پنج شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۵
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۹۲۰۹۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس تغذیه و سلامتی

تاثیر غذا با طبع گرم بر کرونا ثابت نشده است

معاون دبیرخانه تخصصی وزارت بهداشت گفت : احتمالا افزایش درجه حرارت محیط در شکسته شدن چرخه این ویروس موثر است اما تاثیر آن چه که در طب سنتی به عنوان طبع گرم از آن یاد می شود در پیشگیری یا جلوگیری از عوارض بیماری ثابت نشده است.

مهراد حق ازلی در ابتدا عنوان کرد : ویروس کرونا احتمالا قبلا در جامعه شیوع داشته است و این احتمال وجود دارد که تعدادی از افراد جامعه با نوعی از این ویروس در گذشته برخورد داشته اند و مبتلا به سرماخوردگی معمولی یا عوارض تنفسی فوقانی شده باشند.
 
وی افزود : آنچه که در شرایط فعلی اهمیت دارد تغییر ماهوی و تکاملی این ویروس است که خود را از حالت بیماری زایی متوسط و قابل کنترل به یک ویروس مهاجم تر تبدیل کرده است . البته منظور از مهاجم بودن این است که قابلیت انتقال از افرادی که بیمار هستند به افراد دیگر افزایش یافته است . به اصطلاح ، انتقال ثانویه از فرد مبتلا به سالم و نحوه بیماری زایی در قسمت فوقانی و تحتانی تنفسی شش ها افزایش پیدا کرده است .
 
نگرانی کمکی به بهبود یا پیشگیری نمی کند
 
معاون دبیرخانه تخصصی وزارت بهداشت تاکید کرد : بر اساس قوانین کنترل بیماری های واگیر وجود حساسیت نسبت به بیماری های همه گیر از هر نوعی در سطح اجتماع حائز اهمیت است و به همین دلیل افراد شخصا ، گروهی و اجتماعی و حاکمیت ها را وادار می کند که روش های دقیق تری برای کنترل این بیماری ها در نظر بگیرند. این بیماری از این قاعده مستثنا نیست و کنترل آن به جاست اما نگرانی نه تنها کمکی نمی کند ، بلکه می تواند منجر به اقداماتی باشد که بر شدت و میزان گسترش بیماری تاثیر گذار باشد .
 
 
فاصله یک متری را از یکدیگر رعایت کنید
 
حق ازلی در خصوص بهداشت فردی و تاثیر آن بر شیوع ویروس کرونا گفت : رعایت بهداشت در خصوص این بیماری شامل فردی ، گروهی و اجتماعی می باشد که در تمام این بخش ها رعایت اصول و موارد بهداشتی می تواند از بروز و گسترش بیماری جلوگیری کند. مهمترین موارد در بهداشت فردی ، شستشوی دست ها به صورت مرتب با حداقل زمان 15 تا 20 ثانیه است . همچنین ضدعفونی کردن سطوحی که با آن به صورت مکرر تماس داریم ، چشم پوشی از برخی عادات مانند دست دادن ، روبوسی کردن ، صحبت کردن های نزدیک به هم و درگوشی مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد .
 
وی افزود : لازم است در جمع های خانوادگی فاصله یک متری از یکدیگر را رعایت کنیم تا در معرض تزشحات تنفسی و ذراتی که از دهان خارج می شود قرار نگیریم . همچنین توجه به این موضوع ضروری است که بهداشت فردی تنها مربوط به منزل نیست چرا که ممکن است با سطوح آلوده به ویروس یا افرادی مبتلا تماس پیدا کنید ، از این رو خروج از منزل برای موارد غیر ضروری به ویژه سالمندان باید به حداقل برسد .
 
 
از تماس دست با صورت و قسمت فوقانی گردن بپرهیزید
 
این پزشک ادامه داد : در صورتی که بیرون از منزل با سطوح مختلف تماس داشتید از دست زدن به صورت و قسمت فوقانی گردن بپرهیزید تا در محل مناسب دست های خود را بشویید .
 
حق ازلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سالمندان مبتلا به آسم و بیماری های قلبی برای مقابله با این ویروس چه باید بکنند ، توضیح داد : اصل اولیه این است که بیماری زمینه ای خود را با مشورت پزشک به صورت ماکسیمم تحت کنترل داشته باشید یعنی اسپری یا دارو را به صورت دقیق و بر اساس ساعت تجویز استفاده کنید تا بیماری زمینه ای شما شعله ور نشود .
 
وی ادامه داد : در افرادی که بیماری هایی دارند که قسمت تنفسی ، قلبی ، کبدی ، خونی و کلیوی آنها درگیر شده است یا افرادی که داروهایی مصرف می کنند که سیستم ایمنی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد رعایت بهداشت فردی دقیق تر و شدید تر است.
 
حق ازلی ، وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی و شماره 190 را به عنوان بهترین منبع اطلاعاتی رسانی در خصوص این ویروس معرفی و توصیه کرد از توصیه های بی پایه و سند جدا خودداری کنند .
 
 
تاثیر غذا با طبع گرم بر کرونا ثابت نشده است
 
معاون دبیرخانه تخصصی وزارت بهداشت ، در خصوص تاثیر مواد غذایی با طبع گرم در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ، اظهار کرد : احتمالا افزایش درجه حرارت محیط در شکسته شدن چرخه این ویروس موثر است اما تاثیر آن چه که در طب سنتی به عنوان طبع گرم از آن یاد می شود در پیشگیری یا جلوگیری از عوارض بیماری ثابت نشده است.
 
حق ازلی در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو خاطر نشان کرد : علاوه بر رعایت بهداشت فردی ، از نظر تغذیه ای آن چیزی توصیه می شود که سلامت عمومی فرد را تضمین کند . مصرف ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پروتئین ، میوه و سبزیجات توصیه می شود . اما اینکه دقیقا یک ماده معدنی یا شیمیایی از ابتلا به بیماری جلوگیری می کند هنوز ثابت نشده است.
(پنج شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸) ۱۰:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها