چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۵
سرویس : بازار ارز و طلا
کد خبر : ۹۱۵۶۴
گزارشگر : ۳۵۱۴
ایسنا
سرویس بازار ارز و طلا
نائب رئیس شورای ملی زعفران:

عملیات بازار باز ارز جز جمع‌آوری نقدینگی تاثیر دیگری نخواهد داشت

نائب رئیس شورای ملی زعفران گفت: شاید عملیات بازار باز ارز برای این خوب باشد که دولت بخواهد نقدینگی را از بازار جمع کند، اما تاثیر دیگری نخواهد داشت.

غلامرضا میری  در خصوص عملیات بازار باز ارز، اظهار کرد: ارز باید تک‌نرخی شود تا فساد، تبعیض و رانت از بین برود. با هر صادرکننده، تاجر و بازرگانی به جز افرادی که از رانت استفاده می‌کنند صحبت کنید، دنبال این هستند که ارز تک‌نرخی شود.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی بیان کرد: اگر منظور بانک مرکزی از بازار باز این است که تک‌نرخی یا خوداظهاری بوده و بازار تعیین‌کننده باشد، بسیار خوب است، اما اینکه قرار باشد ارز از بخشی هدایت شود که بالا و پایین برود و با آن بازی کنند، به اقتصاد کشور و اقتصاد افراد دست‌اندکاری که سرمایه‌گذاری کردند، لطمه وارد می‌کند. اکنون بسیاری از افراد کار خود را رها کردند و این برای آنها شغل شده که ارز بخرند، در بازار کمبود ایجاد کرده و بعد وارد بازار کنند. اگر ارز را تک‌نرخی کنیم، می‌تواند کارآیی زیادی داشته باشد.
 
میری خاطرنشان کرد: اگر منظور از بازار باز ارز خرید اوراق باشد، برای کسانی که سفته‌بازی و دلال‌بازی می‌کنند و قصد دارند دلار بخرند، اوراق می‌خرند، گرچه باز هم نمی‌تواند تاثیری داشته باشد، زیرا دلار تابع مسائلی است که اوراق تابع آن مسائل نخواهد بود. این کار تاثیری بر بازار، تورم و کاهش تنش‌ها و مسائل مربوط به دلار ندارد.
 
نائب رئیس شورای ملی زعفران افزود: ما برای واردات خود به دلار و ارز نیاز داریم، اما اوراق مصرف داخلی دارد. برای کسانی که پول دارند و ممکن است بخواهند به جای اینکه پول خود را سپرده‌گذاری کنند، این اوراق را بخرند تا شاید سودی حاصل آنها شود، اما نمی‌تواند روی دلار یا تورم رو به رشد تاثیرگذار باشد.
 
وی با بیان اینکه زمینه‌ها برای اجرای عملیات بازار باز ارز فراهم نیست، عنوان کرد: شاید این عملیات برای این خوب باشد که دولت بخواهد نقدینگی را از بازار جمع کند، بنابراین چنین سیاستی را اعمال می‌کند تا نقدینگی را از بازار جمع کند، در نتیجه اوراق با سود مشخص می‌فروشد که برخی ممکن است استقبال کنند، زیرا به بانک اعتماد ندارند، اما تاثیر دیگری نخواهد داشت.
(چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸) ۱۱:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها