دوشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۷۳۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

چقدر کشت چغندر سفید اقتصادی است؟ تولید ۶۰ درصد شکر از چغندر قند

کشت چغندر قند به دلیل صرفه جویی در مصرف آب و تولید شکر با کیفیت‌تر ارزش اقتصادی بالاتری نسبت به نیشکر دارد.

در کشور ما با توجه به شرایط اقلیمی و الزام  به صرفه جویی در مصرف آب کشت نیشکر به دلیل مصرف بالای آب به صرفه نیست به طوری که نیشکر در هر هکتار ۲۸ هزار متر مکعب و چغندر در هر هکتار ۱۲ هزار متر مکعب مصرف آب دارد.
ایران برای تولید شکر ۶۰ درصد چغندر و ۴۰ درصد نیشکر فرآوری می‌کند
محمد شفیع ملک زاده رییس نظام صنفی کشاورزی کشور  گفت: یکی از مزایای کشت محصول چغندر تقویت خاک مزرعه است به طوری که بعد از برداشت این محصول هر محصول دیگری در زمین کشت شود بهره وری و عملکرد آن محصول افزایش خواهد یافت.
 
وی افزود: از دیگر مزایای کشت چغندر این است که بعد از استحصال، شکر با کیفیت تری تولید خواهد شد بنابراین کشت چغندر ارزش اقتصادی بالاتری نسبت به نیشکر دارد.
 
ملک زاده با بیان اینکه در مقایسه با کشور‌های دیگر بیشترین میزان تولید شکر در کشور ما از فرآوری  چغندر به میزان ۶۰ درصد و حدود ۴۰ درصد از نیشکر است، ادامه داد: در کشور‌های اروپایی ۳۵ درصد تولید شکر از چغندر و ۶۵ درصد از نیشکر است و علت آن بهره مندی از آب‌های جاری در این کشور هاست.
 
وی با اشاره به اینکه ظرفیت بالایی در افزایش سطح زیر کشت و تولید چغندر در کشور وجود دارد، تصریح کرد: به طوری که در سال زراعی ۹۷- ۹۶ که با تولید ۲ میلیون و ۵۰ هزارتن شکر به مرز خودکفایی رسیده ایم. دلیلش افزایش سطح زیر کشت چغندر در آن سال بود که از یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن شکر استحصال شد و مابقی از نیشکر بود. اما با توجه به مشکلات چغندر کاران در خصوص خرید تضمینی  در سال زراعی ۹۸-۹۷ با کاهش ۴۰ درصدی کشت این محصول به دلیل بی رغبتی کشاورزان مواجه شده ایم.
 
کشت چغندر قند اقتصادی است؟ تولید ۶۰ درصد شکر تولیدی در کشور از چغندر قند
ملک زاده گفت: امسال سطح زیر کشت چغندر پاییزه به ۱۷ هزار هکتار رسیده است و برای کشت بهاره تا ۸۵ هزار هکتار قابل پیش بینی است که از این میزان تولید حدود ۵ میلیون تن چغندر پیش بینی می‌شود، نسبت به سال گذشته ۲۵ هزار هکتار افزایش سطح زیر کشت داشته ایم، ولی در مقایسه با میانگین سال‌های گذشته که حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر بود ۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر در کشور کاهش یافته است.
 
رییس نظام صنفی کشاورزی کشور افزود: امسال از ۷۰ تا ۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت نیشکر برداشت ۱۰۸ میلیون تن نیشکر پیش بینی شده است.
 
وی بیان کرد: اگر دولت سیاست مناسبی برای تولید چغندر قند اتخاذ کند و حمایت‌های لازم از جمله تضمین قیمت مناسب محصول کشاورز و تسهیلات کم بهره، بلا عوض و یارانه‌ای در اختیار کشاورز قرار دهد  در تولید شکر خود کفا می‌شویم  و نیاز سرانه کشور تامین خواهد شد.
چه کسانی بر طبل واردات شکرمی کوبند؟ ۲ میلیون ۸۰۰ هزارتن ثبت سفارش برای واردات شکر
با توجه به سرانه مصرف ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تنی شکر در کشور نیاز به واردات ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن است در حالیکه ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تن برای واردات شکر ثبت سفارش شده است.
 
جعفر حسینی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: تولید حدود ۵ تا ۶ میلیون تن چغندر قند و ۱۰۸ میلیون تن نیشکر در کشور قابل پیش بینی است که  با استحصال ۹ تا ۱۰ درصدی از نیشکر  تولید  حدود ۶۵۰ هزار تن شکر و با استحصال ۱۲ درصدی از چغندر قند  ۶۵۰ هزار تن شکر  قابل پیش بینی است در نتیجه  یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شکر از هر دو محصول در کشور تولید خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه  مصرف سالیانه شکر در کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده با توجه به میزان تولید در کشور نیاز به واردات ۹۰۰ هزار تن است، افزود: در سال ۹۸ با توجه به کاهش تولید شکر به میزان یک میلیون تن حدود  یک میلیون ۳۳۹ هزار تن شکر وارد کشور شد که ۴۴۲ هزار تن آن به وسیله شرکت بازرگانی دولتی و ۸۹۷ هزار تن آن از طریق سیستم مافیایی وارد کشور شده است وبا توجه به میزان واردات امسال ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تن برای واردات شکر ثبت سفارش شده است.
 
حسینی ادامه داد: این وارد کنندگان کسانی هستند که از واردات منافع بسیار زیادی به جیب می‌زنند و به تولید اهمیت نمی‌دهند و از تصمیماتی نظیر اینکه کشت و تولید را در داخل کاهش دهیم و واردات مقرون به صرفه است، حمایت می‌کنند. در کشور مافیای واردات وجود دارد که نیاز هست نهاد‌های نظارتی ورود کنند.
کشت چغندر قند اقتصادی است؟ تولید ۶۰ درصد شکر تولیدی در کشور از چغندر قند
وی تاخیر در اعلام قیمت شکر از سوی ستاد تنظیم بازار را یکی دیگرمشکلات تولید کنندگان دانست و  گفت: تعیین دیر هنگام قیمت شکر باعث به تعویق افتادن مطالبات چغندر کاران شده به طوری که کارخانجات از پرداخت وجوهات عقب افتاده آن‌ها به همین دلیل خود داری می‌کنند.
 
وی افزود: ۴۲ کارخانه قند و شکر در کشور وجود دارد که ۶ کارخانه غیر فعال هست که ۱۰ کارخانه مربوط فرآوری نیشکر است که از ۱۰ کارخانه ۲ کارخانه غیر فعال هست استان خراسان، آذربایجان غربی و فارس بیشترین استان‌هایی هستند  که کارخانه فرآوری شکر از چغندر را دارند و کارخانجات فرآوری نیشکر در استان خوزستان فعال هستند که بسیاری از این کارخانجات در سال‌های اخیر نوسازی کردند و مشکلی از نظر تجهیزات و فرآوری نداریم.
 
وی ادامه داد: ضایعات و کاربرد ثانویه نیشکر در صنایع چوب سازی و نئوپان سازی استفاده می‌شود و چغندر قند در صنایع خوراک دام و الکل سازی کاربرد ثانویه دارد.
شکر وارداتی با ارز ۴۲۰۰ وارد کشور و با ارز ۳۶ هزار تومانی به دست مصرف کننده می‌رسد
شکر وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود که با توجه به افت قیمت جهانی شکر به هر کیلو ۲۲ سنت، قیمت هر کیلو شکر برای وارد کننده کمتر از ۱۰۰۰ تومان تمام می‌شود و با ارز ۱۶ هزار تومانی کمتر از کیلویی ۴۰۰۰ تومان  باید به دست مصرف کننده برسد، ولی با توجه به قیمتی که برای فروش تعیین شده بین کیلویی ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان باید باشد، ولی به دلیل نبود نظارت ازکیلویی ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان  به فروش می‌رسد یعنی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود و با ارز ۳۶ هزار تومانی به دست مصرف کننده می‌رسد.
 
مسعود اسدی رییس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور گفت:  تخصیص ارز ۴۲۰۰ برای واردات کالایی مثل شکر در شرایطی که دسترسی به منابع ارزی محدود است از نظر اقتصادی قابل دفاع نیست چرا که با سوء مدیریت نه تنها قیمت محصول را در بازار متعادل نکرده بلکه قیمت شکر را چند برابر کرده است.
 
وی افزود: در چنین شرایطی دولت برای کالایی مثل شکر که در بسیاری از کشور‌های دنیا به دلیل تهدید سلامت مالیات وضع می‌شود، یارانه پرداخت می‌کند و در نهایت این محصول با قیمت بالاتر از قیمت واقعی به دست مصرف کننده می‌رسد.
 
اسدی در پایان بیان کرد: قیمت شکر در بازار به ۸ هزار تومان رسیده است و این قیمت یعنی شکر با ارز ۳۶ هزار تومانی وارد کشور شده است.  سوء مدیریت در بازار شکر باعث لطمه به چغندرکاران و کارخانه داران قند و شکر شده است.
(دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۱۰:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها