژه های گلخانه ای استان تامین شده و در این راستا  فاز اول برق‌رسانی شهرک بزرگ گلخانه ای مغان انجام شده و اجرای فاز بعدی نیز با وزارت نیرو توافق شده است.
وی از اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد زیرساخت شهرک‌های کشاورزی استان خبر داد و بیان کرد:در شمال استان و در شهرستان‌های پارس‌آباد ،اصلاندوز و بیله‌سوار بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، بعد از انقلاب هیچ مقطع زمانی به اندازه این دولت در این منطقه سرمایه‌گذاری نشده بود و این سرمایه‌گذاری‌ها یک میلیون تن به محصولات کشاورزی خواهد افزود.
وی ادامه داد: ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در رابطه با محصولات کشاورزی طبق نیاز استان انجام خواهد شد تا کشاورزان با خیال راحت به تولید محصولات کشاورزی بپردازند.
 روح‌الله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی نیز در جریان سفر اخیر خود به استان اردبیل اعلام کرد: بانک تخصصی کشاورزی، در راستای توسعه کشاورزی نوین و استفاده از ظرفیت‌های داخلی تولید، امسال برای احداث ۲هزار هکتار گلخانه از جمله در استان اردبیل تسهیلات پرداخت می‌کند.
وی گفت: بانک کشاورزی ماموریت دارد که برای تحقق این هدف از اجرای این گونه طرح‌ها حمایت مالی کند.
وی با اشاره به حمایت مالی بانک کشاورزی برای احداث ۱۳۰۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در کشور در سال گذشته افزود: این کار امسال با قوت بیشتری ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل بانک کشاورزی با تاکید بر ضرورت احداث شهرک‌های گلخانه‌ای در سطح کشور گفت: شهرک گلخانه‌ای به علت سودده بودن و بازده بالای تولیدی و اقتصادی بدون نیاز ارزی از مزیت‌های اقتصاد کشاورزی ایران به شمار می‌رود.
وی با اشاره به تلاش بانک کشاورزی برای اجرای شهرک‌های گلخانه در سطح کشور از طریق اعطای تسهیلات مورد نیاز سرمایه‌گذاران این بخش گفت: مردم باید از خدمات این طرح‌ها بهره‌مند شوند،  بانک کشاورزی برای تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح‌ها مصمم است و هیچ گونه مانع و کمبودی برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز سرمایه‌گذاران در این زمینه وجود ندارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل هم از اعطای مشوق‌های مناسب برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان خبر داد و گفت: از جمله مشوق‌های در نظر گرفته شده تسهیلات کم‌بهره برای واحدهاست که در قالب اشتغال پایدار روستایی قابل پرداخت است.
او افزود: ایجاد زیرساخت‌های اساسی از قبیل برق‌رسانی، گازرسانی و راه‌سازی از اولویت اصلی در بخش کشاورزی بویژه در  ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در استان است‌.
به گفته وی، امسال با حذف بروکراسی‌های زاید و دست و پا گیر و همدلی با سرمایه‌گذاران باید در سریع‌ترین زمان ممکن بستر لازم را برای تولید و اشتغال در استان فراهم کنیم.
صدیف بدری نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس نیز با بیان اینکه استان با تلاش جهادی و انقلابی به قطب تولید محصولات گلخانه‌ای کشور تبدیل می‌شود گفت:  تنها دغدغه کشاورزان و مسوولان استان تنظیم و ساماندهی بازار محصولات کشاورزی به خصوص تولیدات گلخانه‌ای است و  اگر دولت به صورت ویژه به تنظیم بازار توجه داشته باشد، عرضه محصولات کشاورزی مستمر شده و کشاورزان نیز متحمل زیان نخواهند شد.
 استان اردبیل جزو پنج استان اول از نظر استعداد کشاورزی و جزو ۱۰ استان اول کشور از نظر تولید محصولات کشاورزی در شرایط فعلی است و با تلاش مسوولان و تولیدکنندگان کشاورزی، این استان می‌تواند جزو سه استان کشور از نظر تولید محصولات کشاورزی باشد.
سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان اردبیل تولید می‌شود.
استان اردبیل در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی پیشتاز است به طوری در تولید عدس رتبه اول، تولید کلزا رتبه اول، تولید سیب زمینی رتبه دوم، تولید عسل رتبه سوم، تولید چغندر قند رتبه پنجم، تولید حبوبات، گندم و جو رتبه هفتم کشوری را دارد.
 
(سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹) ۰۸:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها