پنج شنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۰
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۱۹۰۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های لبنی

شایعه سم آفلاتوکسین، مصرف لبنیات را ۲۰ درصد کاهش داد

باکری گفت: با توجه به شایعات استفاده بیش از حد آفلاتوکسین در محصولات لبنی، مصرف لبنیات ۲۰ درصد کاهش داشته است.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی کشور درباره تأثیر شایعه مصرف بیش از حد آفلاتوکسین در سرانه مصرف لبنیات اظهار کرد: با وجود شایعاتی مبنی بر استفاده بیش از حد آفلاتوکسین در محصولات لبنی شاهد کاهش ۲۰ درصدی مصرف لبنیات هستیم که به همین خاطر پیگیر این موضوع از طریق مراجع قانونی هستیم چرا که مصرف بیش از حد آفلاتوکسین به هیچ عنوان واقعیت ندارد.
او افزود: از ۶ سال گذشته تاکنون دامپزشک مقیم در کارخانه‌های لبنی کنترل‌های سخت گیرانه‌ای به محض ورود شیر خام از دامداری به کارخانه‌های لبنی و دیگر مراحل تولید دارند.
 
باکری متوسط سرانه مصرف لبنیات دنیا را ۱۶۵ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: این در حالی است که متوسط سرانه مصرف در کشور ما به کمتر از نصف این رقم می‌رسد به همین خاطر با فرهنگ سازی ملی و عمومی باید دانش تغذیه‌ای و سطح آگاهی مردم نسبت به مصرف لبنیات را بالا برد.
 
این مقام مسئول درباره اینکه کاهش مصرف سرانه لبنیات به نوسانات قیمت در طول سال ارتباطی دارد یا خیر، اظهار کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی در طول سال مربوط به هزینه‌های تورمی تولید است و عوامل مختلفی که هزینه‌های تولید را تشکیل می‌دهد بر این موضوع اثرگذار است که در نهایت کاهش قدرت خرید خانوار منجر به افت سرانه مصرف محصولات لبنی شده است.
او ادامه داد: سیاست گذاران باید اقداماتی در راستای افزایش قدرت خرید خانوار و سیاست‌های پولی و مالی به کار گیرند چرا که این موضوع توسط کارخانه‌ها قابل حل نیست . این موضوع کلان اقتصادی تنها باید از سوی سیاست گذاران اقتصادی حل و فصل شود تا با توسعه اشتغال و افزایش قدرت خرید خانوار بتوان همانند دیگر کشور‌ها سرانه مصرف لبنیات را بالا برد.
 
وی متوسط قیمت خرید فعلی هر کیلو شیر خام از دامدار را ۲ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: بنابر کیفیت قیمت شیر خام بالاتر از این نرخ خریداری می‌شود و شیر‌های با کیفیت پایین را با نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تومان از دامداران خریداری می‌کنند.
 
باکری ادامه داد: چند ماهی است که دامداران خواستار افزایش نرخ شیر خام هستند. کارخانه‌ها نظر خود را در این باره اعلام کردند که در صورت تغییر قیمت از طریق ستاد تنظیم بازار حاضرند مصوبه جدید را اجرا کنند.
افزایش قیمت محصولات لبنی تا پایان سال ممنوع است
دبیر انجمن صنایع لبنی کشور درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای افزایش قیمت محصولات لبنی تا پایان سال دارید، گفت: بنابر مصوبات دولت تا پایان سال هرگونه افزایش قیمت ممنوع است و برای سال آینده عوامل مختلفی همچون نرخ برابری ارز، تورم و... در این موضوع تأثیرگذار است، اما به طورکلی اگر تورم امسال در سال آینده ادامه یابد بدیهی است که هزینه‌های تولید بالا می‌رود و در این صورت چاره‌ای جز افزایش قیمت محصولات لبنی نیست.
 
باکری درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات لبنی بیان کرد: اگرچه گمرک آمار و ارقام دقیقی اعلام نمی‌کنند، اما پیش بینی‌ها حاکی از آن است که میزان صادرات محصولات لبنی نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۴۰ درصد افت داشته است.
 
این مقام مسئول در بخش پایانی اظهارات خود درباره آخرین وضعیت صادرات شیر خشک تصریح کرد: سیاست‌های صادراتی به عوامل مختلفی بستگی دارد و تا زمانی که نرخ برابری ارز تک نرخی نیست و تعرفه‌های گمرکی واردات و صادرات همخوانی ندارد. صادرات شیر خشک می‌تواند منجر به برهم زدن بازار داخل شود به طوری که بسیاری از افراد به سبب سود آوری این محصول به صادرات و تولید شیر خشک روی می‌آورند و نتیجه این امر چیزی جز رسیدن قیمت هر کیلو شیر خام به مرز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و بر هم خوردن تنظیم بازار داخل نیست.
 
(پنج شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸) ۱۵:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها