چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۱۵۷۴
گزارشگر : ۳۵۱۴
مهر
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

هشدار سازمان حفظ نباتات به باغداران درباره گسترش آفات قرنطینه ای

معاون سازمان حفظ نباتات از باغداران کشور خواست به منظور جلوگیری از گسترش آفات و بیماری های قرنطینه ای، نهال ها و اندام های تکثیری مورد نیاز خود را از مراکز معتبر مجوزدار تهیه کنند.

 مهدی قائمیان معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی این سازمان، در خصوص کنترل آفت قرنطینه‌ای سرخرطومی حنایی خرما بیان داشت: آفت سرخرطومی حنایی خرما نوعی آفت خطرناک قرنطینه‌ای است که چنانچه مورد بی توجهی و کم اطلاعی باغدار و عدم همکاری آنان با کارشناسان قرنطینه کشور مواجه شود، و ردیابی و شناسایی و مبارزه بموقع با آن صورت نگیرد می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری در پی داشته باشد.
 
وی افزود: مهمترین میزبان این آفت، درختان نخل خرما، نارگیل و نخل‌های زینتی است. این آفت نخستین بار در شهرستان سراوان سیستان و بلوچستان مشاهده شد، اما در سالهای اخیر به علت عدم اطلاع باغداران و رعایت نکردن قوانین قرنطینه گیاهی و انتقال پاجوش قاچاق از مناطق آلوده، از جمله کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس در برخی مناطق دیگر کشور هم مشاهده شده است.
 
این مقام مسئول ادامه داد: خسارت اصلی این آفت در مراحل لاروی می‌باشد. لاروها با نفوذ به تنه نخل، از دسته جات آوندی، جوانه مرکزی، غلاف‌های تازه و لیفی نشده تغذیه و کانال‌هایی در جهات مختلف (بالا و پایین) در تنه درخت ایجاد و در صورت عدم ردیابی و تیمار بموقع، در مراحل بعدی جوانه مرکزی درخت خشک و کج می‌شود که در نهایت منجر به مرگ درخت خرما می‌گردد، از آنجایی که مهم‌ترین علت گسترش آفت سرخرطومی حنایی خرما، انتقال اندام‌های آلوده بخصوص پاجوش از مناطق و کانون‌های آلودگی به مناطق سالم است، لازم است باغداران از خرید و جابجایی پاجوش و سایر اندام‌های تکثیری از این مناطق خودداری کنند.
 
قائمیان اضافه کرد: در این خصوص سازمان حفظ نباتات با اجرای برنامه‌های سریع و به موقع و همچنین تلاش جدی همکاران قرنطینه جهادکشاورزی استان‌ها و هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط ملی و استانی، به نحو مؤثری در حال مبارزه و کنترل این آفت است.
 
وی افزود: یکی از مسائل اصلی و مهم جهت جلوگیری از انتشار آفت رعایت مسائل قرنطینه‌ای و اخذ گواهی‌های بهداشت جابجایی اندام‌های تکثیری از مبدا و هماهنگی با استان مقصد به منظور جلوگیری از هر گونه شیوع آفت و بیماری می‌باشد و در صورت عدم رعایت مسائل قرنطینه‌ای کشور کنترل این آفت از دست خارج شده و خسارات جبران ناپذیری متوجه باغداران خواهد شد. در حال حاضر ۳۹۸ نهالستان دارای مجوز و ۲۳ واحد کشت بافت در کشور فعالیت می‌کنند که با توجه به فصل جابجایی اندام‌های گیاهی، توصیه سازمان حفظ نباتات این است که باغداران برای دستیابی به نهال سالم، اصیل و استاندارد، به خرید از نهالستانهای مورد تأیید اقدام کنند.
 
به گفته این مقام مسئول، جهت اطلاع از فهرست واحدهای کشت بافت و نهالستانهای دارای مجوز و معتبر، متقاضیان می‌توانند از طریق سایت سازمان حفظ نباتات به آدرسwww.ppo.ir در زیر بخش مدیریت تدوین ضوابط ، استانداردها و برنامه‌های کنترل معاونت قرنطینه به این اطلاعات دسترسی کامل داشته باشند.
(چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸) ۱۴:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها