چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۱۵۷۲
گزارشگر : ۳۵۱۴
ایرنا
سرویس اقتصاد

افزایش توانمندی های صادراتی با فاصله گرفتن از نفت‌فروشی

مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب گفت: توانمندی های صادراتی ما معلول توانمندی های تولیدی ما هستند و هرچقدر که ما از نفت فاصله بگیریم و شاهد افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد باشیم، توانمندی های صادراتی نیز افزایش پیدا خداهد کرد و چهارمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی می تواند در این امر نقش پیشرو داشته باشد.

«محمد رئوف قادری» روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب گفت: وجود پتانسیل های خدادادی از جمله نفت در کشورمان دارای اثرات مثبت و منفی است، به طوریکه از یک سو باعث خلق ثروت،افزایش رفاه و توسعه کشور می شود و از سوی دیگر اقتصاد را وابسته کرده و توجه به بخش های تولیدی کم می شود.
 
وی ادامه داد: اگر کشورهای صاحب نفت و کشورهای بدون نفت را با یکدیگر قیاس کنیم متوجه می‌شویم استقلال اقتصادی کشورهای بدون نفت به مراتب بیشتر است.
 
قادری با تشریح تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران گفت: در سطوح مختلف مذیریت کشور این باور وجود دارد که اقتصاد باید از نفت جدا شود و این درک درست هم ناشی از یک نگاه علمی است و هم تحریم ها عامل محرک برای اجرای ان بوده است.
 
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب با اشاره به پتانسیل های کشور در حوزه های غیر نفتی خاطر نشان کرد: ایران جز یکی از کشورهای غنی از منظر تاریخی و هم طبیعی است و اگر سیاست گذاری ها در این حوزه به درستی انجام شود، ما می توانیم فقط با تکیه به حوزه گردشگری کسری درآمدهای نفتی را جبران کنیم و باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که گردشگری یکی از ده ها صنعتی است که از پتانسیل های بالقوه ای برخورداریم که نیازمند توجه بیشتر است.
 
وی در ادامه افزود: آسیب دیگر اقتصاد نفتی، دولتی شدن اقتصاد است زیرا انحصار در این حوزه باعث شده سهم بخش خصوصی و تعاونی از اقتصاد بسیار ناچیز باشد.
 
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب افزود: برای اینکه اقتصاد کشور از حالت نفتی و دولتی خارج شود نیازمند جدا شدن حوزه سیاست گذاری و تصدی گری نیز هستیم به طوریکه دولت باید وظیفه سیاست گذاری را به عهده بگیرد و بخش خصوصی تصدی گر باشد.
 
به گزارش ایرنا، امروز (دوشنبه) چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی آغاز به کار کرد. پیش‌بینی شده است بیش از ۴۰۰ تاجر و بازرگان خارجی در این نمایشگاه که تا روز پنجشنبه ( ۱۵ بهمن ماه) ادامه خواهد داشت، حضور یابند.
 
فردا (سه‌شنبه) نیز گوشی هوشمند ایرانی در این نمایشگاه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری رونمایی خواهد شد.
 
در این نمایشگاه که حدود ۷۰ غرفه مشغول به فعالیت هستند محصولات متعددی شامل اقلام دانش‌بنیان، فرش و صنایع دستی عرضه می‌شود.
(چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸) ۱۴:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها