چهارشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۲۲:۰۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۳۹۸۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

امکان حضور زنبورداران در مراتع کشور

مدیرعامل صندوق زنبورداری کشور از انعقاد تفاهم نامه مشترک با سازمان جنگل‌ها خبر داد و گفت: طی این تفاهم این امکان برای زنبوردارانی که سال‌ها منتظر ورود به مراتع کشور بودند، فراهم شد و سازوکارهایی نیز برای آن در نظر گرفته شد. در حقیقت زنبوداران به عنوان دیده‌بان های محیط زیست می توانند در مراتع حضور پیدا کنند تا ضمن گرده افشانی در این مراتع امکان تولید محصولات سالم را نیز داشته باشند.

بهزاد بانکی پور در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت روز جهانی زنبور عسل ۳۱ اردیبهشت (۲۰می) برگزار شد، اظهار کرد: سه سال قبل که روز جهانی زنبور عسل در سازمان ملل متحدثبت شد، ذی النفعان توجه ویژه‌ای به این موجود ارزشمند کردند و امیدواریم در آینده نه ‌چندان دور سیاست‌های دولت‌ها به سمتی رود که جنبه حفظ زنبورها و حمایت از صنعت زنبورداری بیش از پیش لحاظ شود و دیگر شاهد کاهش جمعیت زنبورها نباشیم.
 
وی ادامه داد: صنعت زنبورداری کشور بعد از انقلاب و در طول این ۴۰ سال رشد کمی بسیار خوبی پیدا کرد؛ به طوی که توانست جایگاه برتری را در جهان از آن خود کند. اما رشد کیفی متناسب با رشد کمی نبود.
 
وی با اشاره به اینکه به بخش تنوع محصولات نیز در این سال‌ها توجه شده است، گفت: در طی سال‌ها در صنعت زنبورداری عسل تنها محصول تجاری بود ولی در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده محصولات دیگر نیز اضافه شد و به عنوان سومین کشور در تولید انبوه ژل رویال مطرح شدیم و میانگین تولید ژل رویال از ۱۰ گرم از هر کندو به ۵۰۰ گرم از هر کندو رسید. 
 
 بانکی پور با بیان اینکه امروز جزو کشورهای مطرح در توسعه محصولات جانبی عسل هستیم، گفت: توانستیم قرص ژل رویال را  در داخل کشور تولید کنیم و در حال حاضر این محصول کاملا ایرانی است، در حالی که قبلا از چین وارد می شد. همچنین درخواست کردیم که جلوی واردات ژل رویال از چین گرفته شود، زیرا کشور در این زمینه خودکفا شده است.
 
انعقاد تفاهم نامه با سازمان جنگل‌ها
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: چند روز گذشته همکاری خوبی میان صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور و سازمان جنگل‌ها شکل گرفت که طی این تفاهم این امکان برای زنبوردارانی که سال‌ها منتظر بودند تا به مراتع کشور اجازه ورود داشته باشند، فراهم شد و سازوکارهایی نیز برای آن در نظر گرفته شد. در حقیقت زنبوداران به عنوان دیده‌بان های محیط زیست می توانند در مراتع حضور پیدا کنند تا ضمن گرده افشانی در این مراتع امکان تولید محصولات سالم را نیز داشته باشند.
 
مدیرعامل صندوق زنبورداری کشور در ادامه تصریح کرد: اولین شتاب دهنده برای توسعه شرکت‌های نورآور و دانش بنیان در صنعت زنبورداری با هدف توسعه محصولات جانبی توسط صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور، بخش خصوصی با حمایت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کار، سازمان سازمان ملل متحد آماده بهره برداری شد و امیدواریم با افتتاح این مرکز شاهد رشد افزایش کمی شرکت‌های تخصصی صنعت زنبورداری باشیم.
 
وی افزود: یک درصد سرمایه در گردش مورد نیاز صنعت زنبورداری را در اختیار داریم که با همین یک درصد موفق شدیم هرساله حدود ۱۵ درصد از نهاده‌های بخش مورد نیاز این بخش را تامین کنیم.
 
بانکی پور خاطر نشان کرد: در توسعه بازار اولین و تنها برند ملی را در صنعت زنبورداری در کشور داریم. با این برند ملی زنبورداران از طریق تشکل‌هایشان می‌توانند محصولاتشان را به صورت مستقیم عرضه کنند و ارزش افزوده ناشی از فروش محصولاتشان به خودشان باز می گردد.  درحقیقت در آینده نزدیک نیز قدرت چانه زنی تولیدکنندگان با بازار ارتقا پیدا خواهد کرد.
 
وی به صادرات نیز اشاره کرد و گفت: سال ۹۱ و ۹۲  پنج هزار تن صادرات داشتیم. ۷۵ درصد صادرات به ترکیه بود ولی ترکیه صادرات عسل ایران را به دلیل حمایت از تولید داخلی ممنوع کرد و این موضوع باعث افت صادرات ایران شد. همچنین یکی از محدودیت‌هایی که در بخش صادرات داشتیم استانداردی به نام(NRP) بود. خوشبختانه در دو ماه گذشته سازمان دامپزشکی این استاندارد را در دستور کار خود قرار داد و موانع اصلی صادرات برداشته شد ولی هنوز کافی نیست.
(چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۲۲:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها