دوشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۷:۳۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۵۲۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

شیرین‌کامی چغندرکاران کشور با بسته‌های تشویقی

مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی گفت: این وزارتخانه تسهیلات و بسته‌های تشویقی مناسبی را برای چغندرکاران در سال زراعی آینده در نظر گرفته است که پرداخت ۲۰ میلیون ریال تسهیلات به ازای هر هکتار با ضمانت کارخانه‌های قند از جمله آنهاست.

پیمان حصادی روز یکشنبه در همایش توسعه کشت چغندرقند در شمال آذربایجان‌غربی در ارومیه افزود: وزارت جهاد کشاورزی همچنین تحویل بذر مصرفی به چغندرکاران با نصف
بها و خرید نقدی محصول آنها از مهمترین بسته‌های تشویقی و حمایتی از چغندرکاران در سال زراعی آینده است.
وی اضافه کرد: این استان به دلیل قرار گرفتن در حوضه آبریز ارس بسیار مستعد کشت چغندر است و طرح کشت پاییزه چغندر قند در این منطقه در راستای کاهش مصرف آب کشاورزی هم‌اکنون در دست مطالعه است.
وی گفت: سالانه از ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور سه میلیون تن چغندرقند برداشت که از این مقدار یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شکر استحصال می‌شود.
وی نیاز سالانه کشور به شکر را ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تن بیان کرد و افزود: بقیه نیاز کشور به شکر نیز از خارج وارد می‌شود.
مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی، آذربایجان‌غربی را قطب اول تولید چغندرقند معرفی و اضافه کرد: ۳۵ درصد چغندر قند کشور از مزارع این استان به دست می‌آید.
«حصادی»، شمال آذربایجان غربی را به علت قرار گرفتن در حوضه آبریز ارس بسیار مستعد کشت چغندر دانست و افزود: برنامه کشت چغندرقند در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ را در
سطح کشور ۱۰۴ هزار هکتار هدفگذاری شده است.
چغندر قند (نام علمی: Beta vulgaris) گیاهی است دو ساله از تیره اسفناج که به صورت گیاهی یکساله زراعت می‌شود؛ چغندرقند طی دوره رشد رویشی فاقد ساقه بوده و به صورت مجموعه‌ای از برگ‌های بزرگ افقی تا عمودی مشاهده می‌شود که طول دوره رشد برای تولید قند ۶ تا ۹ ماه است.
در آب‌وهوای کوهستانی این محصول از رشد و کیفیت خوبی برخوردار است و در ایران در مناطقی چون شهرستان اقلید، شهرکرد، تربت حیدریه و میاندوآب بالاترین سطح کشت را دارند.
چغندرقند سازگاری وسیعی به شرایط محیط متنوع دارد به سرما و گرما نسبتاً مقاوم است تحمل خشکی را دارد به شوری خاک نیز مقاوم است.

(دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸) ۰۷:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها