شنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۰۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تامین ۱۸ درصد روغن مورد نیاز در داخل؛ تولید کلزا به ۳۶۰ هزار تن می‌ رسد

مهاجر گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال ۱۸ درصد روغن مورد نیاز کشور، در داخل تامین می‌ شود.

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین تولید دانه‌های روغنی اظهار کرد: هم اکنون کلزا در حال برداشت و مابقی دانه‌های روغنی در حال کشت است.
او افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال۳۶۰ هزار تن تولید کلزا داشته باشیم که از این میزان ۱۳۰ هزار تن روغن استحصال می‌شود.
مهاجر درباره آخرین وضعیت برداشت کلزا بیان کرد: بنابر آخرین آمار تا چند روز گذشته ۹۵ هزار تن کلزا با ارزش بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که ۹۶ درصد وجه آن پرداخت شده است.
مجری طرح دانه‌های روغنی ادامه داد: امسال پیش‌بینی می‌شود که ۱۸ درصد روغن مورد نیاز از محل تولید داخل تامین شود.
او با تاکید بر افزایش قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی بیان کرد: مشکل فعلی ما عدم افزایش قیمت دانه‌های روغنی است و همواره به دنبال افزایش نرخ هستیم تا کشاورزان به کشت کلزا ترغیب شوند.
به گفته مهاجر، در شرایط فعلی تحریم و کرونا که بیشترین وابستگی را به روغن و کنجاله دام و طیور داریم، افزایش نرخ خرید تضمینی می‌تواند کشاورزان را به افزایش کشت در شهریور ترغیب کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه واردات روغن کماکان در حال انجام است، گفت: علی رغم کمبود ارز، اما منابع ارزی قابل توجهی به واردات کنجاله و روغن اختصاص یافته است که با این وجود کمبودی در عرضه وجود ندارد.
مهاجر شرایط مساعد خرید، پرداخت مناسب مطالبات کشاورزان و وضعیت مناسب آب و هوا را دلیل اصلی افزایش تولید کلزا نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد.
مجری طرح دانه‌های روغنی در پایان درباره تاثیر تحقق برنامه چشم انداز تولید بر میزان واردات روغن تصریح کرد: اگر مسئولان اراده کافی برای اجرای این طرح را داشته باشند، ۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی از محل واردات روغن و کنجاله به کشور خواهیم داشت.
 
(شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها