دوشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۰:۱۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۱۸۱۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

امضاهای طلایی، خروجی «بهین یاب»

هرچند، هدف وزارت صمت از ایجاد سامانه بهین یاب، ایجاد فیلتر برای شناسایی مصرف کنندگان واقعی مواد اولیه بود اما در عمل اتفاقی خلاف این هدف رخ داد و با شکل‌گیری رانت و بازار سیاه، کار به دادگاه های اخیر فساد کشید.

مهرداد اکبریان فعال حوزه تولید، ایراد کار را در حضور دائم دولت در بازار دانسته و می گوید: دولت یک سیاست اشتباه را به اسم تنظیم بازار دنبال می‌کند که نتیجه آن شکست است.
رییس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به اینکه نهادهای دولتی به‌واسطه یک سری دستورالعمل‌ها و ابزار می‌خواهند دخالت مستقیم و قدرتمند در بازار انجام دهند تصریح کرد: دولت در برخی مواقع برخلاف جریان آب و نفس بازار حرکت می‌کند که مسلماً به شکست می انجامید.
اکبریان با بیان اینکه به دلیل مشکلات عدیده در اقتصاد کشور سامانه‌هایی مانند بهین یاب باعث ایجاد امضاهای طلایی می‌شود و این شرایط زیان تولیدکنندگان واقعی را به همراه خواهد داشت، تأکید کرد: اگر قرار است عملکرد صحیحی برای تحقق رونق تولید و ایجاد انگیزه برای تولید داشته باشیم، بهترین حالت این است که آزادسازی کامل صورت گیرد و هیچ انتخاب و گزینشی در بازار با دخالت دولت انجام نشود. در واقع اجازه داده شود رقابت واقعی شکل بگیرد؛ اگر عرضه و تقاضا به‌صورت واقعی انجام شود خود بازار توانایی بالانس کردن قیمت‌ها را دارد. به‌این‌ترتیب بعد از مدتی، افرادی که توانایی کار دارند و تولیدکننده واقعی هستند، می‌مانند و باقی که صرفاً به‌عنوان دلال در بازار حضور پیدا کرده بودند حذف می‌شوند.
اکبریان اظهار کرد: دلالان به‌عنوان واسطه‌گرانی که کالا را دست‌دوم و سوم پخش می‌کنند، آفت بزرگی برای مصرف‌کنندگان واقعی شده‌اند. بااین‌حال بهین یاب برای شناسایی این دلالان عملکرد کامل و خوبی نداشته و در هر حوزه‌ای که کار کرده منجر به تشکیل بازار سیاه و دستگیری و دادگاه شده است.
او با اشاره به اینکه ایران هنوز زیرساخت لازم را برای چنین سامانه‌هایی ندارد توضیح داد: دولت یک سیاست اشتباه را با عنوان تنظیم بازار دنبال می‌کند. تنظیم بازار از طرف دولت و حاکمیت به نظر من باید موقت صورت گیرد. مثلاً در مورد یک محصول خاص برای به تعادل رساندن بازار، دولت چند هفته یا یک ماه در بازار مداخله کند اما وقتی بازار به تعادل رسید آن را به دست مکانیسم عرضه و تقاضا بسپارد.
اکبریان متذکر شد: به نظرم دولت به اسم تنظیم بازار سعی در درست کردن سیستم‌هایی دارد که برخلاف برنامه های اعلامی و توجه به بخش خصوصی، دخالت خودش را در بازار افزایش دهد که این موضوع به‌جز ایجاد رانت برای عده‌ای و شکل‌گیری انحصار حاصل دیگری ندارد.
 
(دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸) ۰۰:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها