سه شنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۴
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۹۲۰۳۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

بی توجهی به شایعات و خرید فرآورده های گوشتی از محل مجاز

رییس سازمان دامپزشکی کشور ضمن رد ادعای شیوع بیماری واگیردار در مرغداری های کشور، گفت: هموطنان به ‌منظور رعایت بهداشت و حفظ ایمنی خود، محصولات و فرآورده‌های گوشتی را از مراکز مجاز و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنند.

« علیرضا رفیعی پور» درباره شایعاتی مبنی بر بروز بیماری واگیردار و تلفات بالا در واحدهای مرغداری، افزود: توصیه می شود که مردم فرآورده‌های خام دامی، گوشت قرمز، مرغ و ماهی و همچنین دام و طیور زنده را از مراکز مجاز و تأیید شده در شبکه توزیع سازمان دامپزشکی تهیه کنند.
وی شیوع بیماری‌های  واگیردار در واحدهای مرغداری را تکذیب کرد و افزود: اکنون سامانه (GIS) توانایی شناسایی و نمایش داده‌های مکانی و زمانی بروز بیماری‌های خطرناک مانند نیوکاسل و آنفولانزای فوق حاد پرندگان را دارد و هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری واگیردار درمرغداری‌ها توسط این سامانه گزارش نشده است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: سامانه (GIS) مداوم در حال جمـع آوری، ذخیـره‌سـازی و نمایـش داده‌هـای مکانی و زمانی اسـت و تمام فعالیت‌ها و تغییرات در زمینه دام و طیور را رصد و پایش می‌کند.
رفیعی پور گفت: این تلفات بطور احتمالی موردی و به دلیل مشکلات مدیریتی در برخی از مرغداری‌ها ایجاد شده است.
وی افزود: این سامانه تمام پارامترهـای اصلـی اپیدمیولـوژی هـر بیمـاری را که تعییـن کننـده بـروز، توزیـع و تاثیـرات بیماری‌ها باشد، رصد کرده و اطلاعات آن قابل رؤیت است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: این سامانه توانایی شناسایی و نمایش داده‌های مکانی و زمانی بروز بیماری‌های خطرناک مانند نیوکاسل و آنفولانزای فوق حاد پرندگان در صنعت طیور کشور را دارد.
وی با اشاره به اینکه برخی از افراد با نظرات غیرکارشناسی خود باعث تشویش اذعان عمومی می‌شوند، گفت: واحدهایی که مدعی تلفات بالا به دلیل بیماری هستند، می‌توانند به واحد دامپزشکی مرتبط با واحد تولیدی خود مراجعه کنند تا مسئولان دامپزشکی مربوطه دلایل تلفات را بررسی و به آنها اعلام کنند.
رفیعی‌پور افزود: آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور کنترل شده و نسبت به سال گذشته تعداد کانون‌های این بیماری کاهش چشمگیری داشته است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص شیوع بیماری کرونا در دنیا و انتقال آن از طریق حیوان به انسان گفت: این ویروس بالغ ‌بر ۱۰ سال است که بین انسان و حیوان مشترک بوده و از حیوان به انسان منتقل می‌شد، اما اکنون این ویروس در بدن انسان جهش ژنتیکی یافته و (۱۹COVID-) خطرناک تر از ویروس انتقال‌ یافته از حیوان است.
 
(سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸) ۱۷:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها