یکشنبه / ۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۶
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۹۴۸۰۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سایت حلوای عقاب
سرویس تغذیه و سلامتی

تاثیر برنامه غذایی سالم بر سلامتی مغز

یک برنامه غذایی سالم، تاثیر بسزایی در سلامتی افراد و کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن از قبیل بیماری‌های قلبی، سرطان و ابتلا به آلزایمر دارد.

بهبود عملکرد حافظه
ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه‌ها و در انواع رژیم‌های غذایی گیاه‌‌خواری بهترین انتخاب برای تقویت و بهبود عملکرد حافظه هستند. علاوه بر این، مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب ضروری از جمله دانه کنجد، حافظه را تقویت می‌کند.
 
 

افزایش هوشیاری
برای بالا نگه داشتن سطح هوشیاری، مغز نیاز به گلوکز و قند دارد. کربوهیدرات‌ها بهترین منابع برای تامین سوخت مغز هستند؛ به همین منظور گنجاندن کربوهیدرات‌ها در برنامه غذایی روزانه به شدت اهمیت دارد.
 
علاوه‌بر این، منیزیم، منگنز و آهن از دیگر مواد معدنی مورد نیاز مغز است. برای مثال کمبود آهن، از انتقال اکسیژن کافی به مغز جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد خستگی، تضعیف عملکرد ذهنی و در نهایت کاهش هوشیاری در فرد می‌شود.
 
عدس و دانه کنجد از منابع غذایی حاوی آهن هستند و گنجاندن آن ها در برنامه غذایی، توصیه می‌شود.
 
 
 
جلوگیری از بروز سکته
رابطه تغذیه مناسب و سالم با عملکرد صحیح مغز، بسیار شفاف است. تغذیه مناسب، خون مورد نیاز مغز را تامین می‌کند و خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد. هر آنچه که راه تامین خون مورد نیاز را مسدود کند، می‌تواند باعث ایجاد آسیب به سلول‌های مغزی و در نهایت ایجاد سکته مغزی شود. سکته مغزی، می‌تواند مهارت‌های شناختی افراد را مختل کند.
 
به همین منظور پیروی از یک برنامه غذایی سالم شامل میوه، سبزیجات، آجیل، حبوبات و ماهی و همچنین پرهیز از مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز و غذاهای پرچرب، می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را کاهش دهد و تضمینی برای سلامتی مغز باشد.
 
به طور کلی یکی از راه‌های تامین سلامت مغز، پرهیز از مصرف خوراکی‌هایی با ارزش غذایی کم است؛ از جمله غذاهای فرآوری شده و فست فودها با درصد چربی، کلسترول و سدیم بالا. سدیم، خطر فشار خون بالا را افزایش می‌دهد و چربی اشباع‌ شده و کلسترول نیز، شریان‌ها را مسدود می‌کند و منجر به سکته مغزی می‌شود.
 
به همین منظور، فعالیت روزانه بدنی و همچنین فعالیت‌هایی برای حفظ پویایی مغز در کنار توجه به تغذیه سالم، می‌تواند تاثیرات مثبتی روی عملکرد مغز افراد در سنین مختلف داشته باشد.
 
همانطور که در بلاگ‌های پیشین نیز اشاره کرده‌ایم، مصرف درست وعده‌های غذایی و داشتن توجه ویژه به وعده‌هایی چون صبحانه و میان‌ وعده‌ها، تاثیر غیرقابل انکاری روی بهبود عملکرد مغز و به‌طور کلی تمامی ارگان‌های بدن دارد.
 
شرکت حلوای عقاب سال‌ها است که تلاش می‌کند تا با تولید محصولات کنجدی با کیفیت بالا، سهمی در تشویق جامعه به سمت تغذیه و به طور کلی‌تر در سبک زندگی سالم داشته باشد.
 
فراورده‌های کنجدی به دلیل خاصیت ضد سرطانی و وجود آنتی اکسیدان، فیبر، کلسیم و انواع ویتامین‌ها منابع مفیدی برای بهبود عملکرد مغز و همچنین تامین انرژی روزانه محسوب می‌شوند. محصولاتی چون کرم کنجد، ارده، حلوا و کنجد بار نمونه‌ای از فراورده‌های تولید شده توسط شرکت حلوای عقاب هستند که با توجه به سلیقه و ذائقه‌های متفاوت، به بازار عرضه می‌شوند.
(یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۹) ۱۰:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها