یکشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۴۷۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مصرف مواد تقویتی ؛ هزینه سربار تولید برنج در مازندران

متخصص تغذیه گیاه برنج و حاصلخیزی خاک اراضی شالیزاری با اظهار این که هدف تبلیغ ۹۰ درصد کودهای تقویت کننده برای کشت برنج فقط بازار گرمی است ،گفت : بر اساس تحقیقات صورت گرفته از طریق آزمایش خاک ، تقویت خاک شالیزارها تنها از طریق پاشیدن انواع کودهای جامد نظیر اوره، پتاس ، فسفات و روی انجام می‌شود و نیاز به تقویت کننده دیگر ندارد.

در سال های اخیر تبلیغ برای مصرف تقویت کننده های گیاهی مانند سیلیس برای کشت برنج در مازندران افزایش یافته است تا جایی که برخی از کشاورزان نیز اقدام به تهیه و مصرف اینگونه تقویت کننده های گران قیمت کرده اند.
 
دکتر محمد محمدیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظها این که محلول پاشی برای تقویت گیاه برنج  فقط سربار هزینه های تولید این محصول محسوب می شود ، افزود: البته اگر کارشناس برنج با انجام آزمایش های خاک تشخیص به انجام محلول پاشی برای تقویت خاک به منظور مقابله با آفات و افزایش عملکرد داده باشد ، لازم است کشاورزان آن را انجام دهند ولی ظاهرا رواج غیرمنطقی مصرف تقویت کننده ها خارج از این چارچوب است.
 
وی به اهمیت نقش سیلیس در تغذیه و مقاومت گیاه مقابل تنش های محیطی و آفت بلاس گیاه برنج اشاره کرد و توضیح داد : اگر کشاورز به مقولات فنی مقدار و زمان استفاده از کودهای شیمیایی طبق آزمایش خاک پی ببرد ، به طور یقین با افزایش عملکرد و کیفیت بالای تولید محصول می رسد.  
 
این کارشناس توضیح داد : بررسی ها نشان داده است که محلول پاشی برای تقویت گیاه با هدف افزایش عملکرد در عمده شالیزارهای استان نیاز نیست و استفاده بموقع و بر اساس مقدار مورد نیاز از کودهای موجود ،جوابگو است.
 
محمدیان با ذکر این نکته که تقویت کننده سیلیس به صورت محلول پاشی که در قوطی های مختلف از سوی شرکت ها تولیدی در بازار نهاده های کشاورزی استان مازندران  به وفور  خرید و فروش می شود ؛ فقط بازار گرمی است ، بیان داشت : اگرچه مصرف این کود در محصول دانه برنج اصلا اثر منفی به لحاظ شیمیایی ندارد ، اما در بسیاری از موارد فقط سربار هزینه تولید است.
 
این متخصص تغذیه گیاه برنج و حاصلخیزی خاک اراضی شالیزاری در مازندران مقدار مورد نیاز گیاه برنج به سیلیس در یک هکتار را  ۳۰۰کیلو گرم دانست و اظهار داشت : این مقدار سیلیس در خاک وجود دارد و معمولا کمبود های سیلیس نیز در مصرف چهار گروه کودهای پایه ای شامل اوره ، فسفر ، پتاس و روی که توسط سازمان جهاد کشاورزی بین کشاورزان توزیع می شود ، وجود دارد.
 
وی افزود : در سال های اخیر کشاورزان برای تقویت ساقه شالی با هدف جلوگیری از ورس شدن ( خوابیدگی شالی ) ، مقابله با آفت بلاست و افزایش عملکرد محصول اقدام به استفاده از تقویت کننده سیلیس می کنند که در بیشتر زمین های شالیزاری استان نیازی به مصرف این نوع کودها که بسیار گران قیمت هم هستند ، نیست.
 
محمدیان با بیان این که  تجربه شالیکاران در کشاورزی مازندران همواره مورد استفاده قرار می گیرد که در بیشتر مواقع با اصول فنی کشاورزی مغایرت دارد، گفت : یکی دیگر از اشتباهات فاحش شالیکاران اختلاط سموم از جمله  قارچ و حشره کش ها با تقویت کننده ها در محلول پاشی است.
 
وی با تاکید بر این نکته که محلول پاشی برای تقویت گیاه برنج باید علمی و مطابق با نسخه گیاه پزشکی بر اساس نتایج آزمون خاک باشد ،افزود : اگر کشاورزی با نظر کارشناس فنی قصد انجام محلول پاشی برای تقویت گیاه برنج را دارد به هیچ عنوان نباید با سم قارچ کش و یا حشره کش اختلاط کند.
آزمایش خاک ، علمی‌ترین روش برای مصرف تقویت کننده‌ها 
 
معاون ترویج جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید استقبال شالیکاران به استفاده از تقویت کننده های تغذیه ای گیاه برنج در سه سال اخیر ،گفت: منطقی ترین و علمی ترین روش برای استفاده از تقویت کننده های تغذیه ای گیاه گرفتن آزمون خاک کشاورزی است.
 
علی طاهری امیری افزود : کشاورزان برنجکار مازندران برای گرفتن محصول بیشتر و با کیفیت بهتر باید به مقوله تغذیه گیاه برنج همانند مبارزه با آفات و بیماری ها توجه جدی کنند،چراکه امروز شالیکاران تا ۹۰ درصد بر بیماری بلاست و آفت کرم ساقه خوار مسلط شدند و بدرستی مزرعه را مدیریت می کنند.
 
وی شخم زمستانه ، از بین بردن علف های هرز داخل و حاشیه مزارع ، رعایت زمان دقیق مبارزه و توجه به کاربردی کردن آموزش های معاونت ترویج جهاد کشاورزی را  از دلایل موفقیت شالیکاران بر مدیریت آفت و بیماری ها برشمرد و گفت : درچند سال اخیر کشاورزان طبق تجربه دریافتند که استفاده از تقویت کنند ها در تغذیه گیاه برنج چقدر موثر است و این تجربه ها باید با علمی و فنی شدن همراه و سپس کاربردی شود.
 
معاون ترویج جهاد کشاورزی مازندران به وجود  نسخه عمومی مصرف کود شیمیایی در استان اشاره و عین حال تاکید کرد که آزمایش خاک برای مصرف فنی انواع کودهای شیمیایی در زمین‌های شالیزاری یک اصل مهم و ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
 
وی با بیان این که در چند سال اخیر همکاری بین موسسه تحقیقات کشاورزی برنج مستقر در آمل ،کارشناسان کشاورزی مستقر در ۷۴ مرکز خدمات کشاورزی و حتی فروشندگان سموم کشاورزی استان به وجود آمده است ، بیان داشت: همسو با این رویکرد دوره های آموزشی اهمیت توجه به  بخش تغذیه گیاه برنج  به روش های مختلف در سر مزارع ،مساجد و یا در فضای مجازی به صورت پیامک انجام می شود.   
 
طاهری از شالیکاران خواست مقوله تغذیه گیاه برنج را طبق دستورالعمل فنی و علمی کارشناسان انجام دهند و مطمئن باشند که این اقدام با افزایش کیفی و کمی محصول برنج همراه است.
 
بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت برنج رفته است که شالیزارهای حوزه آبریز هراز با ۱۱۰هزار هکتار در مرحله خوشه دهی قرار گرفته است.
مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ،۴۲درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
(یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹) ۱۴:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها