دوشنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۱۶۸۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
تسنیم
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

گندم با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: قیمت ۳۵۰۰ تومانی گندم وارداتی، صحت ندارد زیرا این محصول با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد می شود.

 یزدان سیف در خصوص قیمت 3 هزار و 500 تومانی گندم وارداتی اظهار کرد: این قیمت با نرخ ارز آزاد محاسبه شده در حالی که حدود 14 میلیارد دلار از ارزی که امروز به کشور تزریق می‌شود، از محل ارز 4 هزار و 200 تومانی تأمین شده است.
 
وی با بیان این که قیمت کل کالا‌های اساسی در دنیا از ماه سپتامبر تاکنون افزایش یافته است، گفت: قیمت گندم وارداتی بین 215 تا 250 یورو در هر تن است.
 
 سیف در خصوص این که آیا قیمت گندم وارداتی گرانتر و یا ارزانتر از گندم داخلی است، افزود: در خصوص کالای وارداتی، متغیر بسیار مهمی به نام نرخ ارز وجود دارد.
 
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: اگر نرخ ارز کشور را میانگینی از 4 هزار و 200 تومان و 12 هزار تومان بازار بگیریم، نرخ گندم داخلی بالاتر از وارداتی خواهد بود.
 
   
وی افزود: زنجیره تولید گندم، آرد و نان و مشتقات آن، یکی از زنجیره‌هایی است که با امنیت غذایی کشور مرتبط است.
 
 یزدان سیف به تولید بیش از 7 میلیارد دلاری آرد و گندم در کشور اشاره کرد و افزود: بیش از 70 هزار میلیارد دلار ارزش افزوده این زنجیره است.
 
وی با بیان این که زنجیره گندم، آرد و نان یکی از صنایعی است که برای کشور بسیار اهمیت دارد، گفت: هماهنگی حلقه‌های مختلف این زنجیره، می‌تواند به افزایش ارزش افزوده آن کمک کند.
 
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، ارتقاء عملکرد زنجیره گندم، آرد و نان و افزایش ارزش افزوده آن را از اهداف برگزاری این همایش بیان کرد و افزود: باید بتوانیم بازار‌های صادراتی بیشتری را تصاحب کنیم.
 
سیف با بیان این که در حوزه گندم، آرد و نان ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد، گفت: امروز در موضوع صادرات مجدد آرد و همچنین در حوزه محصولات و مشتقات شیرینی و شکلات، حدود 800 میلیون دلار صادرات داریم.
 
وی در خصوص گلایه گندمکاران در زمینه خرید گندم به قیمت پایین‌تر از قیمت پیشنهادی آنان افزود: تولید گندم، تابعی از عوامل مختلف است که یکی از آن عوامل، قیمت کالاست.
 
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: وزارت جهاد کشاورزی سالانه پیشنهاد لازم را با اتکاء به مشور‌هایی که بخش خصوصی و متخصصان امر در حوزه هزینه تمام شده با آن وزارتخانه می‌دهند، تهیه کرده و آن را به شورای اقتصاد برای بررسی و تصویب ارسال می‌کنند.
 
 سیف با اشاره به پیشنهاد قیمتی 2 هزار و 297 تومان برای هر کیلو گندم در تیرماه امسال افزود: در سال 97 خرید هر کیلو گندم هزار و 700 تومان بود، اما پیشنهاد جدید 2 هزار و 293 تومان بود که با احتساب افزایش تورم کالای داخلی، حدود 30 درصد افزایش قیمت داشته است.
 
وی با تاکید بر این که حتماً باید تولید را حمایت کنیم گفت: تولید گندم ارتباط مستقیم با قیمت نانی دارد که مردم مصرف می‌کنند.
 
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: افزایش حدود 30 درصدی که در قیمت گندم داشتیم، اثراتش را در افزایش قیمت نان خواهد داشت و دولت با توجه به سیاست‌های خود تلاش می‌کند این افزایش را از منابع خود تأمین کند.
 
 سیف بر توجه به قدرت خرید مصرف کنندگان تاکید کرد و گفت: متولیان امر با اتکا به قدرت خرید مصرف کنندگان و هزینه‌های تولید، به قیمت 2 هزار و 200 تومان برای خرید هر کیلوگرم گندم رسیده اند که امیدوارم بتواینم تولید خوبی از 6 میلیون هکتار زمین‌هایی که در زیر کشت گندم قرار دارند، داشته باشیم.
(دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸) ۱۰:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها