سه شنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۱۴۱۲
گزارشگر : ۳۵۱۴
ایلنا
سرویس اقتصاد
معاون اقتصادی وزیر امور خارجه:

ایجاد تعرفه ترجیحی با مالزی و هند در دست اقدام است/برای صادارت تنها به کشورهای همسایه تکیه نکنیم

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: گروه V8 ظرفیت خوبی برای تجارت است و در سال آینده رییس جمهور در اجلاس سران این گروه حضور خواهد داشت و تلاش می‌کنیم که در همان زمان موافقتنامه تعرفه ترجیحی با اعضای این گروه اجرایی کنیم. ضمن اینکه تعرفه ترجیحی با مالزی و هند نیز در دست اقدام است.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه اظهار داشت: با وجود این اقدامات با تفکراتی در کشور روبرو هستیم که مانع اصلی باز شدن درب‌های کشور و تجارت جهانی هستند این تفکر اعتقاد دارد که باید تا می‌توانیم بازار صادراتی پیدا کنیم اما نباید بازارهای خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم. همین امر دلیل اصلی اجرا نشدن بسیاری از موافقتنامه‌های تجاری در 40 سال اخیر بوده است.

در همایش حمایت از تولید ملی، غلامرضا انصاری با اشاره به فعالیت‌های چند سال اخیر در حوزه اقتصادی گفت: با توجه به اینکه این روزها، زدن دولت و انتقاد روال کار است اما باید گفت، کارهای خوبی در چند سال اخیر در حوزه تولید به خصوص بخش‌های کشاورزی و صنعتی انجام شده که جا دارد از فعالین این بخش‌ها  تشکر کرد که با حضور تحریم‌ها و محدودیت‌ها توانستند آمار خوبی داشته باشند.

 

وی ادامه داد: برای حمایت از تولید باید سازوکارهای در کشور اندیشیده شود تا بتوان هدفمند و با استفاده از حداکثر منابع حرکت کرد.

 

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به تحریم‌ها افزود: در برخی اوقات قادر به اندازه گیری و برآورد میزان فشارهای وارده در بخش2های مختلف نیستیم، این فشار و تحریم‌ها در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است. اما باید گفت ملت تحمل و تاب آوری خوبی داشته است و در حوزه‌های مختلف به خصوص در صنایع دانش بنیان فعالیت‌های امیدوارکننده‌ای داشته است هرچند هنوز تا برآورد کردن انتظارات فاصله زیادی مانده است.

 

وی افزود: من فکر نمی‌کنم که کشوری در دنیا باشد که روی تولید قیمت بگذارد در حالی که در کشور  ما این چنین است و این امر ریشه در مشکلات داخلی دارد. با توجه به شرایط داخلی و خارجی به نظر می‌رسد مشکل اصلی سال آینده ما بازارهای صادراتی به خصوص در محصولات کشاورزی است. ما برای صادرات موفق باید بازارهای جدید صادراتی پیدا کنیم، موقعیت جغرافیایی ایران برای صادرات و حضور در بازارهای کشورهای متعدد بسیار مناسب است. اما نمی‌توان روی کشورهای همسایه تکیه کرد. این کشورها مستعد بحران‌های سیاسی هستند که عراق مثال بارز آن است و می‌توانند به راحتی بازارهای ما را  تحت تاثیر قرار دهند.

 

انصاری افزود: ما باید به سمت توافقنامه و موافقتنامه‌های تعرفه های ترجیحی برویم ما برخی از این موافقت نامه اقتصادی را از قبل داشتیم که به دلیل خروج جمهوری اسلامی از این موافقت نامه‌ها دیگر اجرا نشد.

 

ما با ترکیه موافقتنامه تعرفه ترجیحی داریم و با حضور آن که در مجلس تصویب شده اما سال‌ها است که اجرا نمی‌شود و حتی طرف ترکیه‌ای نیز از این امر ناخشنود است.

 

وی افزود: توافقنامه با اتحادیه اوراسیا موفقیت بزرگی برای کشور بود به طوری که 75 روز پس از اجرایی شدن آن 800 میلیون دلار مبادله مالی صورت گرفته است.

 

انصاری با اشاره به دیگر موافقتنامه‌ها گفت: موافقت نامه اکونا نیز ظرفیت بسیار خوبی است. کشورهای عضو اکو در اندازه و کلاس خود ما هستند و آن منتقدان داخلی که مخالف تجارت جهانی هستند می‌توانند از این بابت آسوده خاطر باشند.

 

وی افزود: همچنین گروه V8 نیز ظرفیت خوبی برای تجارت در سال آینده رییس جمهور در اجلاس سران این گروه حضور خواهد داشت و ما در تلاش هستیم که در همان زمان موافقتنامه تعرفه ترجیحی با اعضای این گروه اجرایی کنیم. ضمن اینکه تعرفه ترجیحی با مالزی و هند نیز در دست اقدام است.

 

معاون وزیر خارجه تصریح کرد:‌ با وجود این اقدامات با تفکراتی در کشور روبرو هستیم که مانع اصلی باز شدن درب‌های کشور و تجارت جهانی هستند این تفکر اعتقاد دارد که باید تا می‌توانیم بازار صادراتی پیدا کنیم اما نباید بازارهای خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم. همین امر دلیل اصلی اجرا نشدن بسیاری از موافقتنامه‌های تجاری در 40 سال اخیر بوده است.

 

وی ادامه داد: با وجود خروج نفت از سبد درآمدی کشور باید بر روی صادرات سرمایه گذاری کنیم این که ما بخواهیم در تمام حوزه ها خود کفا باشیم شدنی نیست، ما باید بخشی را بگیریم و بخشی را بدهیم.

 

وی افزود: ما در وزارت خارجه برای بازاریابی سایتی را طراحی کردیم مشخصات افرادی که در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنند از جمله رایزنان اقتصادی در کشورهای مختلف در سایت موجود است. ما در حوزه پرسنل و تفکرات با مشکل روبرو هستیم زیرا فعالیت ما همواره سیاسی بوده پس نیازمند نظرات و همکاری شما هستیم به خصوص به لحاظ فکری شماها هستید که باید به ما خط بدهید.

 

وی ادامه داد: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد بهترین مکان برای تجارت است اما ابتدا باید فکرها را در داخل عوض کرد و با طرح‌های نو وارد شد. ما تاکنون در برابر تحریم‌ها و فشارها به بهترین وجه مقاومت کردیم و اکنون نیز با استفاده صحیح از نیروی انسانی می‌توانیم موفق شویم.

 

معاون وزیر خارجه در پایان تصریح کرد: پرسنل حوزه‌های کنسولی و سفارتخانه‌ها به صورت 24 ساعته مکلف به خدمات رسانی به هموطنان هستند و در هر ساعت از شبانه روز باید جوابگوی ایرانیان خارج از کشور باشد

(سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸) ۱۴:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها