چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۵۷۵
گزارشگر : ۳۵۱۴
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پیش بینی افزایش ۶ میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی در سال جاری

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی پیش بینی کرده است که تولید محصولات کشاورزی در کشور امسال با ۶ میلیون تن افزایش نسبت به سال گذشته به ۱۲۸ میلیون تن برسد.

مهندس محمد علی طهماسبی روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از تولید کنندگان برتر حوزه کشاورزی مازندران در ساری میزان تولید محصولات کشاورزی در سال گذشته را ۱۲۲ میلیون تن اعلام کرد.
 
وی گفت که امسال تولید محصولات باغی کشور هم به ۲۳ میلیون تن و محصولات شیلاتی نیز به ۹۳۰ هزار تن رسیده است.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت صادرات محور کردن محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت : مهم ترین مشکل ما در ارتباط با محصولات کشاورزی به پس از تولید و عرضه آنها در بازارهای داخلی و خارجی بر می گردد و یکی از معضلات هم در این زمینه بسته بندی با توجه به نیاز و سلیقه مصرف کننده است.
 
وی وجود زیرساخت های صادراتی را هم در صادرات محصولات کشاورزی ضروری برشمرد و افزود : مثلا ساخت پایانه صادرات محصولات کشاورزی مازندران در منطقه چپکرود شهرستان جویبار می تواند سبب تحول در کشاورزی صنعتی کشور شود.
 
ساخت پایانه صادرات محصولات کشاورزی مازندران در منطقه چپکرود جویبار در زمینی به وسعت ۳۱ هکتار با ظرفیت سورتینگ و نگهداری ۳۳۰ هزار تن محصول آغاز شد .
ویژگی فاز اول برای تاسیسات نگهداری و ذخیره سازی ۳۰ هزار تن انواع میوه ، سبزی ، گوشت ، مرغ ، ماهی و سایر محصولات کشاورزی در انبارها و سردخانه های بالای صفر و زیر صفر دومداره ، بارانداز داخلی مدرن به مساحت هشت هزار متر مربع سرپوشیده با قابلیت کنترل حرارت و ۲۷ دهنه بارگیری مدرن ، برند سازی برای محصولات کشاورزی و غیره است که در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.
 
هماسبی با اظهار این که در سال های اخیر بخش کشاورزی در حوزه اقتصادی کشور نمایان تر شده است ، افزود: امروز دسترسی به زمین های کشاورزی ، تسطیح و یکپارچه سازی ، تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته و از همه مهم تر فنی و مهندسی شدن کشت و کار و فعالیت های کشاورزی ، تولیدات محصولات کشاورزی در واحد سطح افزایش چشمگیری یافته است.
 
وی با تاکید بر این که بخش کشاورزی همواره در کشور پیشتاز بوده است ، افزود : رونق اقتصادی با رونق تولید ، خط توسعه با تولید و  اشتغال و درآمد ناخالص ملی نیز با تولید محقق می شود و کشاورزی در این زمینه نقش اساسی دارد.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی از مازندران به عنوان بستر تحول در کشاورزی صنعتی کشور یاد و تاکید کرد : وجود مرکز لجستیک محصولات کشاورزی در استان یک نیاز اصلی است چون محصولات کشاورزی باید به دنیا صادر شود و برای رسیدن به این هدف مهم ارز آوری باید  پراکندگی ها را ازبین ببریم.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به این که انبارهای فنی در نگهداری محصولات کشاورزی بسیار مهم است و باید با توجه به شرایط آب وهوایی به سمت سردخانه ها پیش رفت ، گفت : برای نمونه اکنون دمای ۱۵ درجه ای هوای مازندران برای انبار داری فنی مرکبات و کیوی مناسب نیست و باید به سمت سردخانه ها برویم .
 
طهماسبی به اهمیت  بسته بندی ها رو توسعه این بخش اشاره کرد و اظهار داشت : صادرات ۶ میلیون تن مرکبات به بازار جهانی نیاز به بسته بندی دارد.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی به کنترل آفت مگس میوه در کشور بویژه در باغات مرکبات مازندران اشاره و با قدرانی از همه مسئولان و باغداران گفت : همه باید همکاری را کنترل بیماری ها و آفات محصولات کشاورزی تداوم بدهند.
 
برترین تولیدکنندگان بخش‌های مختلف کشاورزی مازندران روز چهارشنبه همزمان با پنجمین روز دهه فجر با برگزاری مراسمی با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در ساری تجلیل شدند.
 
طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران از مجموعه ۷۵۴ فقره پرونده بررسی شده در شهرستان های استان ،تعداد ۲۱۰ پرونده به صورت استانی بررسی شد که تعداد ۵۳ نفر کشاورز نمونه در قالب ۵۲ رشته شناسایی شدند .
 
افزایش میزان تولید با به کار گیری دانش فنی و مهندسی کشاورزی در واحد سطح و کم کردن ضایعات از معیارهای اصلی انتخاب نمونه های کشاورزان مازندران بوده است که بر اساس آن هفت نفر در بخش زراعت ، هشت نفر باغبانی ، ۱۵نفر تولیدات دامی و شیلات ، هفت نفر در بخش آب و خاک ، مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی ، ۱۶ نفر ترویج و تشکل ها به عنوان برترین های کشاورزی استان معرفی شدند.
 
بنابر این آمار امسال هفت نفر از کشاورزان نمونه استان مازندران  به عنوان نمونه ملی معرفی شدند و جوایزشان را از رئیس جمهوری و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی دریافت کردند.
 
استان مازندران با تولید ظرفیت ۷۲ نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار هفت میلیون تن ،حدود ۱۱درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.
 
مازندران ۲هزارو ۵۰۰ کشاورز پیشرو دارد.
(چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸) ۱۴:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها