یکشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۹
سرویس : بازار ارز و طلا
کد خبر : ۹۱۴۹۹
گزارشگر : ۳۵۱۴
موج
سرویس بازار ارز و طلا

نوسان ارز زیر سایه سنگین قاچاق کالا / دولت نتوانسته به وعده‌های خودش عمل کند

در چند ماه اخیر رئیس کل بانک مرکزی همواره وعده ثبات بازار ارز و کاهش تورم را داده اما واقعیت بازار ارز نشان می‌دهد که دولت نتوانسته به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند و همین مسئله نگرانی‌ها را در سطح عمومی ایجاد کرده که در سال آینده اقتصاد کشور با یک ابر تورم روبرو می‌شود.

با نزدیک شدن به آخر سال بار دیگر بازار ارز و دلار متلاطم شده که این مسئله شائبه های را ایجاد کرده که گفته می شود دولت با بالا بردن نرخ ارز به دنبال کاهش تقاضا برای دلار در آستانه سفرهای نوروزی است و حتی این موضوع را نیز به ذهن می آورد که دولت از این طریق به دنبال جبران کسری بودجه است.

البته کارشناسان معتقدند عواملی همچون حاشیه های سیاسی و تحریک دلال ها به خرید دلار و طلا ، افزایش قاچاق کالا که به صورت مستقیم تقاضا برای ارز آزاد را بالا می برد و ... باعث افزایش نرخ ارز شده که همین مسئله به بازار طلا نیز ورود کرده است. حال با توجه به اینکه رئیس کل بانک مرکزی در چند ماه اخیر همواره وعده ثبات بازار ارز و کاهش تورم را داده است، به نظر می رسد نتوانسته به وعده های خود جامه عمل بپوشاند و همین مسئله نگرانی ها را در سطح عمومی ایجاد کرده که دولت نمی تواند بازار را به ثبات برساند و ممکن است در سال آینده اقتصاد کشور با یک ابر تورم روبرو شود.

یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه دولت در حال حاضر قیمت ارز را تقریبا کنترل می کند، گفت: سیاست ها در یک ماه گذشته بازار را متلاطم کرده و باعث تحریک برخی از دلال ها شد تا تقاضا برای ارز بالا برود و از طرف دیگر تقاضا ارز برای خریدهای شرکت ها بالا رفته و همچنین سال جدید میلادی را نیز پشت سر گذاشته‌ایم که همه این عوامل روی تقاضا برای ارز تاثیر گذار بوده و باعث افزایش قیمت ارز در کشور شده است.

مرتضی عزتی با تاکید بر اینکه همیشه تورم کالاها تابع ارز نیست، اظهار کرد: در برخی سال ها قیمت ارز در ایران ثابت بوده است، اما هر سال 15 درصد تورم داشته ایم که به طور قطع مهم‌ترین دلیل آن افزایش حجم پول بوده است، به طور کلی اگر تولید افزایش یابد و به تناسب آن حجم پول نیز بالا برود تورم ایجاد نمی کند، اما افزایش نقدینگی بدون پشتوانه منجر به تورم می شود و ارز تنها یکی از عوامل افزایش تورم می تواند باشد.

او با تاکید بر اینکه رشد نرخ ارز تا 5 درصد در کوتاه مدت تورم ایجاد نمی کند، گفت: افزایش مختصر نرخ ارز در بلندمدت روی تورم اثر می گذارد و با توجه به روندی که در بازار وجود دارد به نظر می رسد تقاضا نرخ ارز را بالا برده است. همچنین عاملی دیگر واردات تا مسافرت خارجی و ... تقاضای جدید برای ارز ایجاد می کند، به همین دلیل اگر ارز مورد نیاز آن در بازار تزریق نشود تورم ایجاد می کند، همچنین عوامل سیاسی، فرار سرمایه، کاهش صادرات، کاهش تولید و ... روی کاهش عرضه ارز تاثیر می گذارد و در نهایت باعث افزایش نرخ ارز می شوند.

(یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸) ۱۲:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها