جمعه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۲:۴۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۶۱۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

از افزایش 100درصدی صادرات مرکبات مازندران تا وابستگی تامین نهاده‌ها به خارج

تولیدکنندگان بخش کشاورزی نشان دادند با علاقه و پشتکار با به روز کردن دانش فنی و استفاده از ظرفیت‌های جدید در تولید محصول می‌تواند موفقیت‌های چشمگیری را به دنبال داشته باشد.

گذر از کشاورزی سنتی و تولید محصولات هایتک و دانش‌محور از جمله موضوعاتی است که بحث آن در بخش کشاورزی داغ است اما این همه موضوع نیست و استفاده از دانش فنی و بهره‌وری از علم روز یکی از موضوعات مهمی است که این روزها تولیدکنندگان به آن توجه ویژه‌ای دارند.
بهره‌گیری تولیدکنندگان از تکنولوژی جدید به حدی است که سبب رقابت سالم بین آنان شده تا بتوانند امنیت غذایی را در کنار دانش فنی و مهندسی کشاورزی با استفاده از فعالیت‌های مراکز تحقیقاتی سرلوحه کارهای خود قرار دهند تا شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی باشیم.
آیین تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی مازندران در حالی در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد که اکثر آنان را جوانان با انگیزه و علاقمند به کشاورزی تشکیل داده بودند و نشان دهنده این است علاوه بر علاقه و پشتکار با به روز کردن دانش فنی و استفاده از ظرفیت های جدید در تولید محصول می‌تواند موفقیت‌های چشمگیری را به دنبال داشته باشد. 
اما برخی از تولیدکنندگان که چندین سال است در حوزه تولید محصولات کشاورزی دستی بر آتش دارند و جز پیشکسوتان این عرصه هستند در این آیین مسائلی را مطرح کردند که شنیدن آن خالی از لطف نیست.
*عدم حمایت از کشاورزان در تهیه نهاده‌ها و کودها
محمدرضا شعبانی که جزء اتحادیه‌‌های نمونه باغبانی انتخاب شد گفت: استان مازندران یک استان پرتوان و پرقدرت در بخش کشاورزی و تولید است که باید در سطح ملی به آن نگریست و وضعیت تولید آن هر روز بهتر از گذشته است.
وی ادامه داد: در مرحله‌ای قرار داریم که کشاورزان باید از دانش فنی جدید استفاده کنند و این امر می‌طلبد مراکز تحقیاتی در مدار کشاورزی قرار بگیرند.
شعبانی افزود: استان مازندران سال 87 در بخش باغداری حدود 700 هزار تن تولید تامسون داشت که در حال حاضر به یک میلیون و 700 هزار تن و در برخیمواقع حتی به دو میلیون تن هم رسیده است که این یمزان تولید نشان دهنده این است کشاورزان ما علاقمند به تولید بهتر از لحاظ کمیت و کیفیت هستند.
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اضافه کرد: در بخش نهاده‌ها و کودها حمایت خاصی نداریم و کشاورزان و باغداران با توان خودشان این نهاده‌ها را تهیه می‌کنند و گاهی فشار مضاعفی را هم شاهد هستیم اما کشاورزان به سمت و سویی در حال حرکت هستند تا افزایش تولید را داشته باشند تا برداشت بیشتری داشته باشند.
*افزایش 100درصدی صادرات مرکبات
شعبانی با بیان اینکه تولیدکنندگان نمونه مازندران در بخش باغبانی توانستند از 100 تن برداشت در هر هکتار عبور کردند و نشان می‌دهد می‌توانیم تولید خود را افزایش دهیم و برای هر تولید باید بازار خود را هم داشته باشیم، گفت: به دنبال بازارهای جهانی هستیم و برخی از تجار توانستند بازارهایی را امسال برای محصولات ما رصد کنند.
وی با اشاره به اینکه در رقابت باکشورهایی قرار داریم که تعرفه ترجیحی آنان کمتر از کشور ما است و سال قبل مرکبات و کیوی که صادر می‌کردیم با 90 میلیون تومان تعرفه ترجیحی در حال رقابت بودیم، ادامه داد: به عنوان نمونه ترکیه که 5 میلیون تومان تعرفه ترجیحی داشت در حال رقابت بود که اکنون با وارد شدن در کشورهای اوراسیا تعرفه‌ها برداشته شد و امسال بیش از 100 درصد افزایش صادرات در بخش مرکبات را شاهد بودیم.
شعبانی اظهار کرد: در کشوری قرار داریم که زمین‌های ما به سرعت در حال خرد شدن است که نگرانی بزرگ در بخش تولید را به همراه دارد و خرد شدن اراضی کشاورزی یعنی بخشی از تولید در حال از دست رفتن است و باید ایجاد تشکل ها و تعاونی ها را داشته باشیم تا تولید خرد را به صورت تجمیعی داشته باشیم و به دنیا عرضه کنیم.
این تولیدکننده برتر استانی گفت: ظرفیت مازندران در بخش باغبانی 4 میلیون تن تولید است که یک پنجم تولید محصولات باغی در مازندران است و می‌طلبد مسؤولان نگاه ویژه‌تری به این استان داشته باشند.
وی خطاب به نمایندگان مجلسی که در این آیین حضور داشتند گفت: مجلس قوانینی را وضع می‌کند که در اجرای آن مانده‌ است و تنها اکتفا به وضع کردن قوانین می‌کند و پیگیری لازم را ندارد، ما نمی‌گوییم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مراسم ترحیم و جشن‌ها شرکت کنند بلکه قوانینی که اجرای می‌کنند پیگیر اجرای آن هم باشند.
شعبانی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی هم قوانینی وضع شد، و خطاب به یوسف‌نژاد نماینده مجلس ساری و میاندورود که در این مراسم حضور پیدا کرد گفت: شما و همکاران شما در مجلس شورای اسلامی قوانینی را وضع کردید که بانک قوانینی که برای اجرای طرح‌های کشاورزان در بندهای مختلف وضع می‌شود سر تعظیم فرود نمی‌آورند.
عبدالعلی طهماسبی تولیدکننده ملی در بخش خوراک دام و طیور گفت: تولیدکنندگان تلاش می‌کنند برترین‌ها را در امنیت غذایی داشته باشند.
*رتبه هفتم مازندران در تولید گوشت سفید
وی ادامه داد: مازندران در جهان رتبه هفتم را در تولید گوشت سفید دارد و آسیا رتبه سوم را به خود اختصاص داده است که بسیار جای خرسندی است اما باید بدانیم این صنعت وابسته به خارج است چراکه عمده جوجه، نهاده‌های دامی و ریزمغذی‌ها از خارج تامین می شود و با مشکلات ارزی که وجود دارد 500 میلیون دلار در سال برای اسید آمینه‌های این بخش است ارز از کشور خارج می‌شود.
طهماسبی بیان کرد: کار فناوری، تحقیقاتی و حرفه‌ای در این بخش انجام نشد که بتوانیم به خودکفایی دست پیدا کنیم وقتی می‌خواهیم کالای داخلی تولید کنیم باید در این مسیر برای ورود تکنولوژی بهتر از کشورهای خارجی برای تولید محصول بهتر فعالیت بیشتری صورت می‌گرفت.
این تولیدکننده نمونه ملی ادامه داد: اگر تحقیق و پژوهش را یک روند خلاقانه، هوشیارانه و نظام‌مند بدانیم و با استفاده از این راهکارها بخواهیم به فناوری عملی برسیم و تولیدات خود را در داخل کشور گسترش دهیم وابستگی ما به خارج کشور بویژه در زمان  تحریم کمتر خواهد شد.
وی اظهار کرد: درست است باران تابستانه نداریم و امکان تولید نهاده‌ها نظیر ذرت و سویا را نداریم اما می‌توانیم کشت فرامرزی داشته باشیم و از کشورهای روسیه و همسایه در این مسیر استفاده کنیم و به خودکفایی در تولیدات دست پیدا کنیم.
طهماسبی گفت: آخرین دستاوردها و تکنولوژی را در خط کشتارگاه‌ها و کارخانه دان و واحدهای مرغ مادر گوشتی از کشورهایی مانند آلمان وارد کنیم.
تولیدکنندگان امنیت غذایی در جامعه نشان دادند اگر کمی همت و تلاش مسؤولان جدی‌تر باشد و در عمل حمایت‌های مطلوبی از این قشر داشته باشند نه تنها در هیچ یک از محصولات کشاورزی به خارج وابسته نخواهیم بقود بلکه فراتر از حد معمول هم صادرات محصول خواهند داشت.
 
(جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸) ۲۲:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها