شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۱۶۲۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

استفاده از ضد عفونی‌های سازگار با محیط در گاوداری‌ها/گاوها ساکسیفون دوست دارند

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: دامداری‌های کشور برای ضدعفونی کردن محیط‌های دامداری از جمله شیردوشی، محل نگهداری گوساله و خوراک دام به سمت استفاده از محلول‌های سازگار با محیط زیست رفته‌اند.

مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از دامداری‌ها برای بررسی باقیمانده آفلوتوکسین در شیرخام اظهار کرد: قیمت گوساله‌های دامداران حدود 25 تا 30 میلیون تومان است به همین منظور خود دامداران بسیار مراقبت سلامت آنها و جلوگیری از ورود هرگونه آلودگی به جیره غذایی دارند.
وی افزود: یونجه مصرفی دامداران  به صورت خشک در اختیار آنها قرار می‌گیرد و این محصولات 7 تا 8 ماه قابلیت نگهداری در فضای باز و زیر سایبان دارد.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: یونجه‌ها قبل از اینکه وارد جیره غذایی دام شود خرد شده و در این مرحله اگر کپک‌زدگی مشاهده شود از خوراک حیوان جدا می‌شود.
رضایی تصریح کرد: با توجه به اینکه علوفه‌ها حدود 15 درصد رطوبت دارند در فضای باز اما مسقف نگهداری می‌شوند تا احتمال کپک‌زدگی کاهش یابد و از طرفی نگهداری علوفه در فضای باز احتمال آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.
وی اظهار داشت: استاندارد نگهداری علوفه خشک در فضای باز اما در محیط مسقف و دارای سایبان است.
این مقام مسئول یادآور شد: شیر تولیدی دامداران قبل از اینکه به صنایع لبنی تحویل داده شود یک مرتبه دیگر نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورتی که باقیمانده غیرمجازی در آن وجود داشته باشد صنایع از دریافت آن خودداری می‌کنند.
رضایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ضدعفونی کردن تمام محیط‌های مرتبط با دامداری اظهار کرد: دامداران محل نگهداری گوساله، گاوهای شیری، شیردوشی و خوراک دام را به طور مرتب ضدعفونی می‌کنند تا از ایجاد هرگونه آلودگی در محیط دامداری جلوگیری به عمل آید.
وی تاکید کرد: دامداران اکنون به سمت استفاده از ضدعفونی‌‌کننده‌های سازگار با محیط زیست رفته‌اند که در این روش بعد از محلو‌ل‌پاشی باقیمانده‌ای در محیط باقی نخواهد ماند.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: در این روش هزینه و قیمت تمام شده ضد عفونی‌کننده‌ها کمتر خواهد بود زیرا محلول آن در خود دامداری تولید می‌شود و میزان مقاومت باکتری‌ها در این روش بسیار پایین است.
رضایی گفت: آنالویید از طریق ایجاد اکسیژن‌های نوظهور و پاشش آن در محیط دامداری موجب از بین بردن آلودگی‌ها و ضدعفونی می‌شود.
پخش موسیقی در گاوداری‌های ایران برای افزایش آرامش و شیردهی دام‌ها
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا در محل شیردوشی دام پخش موسیقی صورت می‌گیرد و آیا برنامه‌ای در این خصوص صورت می‌گیرد گفت: برخی دامداری‌های کشور در فضای دامداری موسیقی پخش می‌کنند که این امر باعث افزایش آرامش گاوها و میزان شیردهی آنان می‌شود.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: با این کار گاو شرطی می‌شود و در زمان پخش موسیقی احساس آرامش به حیوان دست می‌دهد که در نتیجه عملکرد را بالا خواهد برد.
علاقه گاوها به ساکسیفون
بنابراین گزارش احمد مقدسی رئیس انجمن گاوداران نیز در واکنش به این موضوع تصریح کرد: این موضوع علاوه بر اینکه موجب افزایش آرامش و شیردهی دام می‌شود بر روی روحیات نیروی انسانی نیز تاثیرگذار است و باعث می‌شود که آنها با آرامش بیشتری برای جابجایی و شیردوشی دام اقدام کنند.
وی افزود: در دامداری‌ها برای گاوها موسیقی‌های آرامش‌بخش پخش می‌شود و گاوها علاقه ویژه‌ای به ساز ساکسیفون دارند.
 
(شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸) ۱۴:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها