سه شنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۴۰۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشت گلخانه‌ای یک دهم کشت در فضای آزاد آب می‌برد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی با اشاره به محدودیت منابع آب و کاهش ذخایر آبی ناشی از کاهش بارندگی، توسعه گلخانه‌ها را امری مهم دانست و گفت: میزان مصرف آب در فضای گلخانه یک دهم فضای آزاد است.

علی‌اشرف منصوری در نشست خبری با بیان اینکه با محدودیت منابع آب مواجه هستیم و به دلیل کاهش بارندگی در سال‌های گذشته ذخایر آب افت کرده است، اظهار کرد: به همین جهت توسعه روزافزون شهرک‌های گلخانه‌ای نیاز ضروری کشور است. به طور مثال برای تولید گوجه‌فرنگی در فضای آزاد باید ۴۰۰ لیتر آب مصرف شود در حالی که برای تولید همان مقدار گوجه‌فرنگی در گلخانه ۴۰ لیتر آب نیاز است، یعنی مصرف آب در فضای گلخانه‌ای یک دهم فضای آزاد است.
وی ادامه داد: با هدف توسعه گسترده شهرک‌های گلخانه‌ای نسبت به انجام مطالعات آمایش و استعدادیابی اراضی کشور اقدام و در اولویت اول ۲۷۳ هزار هکتار از اراضی کشور مستعد توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای تشخیص و برای انجام فرایند تخصیص آب به اراضی به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها ابلاغ شده است.
مطالعه بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشور برای توسعه مزارع شیلاتی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی اضافه کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های موثر در تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور و استان‌ها، توسعه مزارع شیلاتی به ویژه پرورش میگو در سواحل استان‌های شمالی و جنوبی کشور بوده که در این رابطه بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی سواحل استان‌های گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان در دست مطالعه است و بخشی از آن‌ها یعنی حدود پنج هزار هکتار (معادل حدود ۵۰ درصد وضعیت فعلی کشور) را به سرمایه‌گذاران واگذار و عملیات اجرای زیرساخت آن‌ها با سرمایه بخش خصوصی در حال انجام است.
وی اضافه کرد: به عبارت دیگر حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ مزرعه پرورش میگو داریم، همچنین ۵۰۰۰ هکتار اراضی واگذار و در مرحله ساخت است که امیدواریم تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد و همچنین ۳۰ هزار هکتار نیز مطالعه شده است.
فعالیت شهرک‌های کشاورزی، اقتصادی و زودبازده است
منصوری اضافه کرد: فعالیت شهرک‌های کشاورزی، اقتصادی و زودبازده است یعنی با صرف هزینه کم در مدت کوتاهی اشتغال زیادی بوجود می‌آید. به عبارت دیگر می‌توان گفت حداکثر بعد از سه سال کل سرمایه در فعالیت‌های شهرک‌های کشاورزی باز می‌گردد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در ادامه گفت: در کل کشور ۱۵۸ شهرک کشاورزی در حوزه دولتی و ۵۷ شهرک خصوصی وجود دارد. همچنین تسهیلات مورد نیاز به سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این شهرک‌های کشاورزی به اندازه نیاز طرح تخصیص می‌یابد و به عبارت دیگر به ۸۰ درصد نیاز طرح‌ها تسهیلات پرداخت می‌شود.
وی در ادامه به تمهیدات اندیشیده شده برای جذب سرمایه‌گذاران در شهرک‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: این تمهیدات شامل انجام مطالعات، استعدادیابی و طراحی، تأمین تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت، صدور مجوزها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تأمین اراضی و امکان واگذاری قطعی و اعطای مالکیت، فراهم کردن زنجیره ارزش در شهرک‌ها، ایجاد شرکت بازرگانی در بخش خصوصی برای تأمین نهاده‌ها و بازاریابی محصولات، کاهش هزینه زیرساخت‌ها در شهرک‌ها به دلیل تجمعی بودن هزینه‌ها، ارائه خدمات آموزشی و کمک به ایجاد زیرساخت‌ها است.
منصوری در پایان به برخی از پروژه‌هایی که به مناسبت دهه فجر افتتاح خواهند شد اشاره کرد و گفت: ۵۴ پروژه در شهرک‌های کشاورزی در سطح ۲۹۰۰ هکتار با اشتغال‌زایی برای ۱۹ هزار نفر و تولید سالیانه ۵۲۲ هزار تن در این ایام افتتاح خواهد شد. همچنین بهره‌برداری ۲۱ پروژه در شهرک‌های کشاورزی در سطح ۴۹۰ هکتار و اشتغال‌زایی برای ۳۰۰۰ نفر و تولید سالیانه ۶۰ هزار تن نیز آغاز خواهد شد.

(سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸) ۱۳:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها