چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۹
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۹۱۵۶۳
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی
روایت ملک‌زاده در اولین سمپوزیوم کشوری مطالعات میان رشته‌ای؛

طرحی برای تولید گوشت که دولت بودجه‌ای به آن نداد

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درباره سنتتیک بیولوژی گفت: سنتتیک بیولوژی کاربردی از علم مهندسی در بیولوژی است که ما می‌توانیم در آینده به وسیله آن علاوه بر ساخت موجود زنده، گوشت تولید کنیم. به سازمان برنامه و بودجه رفتیم و ساعت‌ها درباره اهمیت این موضوع صحبت کردیم ولی متاسفانه موفق نشدیم از دولت بودجه‌ای برای این طرح بگیریم.

دکتر رضا ملک زاده در افتتاحیه اولین سمپوزیوم کشوری مطالعات میان رشته‌ای که صبح امروز (چهارشنبه، ۱۶ بهمن) در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، درباره اهمیت هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی یک‌ تکنولوژی‌است که می‌تواند تاثیر شگرفی در ابعاد مختلف زندگی ما داشته باشد. اگر هوش مصنوعی با سنسورهای دیجیتال مراقبت از سلامت ترکیب شود می‌تواند مراقبت‌های پزشکی را متحول کند.

 

ملک‌زاده با بیان این که هوش مصنوعی می‌تواند یک رنسانس ایجاد کند، به موضوع سنتتیک بیولوژی اشاره کرد و افزود: سینتتیک بیولوژی کاربردی از علم مهندسی در بیولوژی است که ما می‌توانیم در آینده به وسیله آن علاوه بر ساخت موجود زنده، گوشت تولید کنیم. این علم اساس ژن‌درمانی است و ترکیبی از مهندسی، بیولوژی، مدل سازی و علوم دیگر است.

 

معاون وزیر بهداشت افزود: اتانول زیستی و دیزل زیستی در مقیاس تجاری هم‌اکنون با کمک ارگانیسم‌های توسعه یافته توسط بیولوژی سنتتیک در خط تولید هستند. بهره‌وری عظیم‌تر و عملکردهای مهندسی شده نوین می‌توانند از اتکا به سوخت‌های فسیلی و همزمان نیز کاربرد گاز کربنیک به عنوان ماده خام در صنعت شیمیایی می‌تواند در گسیل‌های گاز گلخانه‌ای توازن ایجاد کند.

 

وی درباره تاثیر سنتتیک بیولوژی بر حوزه امنیت غذایی گفت: توسعه ارگانیسم‌های تولید کننده سوخت زیستی فتوسنتزکننده می‌تواند رقابت را بین محصولات غذایی و انرژی کاهش داده و همزمان واریته های محصولات جدید می‌توانند تغذیه را افزایش و خسارات برآمده از آفت‌ها و بلایای محیطی را کاهش دهند.

 

معاون وزیر بهداشت درباره زیرساخت‌های ایران برای توسعه این علم گفت: مراکز تحقیقات ژنتیک پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی، موسسه رویان جهاد دانشگاهی، انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری از جمله زیرساخت‌های توسعه این علم در ایران هستند.

 

ملک زاده ادامه داد: ۶ مرکز برای توسعه ژن درمانی در پنچ سال آینده در نظر گرفته شدند که دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پژوهشگاه رویان از این جمله‌اند.

(چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸) ۱۱:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها