جمعه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۲:۲۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۱۶۱۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

قهوه از اپیدمی کرونا روی خوش ندید

بهای معاملات قهوه در نتیجه شیوع اپیدمی ویروس کرونا که ترس از پیامدهای اقتصادی را برانگیخته و بازارهای جهانی را متلاطم کرده است، به شدت کاهش پیدا کرده است.

شاخص اصلی معاملات آتی قهوه از زمان از ابتدای امسال بیش از یک پنجم کاهش پیدا کرهد است که این کاهش بزرگتر از افت ۱۷ درصدی بهای معاملات برنت و افت ۹ درصدی معاملات مس در بازار فلزات لندن بوده است.
چین بازار مهمی برای صنعت جهانی قهوه به شمار می‌رود و واردات این کشور در یک دهه گذشته بیش از سه برابر افزایش پیدا کرده است. طبق گزارش رابوبانک، با این که سهم چین از مصرف جهانی قهوه تنها دو درصد است، این موضوع به همراه پیش بینی پیامدهای منفی شیوع اپیدمی کرونا بر رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاران را نگران کرده است.
بزرگترین فروشگاههای زنجیره ای قهوه چین تصمیم گرفتند در واکنش به شیوع اپیدمی، فعالیتشان را به طور موقت تعطیل کنند. استارباکس اعلام کرد بیش از نیمی از ۴۳۰۰ شعبه خود در چین را تعطیل کرده و لاکین کافی هم با تعطیلی شعبش در ووهان، فعالیتش را محدود کرده است.
به گفته کارلوس میرا از رابوبانک، این تعطیلی روند کاهشی قیمت جهانی قهوه را تقویت کرده است. سهام این دو شرکت به شدت افت کرده است است. ارزش سهام استارباکس از اوجش در ژانویه شش درصد و لاکین کافی حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است.
بر اساس گزارش روزنامه فایننشیال تایمز، آنچه که بعدا اتفاق می‌افتد به این بستگی دارد که تعطیلی فعالیت این دو شرکت چه مدت ادامه خواهد داشت و تقاضا برای قهوه در سایر کشورهای آسیایی هم آسیب می‌بیند.
 
(جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸) ۲۲:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها