شنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۹۲۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

صادرات ۳۰ تا ۴۰میلیون دلاری گل و گیاه زینتی از کشور/ ۹۵ درصد ظرفیت صادرات محقق نمی‌شود

رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران گفت: میزان صادرات گل و گیاه زینتی از کشور 30 تا 40 میلیون دلار است که بیشترین آن مربوط به صادرات گلدانی‌‌های گل‌دار می‌شود.

پژمان آزادی با اشاره به ظرفیت بالای تولید گل و گیاه زینتی در کشور اظهار کرد: برآورد ما نشان می‌دهد که ظرفیت صادرات گل وگیاه زینتی کشور یک میلیارد دلار در سال است که فقط پنج درصد آن محقق می‌شود.
وی ادامه داد: به جز سال گذشته در سال‌های اخیر رقم صادراتی گل و گیاه زینتی از کشور به طور متوسط 30 تا 40 میلیون دلار بوده است.
به گفته آزادی؛ سال گذشته تعدادی از تجار و تولیدکنندگان گل و گیاه محصول خود را به مشتریان در داخل کشور به ریال فروختند، اما دولت از آن‌ها خواسته بود که در سامانه نیما به دلار تسویه کنند.
وی اضافه کرد: این موضوع مشکلاتی را برای بازار صادراتی گل و گیاه زینتی به همراه داشت که موجب کاهش حجم صادراتی و ارز آوری آن در سال گذشته شد.
آزادی با تاکید بر اینکه بیشتر صادرات در این بخش مربوط به گل و گیاه گلدانی است، افزود: عمده صادرات گل و گیاه زینتی از کشور به صورت گلدانی و از نوع گلدار است و صادرات گل شاخه بریده بسیار اندک است.
رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران اصلی‌ترین کشورهای مبدا صادراتی این محصولات را کشورآذربایجان، عراق، ترکمنستان، گرجستان عنوان کرد.
آزادی ادامه داد: گزارشاتی نیز از صادرات محدود به کشورهای عمان و روسیه داریم.
بر اساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی سالانه از سطح یک هزار و 811 هکتار یک میلیارد وهشت میلیون گل شاخه بریده ، یک هزارو 195 هکتار سطح زیر کشت درخت و درختچه تزئینی تعداد 287 میلیون اصله درختچه و از سطح 470 هکتار گیاهان فصلی و نشایی تعداد 424 میلیون بوته گیاه تزئینی تولید می شود.
 
(شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸) ۰۹:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها