شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۱۶۳۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

زیرساخت‌های ما آماده ورود به اتحادیه اوراسیا نیست/ نباید تجربه اکو را تکرار کنیم

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: قبل از همکاری با اتحادیه اوراسیا باید مشخص شود چرا در برخی از مرزها با توقف کامیون‌ها مواجهیم و چرا در برخی ماه‌های سال حمل و نقل ریلی، بازار سیاه پیدا می‌کند.

غلامرضا شافعی در همایش اوراسیا با بیان اینکه تولید ناخالص اتحادیه اوراسیا 1.9 تریلیون دلار است، اظهار داشت: قبل از همکاری با اتحادیه اوراسیا باید مشخص شود چرا در برخی از مرزها با توقف کامیون‌ها مواجهیم و چرا در برخی ماه‌های سال حمل و نقل ریلی، بازار سیاه پیدا می‌کند.
وی افزود: در حال حاضر زیرساخت‌های ما آماده ورود به چنین حجمی با اقتصاد بالا نیست و ممکن است در تله بیفتیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در یک بازه زمانی چندساله 481 تشکل منطقه‌ای 2 و چندجانبه در اقتصادهای دنیا آغاز شد، ادامه داد: تشکیل بلوک‌های اقتصاد نقش بی‌بدیلی در توسعه اقتصادی کشورها دارد.
شافعی با تاکید بر ایکه ایران جزو فقیرترین کشورها به لحاظ پیمان‌ها و موافقتنامه‌های ترجیحی با دیگر کشورها است، گفت: حتی در این زمینه تجربه ناموفق هم داریم. یک سازمان منطقه‌ای اکو و پیمان با هر کشور مسلمان وجود دارد که تقریبا همکاری ایران با این دو تقریبا نزدیک به صفر بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: هرچند دهه‌ها موافقتنامه با اکو امضا شد اما هیچیک از آنها به نتیجه نرسید. بنابراین با توجه به تجربه‌های ناموفق باید تلاش کنیم توافق اوراسیا چنین سرنوشتی پیدا نکند.
وی با بیان اینکه ترانزیت یکی از موقعیت‌های طلایی برای ایران است، افزود: برخی از راه‌های ترانزیت ایران کوله‌راه است. گفته شد بسته رونق صادرات غیرنفتی مصوب شده، از این مشوق‌ها طراحی کنید تا مسیرها آماده تردد شوند و خودروها توقف 20 روزه در مرز نداشته باشند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه نباید بحث تجارت ترجیحی با ترکیه در اینجا تکرار شود، اظهار داشت: یکی از مشکلات امروز کشور عدم هماهنگی دستگاه‌ها است و در حالی که برای یک موضوعی دهه‌ها سازمان حضور دارند اما در این مجموعه‌ها یک متولی پاسخگو نمی‌بینیم بنابراین در این توافقنامه‌ها باید اطمینان برای دو طرف تجاری ایجاد شود و یک‌شبه درباره ممنوعیت ورود و خروج کالاها تصمیم نگیرند.
 
(شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸) ۱۴:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها