پنج شنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۹۱۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشاورزی می‌تواند خلاء نفت را در اقتصاد کشور پر کند

نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه درآمدهای نفتی کشور به علت تشدید تحریم‌ و کاهش شدید قیمت جهانی نفت افت کرده‌است گفت:کشاورزی می‌تواند خلاء نفت را در اقتصاد کشور به دور از شعارزدگی پرکند.

حجت الاسلام سیدرضا تقوی افزود:بخش کشاورزی کشور با ظرفیت‌های متنوع و جذاب ، قابلیت آن را دارد که در اقتصاد کشور و معیشت مردم نقش آفرینی بیشتری داشته باشد از این رو و باید توان و وقت بیشتری را برای توسعه کشاورزی و افزایش تولید محصولات راهبردی و مورد نیاز مردم بگذاریم.
وی با بیان اینکه کشاورزی یک بخش چندوجهی است که با سلامت ، تغذیه ، معیشت ، محیط زیست ، تولید ناخالص ملی و  استقلال کشور گره خورده است افزود:به همین دلیل بهره برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی را باید سربازان گمنام و مجاهدان جامعه بنامیم.
حجت الاسلام تقوی در ادامه با اشاره به گرانی محصولات و فراورده‌های کشاورزی دربازار گفت: جهادکشاورزی مسوول تولید است نه قیمت گذاری، هرچند ما باید تلاش کنیم که محصولات را ارزان‌تر تولید کنیم.
وی در ادامه همین مبحث اضافه کرد: قیمت محصولات کشاورزی به سیاست گذاری‌ها بستگی دارد بنابراین باید بپذیریم سیستم قیمت گذاری محصولات کشاورزی ایراد دارد و باید اصلاح شود تا به مصرف کننده و تولیدکننده آسیب نرسد و سفره مردم نیز کوچک‌تر نشود.
وی به عنوان مثال به قیمت سرسام آور و باورنکردنی لیموترش در ماه‌های گذشته که تا ۶۰۰هزار ریال در هرکیلوگرم نیز رسید اشاره کرد و گفت: بازار لیموترش کشور متاسفانه در دست پنج نفر است و خدا می‌داند از این آشفته بازارچه سودهای کلانی که به جیب نزدند.
حجت الاسلام تقوی عدم نظارت‌های موثر و دلال بازی را در افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی موثر خواند و افزود:نظارت بر بازار وظیفه جهادکشاورزی نیست.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی در ادامه واردات روغن خوراکی کشور در دست پنج نفر را فسادانگیز توصیف کرد و افزود: برخی واردکنندگان روغن خام ، سهام داران کارخانه های روغن نباتی هستند و اجازه نمی‌دهند تولید دانه‌های روغنی در کشور پا بگیرد چون سود آنان در واردات روغن خوراکی است.
 
معیشت مردم با کشاورزی گره خورده است
نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه معیشت مردم با بخش کشاورزی گره خورده است و روزی نیست که سفره مردم از تولیدات کشاورزی و دامی خالی باشد افزود:ما باید از تولیدکنندگان ، مجریان ، مدیران و متخصصان بخش کشاورزی حمایت کنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، تحقق شعار جهش تولید را در گرو مدیریت جهادی ، ساختار جهادی و همراهان جهادی توصیف کرد و افزود:همه باید کمک و همراهی کنند تا تولید به معنی واقعی کلمه در کشور شکل بگیرد و موانع تولید را از سرراه تولیدکنندگان و کارآفرینان برداشت.
در این نشست حجت الاسلام سیدعبدالنبی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز خواستار پیگیری اجرای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب ، جلوگیری از برداشت آب از سرشاخه های رودخانه های استان از مناطق بالادست با توجه به کمبود آب در استان ، برنامه کشت های دائمی در کانون های ریزگرد ، اجرای طرح شیرین کردن آب خلیج فارس برای مصارف آشامیدنی ، حذف واسطه ها از بخش کشاورزی و حمایت تمام قد مجلس یازدهم از بخش کشاورزی شد.
آیت الله محس حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در اظهاراتی مشابه با بیان اینکه مشکل اصلی کشاورزی استان ،کمبود آب ناشی از برداشت آب از مناطق بالادست است خواستار توقف کامل برنامه‌های انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه های دائمی کارون ، کرخه و زهره شد.
وی گفت: بیش از ۲ میلیون اصله نخل خرما در مناطق شادگان ، آبادان و اروندکنار به علت شوری آب در مناطق پایین دست در معرض نابودی قطعی است که علت آن کاهش آورد آب رودخانه های استان ناشی از برداشت آب از مناطق بالادست است.
آیت الله حیدری خواستار اقدام مجلس شورای اسلامی در توقف طرح‌های انتقال آب رودخانه های استان با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، اقتصادی و کشاورزی در خوزستان شد.
خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز با ارائه  گزارشی از نمای کلی بخش کشاورزی خوزستان گفت:سالانه حدود ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی ، باعی و دامی در خوزستان تولید می شود که از این حیث مقام نخست کشوری را دارد.
وی مقام نخست تولید گندم با خرید تضمینی ۱.۲میلیون تن ، رتبه نخست کشوری در تولید خرما ، گل نرگس ، ماهیان گرمابی و تولید ۴۵درصد شکر مورد نیاز کشور را از ظرفیت های بخش کشاورزی و دامی آن بیان کرد.
 
(پنج شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹) ۱۳:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها