یکشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۵۰۲
گزارشگر : ۳۵۱۴
رادیو گفتگو
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رئیس انجمن ارگانیک ایران انتقاد کرد:

سنگ اندازی مسئولان استانی برای ایجاد زیرساختهای صادراتی

رضا نورانی گفت: وقتی استانها از ایجاد زیرساخت های لازم استنکاف می کنند ما هم توسعه صنایع جانبی در بخش کشاورزی در مناطق محروم را کنار می گذاریم.

نورانی در ابتدای مطلب بیان کرد: تولیدات 120 میلیون تنی در 16 میلیون هکتار سطح زیر کشت یعنی فقط هفت تا هشت میلیون هکتار از زمین های موجود را استفاده می کنیم درصورتیکه طبق استانداردهای جهانی باید 2.5 برابر زمین های موجود تولیدات داشته باشیم.

رئیس انجمن ارگانیک ایران با انتقاد از اینکه امروز واردات بسیاری از محصولات استراتژیک در رأس امور قرار گرفته افزود: برای تامین امنیت غذایی باید تصمیمات و معیارهای مناسبی در حوزه تولید اتخاذ شود.

وی همچنین به اهمیت تنوع مهندسی کشاورزی اشاره و اظهار کرد: ما جهش های خوبی در حوزه آبزیان داشتیم اما در حوزه باغی و زراعی از پتانسیل های موجود استفاده بهینه نکردیم و بسیاری از ماشین آلات فرسوده اند.

نورانی در رابطه با اهمیت زنجیره تولید خاطرنشان کرد: ما دو سال در وزارت جهاد کشاورزی وقت گذاشتیم و زنجیره سیب را ایجاد کردیم اما هیچ حمایتی از ما نشد و وزارتخانه هم هیچ بودجه ای برای این کار تعریف نکرد و نهایتاً هم به نتیجه ای نرسیدیم.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، برندسازی را از اصول مهم تجارت برشمرد و گفت: برندسازی می تواند از سوی اتحادیه ها و زنجیره ها ایجاد شود اما بنیه مالی این زنجیره ها بسیار پایین و نیازمند حمایت است.

وی مدیریت ها و عملکرد در استانها در حوزه ایجاد زیرساخت ها را دیکتاتوری توصیف کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی دستور ایجاد زیرساخت ها در اراضی کشاورزی را صادر کرده اما الان یکی از صادرکنندگان ما به خاطر همین کار بازداشت است. وقتی استانها از ایجاد زیرساخت های لازم استنکاف می کنند ما هم توسعه صنایع جانبی در بخش کشاورزی در مناطق محروم را کنار می گذاریم.

نورانی با بیان اینکه 25 درصد اشتغال در حوه کشاورزی و صنایع جانبی آن است و ما بیشترین جمعیت را برای اشتغالزایی در این بخش داریم تصریح کرد: عدم استفاده از این ظرفیتها واقعاً جای سوال است. همه تصمیمات باید زیر یک سقف تایید شود و به جای تولیدکنندگان و صادرکنندگان، باید افراد ضد تولید تنبیه شوند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان، نقشه کشاورزی را نیروی محرکه در رشد اقتصادی کشور دانست و گفت: افزایش سهم کشاورزی در درآمد ملی، ارتباط با بازارها، اشتغال زایی، ایجاد توازن در بازار کار و سرمایه و افزایش تولید و صادرات از عوامل توسعه اقتصادی ایران به شمار می روند.

(یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸) ۱۳:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها