دوشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۰:۲۸
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۱۳۸۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس فرآورده های لبنی

حذف ارز رسمی تقویت صادرات لبنی را در پی دارد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران گفت: حذف ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی منجر به صادرات فراورده های لبنی می شود.

«مسعود خوانساری» عصر دوشنبه در نخستین همایش صنعت لبنیات ایران در مرکز همایش های صدا و سیما  افزود:براساس بودجه سال ۹۹ در زمینه دارو و خوراک دام به طور مجدد ارز رسمی منظور شده است که به جز فساد و رانت چیزی به دنبال نخواهد داشت.
وی افزود: چنانچه دولت می خواهد به تولیدو صادرات کمک کند باید در بخش های مرغ، تخم مرغ و شیر در زنجیره داخلی یارانه ریالی اختصاص دهد.
بازگشت ارز به کشور منوط به ضمانت بانکی
رییس اتاق تهران تصریح کرد: موکول  کردن برگشت ارزش افزوده به بازگشت ارز است که این هم مشکل ساز است یعنی یک صادرکننده  در طول ۱۲ ماه  ۱۰۰ درصد نقدینگی اضافی داشته باشد، تا ارزش افزوده اش بازگشت داده شود.
وی پیشنهاد داد: دولت به جای اینکه ارزش افزوده را گرو نگه دارد تا ارز بازگشت کند، با ضمانت نامه بانکی این موضوع حل می شود.
تغییر ناگهانی تعرفه ها ضربه به صادرات
خوانساری مشکل دیگر را  تغییر تعرفه ها برشمرد و افزود: افزایش یا کاهش تعرفه ها لطمه ای بزرگ به صادرات کشور است، زیرا به دست اوردن بازار خارجی بسیار زمان بر است.
به گفته وی، شهریورماه امسال یک تعرفه ای را وزارت صنعت برای برخی مواد خام همانند سنگ آهن و سنگ تزئینی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تعیین کرد که موجب کاهش ۹۰ درصدی صادرات شد و اکنون پیامد کاهش مجدد تعرفه را به دنبال داشت.
رییس اتاق تهران افزود: مهم این است که افزایش تعرفه ها براساس کارشناسی دقیق انجام شود و تغییر تعرفه ها یا ممنوعیت یکباره آنها ضربه به تولید، صنعت و صادرات است.
وی گفت: طبق قانون دولت حق ممنوعیت صادرات و یا واردات کالایی را ندارد به جز اسلحه، مواد مخدر و مشروبات الکلی و باید با بالا و پایین بردن تعرفه واردات و صادرات آن را کنترل کند.
قیمت گذاری فراورده های لبنی غیرمنطقی
رییس اتاق تهران افزود: با توجه به اینکه صنعت لبنیات تنوع و رقابتی که دارد و متعادل بودن عرضه و تقاضا بحث قیمت گذاری کالا غیرمنطقی است و این اقدام دولت می تواند مو جب مفاسد دیگر از جمله کم فروشی را به دنبال د اشته باشدو انتظار می رود سرپرست وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را در دولت مطرح و پیگیری کند.
وی تصریح کرد: سال گذشته  رشد اقتصادی کشور ۴.۵ درصد منفی بود و امسال پیش بینی می شود بین ۸.۵ تا ۹.۵ درصد اقتصاد کشور رشد منفی داشته باشد، اما بخش کشاورزی در طول این سالها موفقیت هایی در این بخش داشته است.
خوانساری اضافه کرد: بخش لبنیات سرامد همه بخش های صنعتی کشور به ویژه بخش کشاورزی است به طوری که صنعت لبنیات به دلیل دخالت کمتر دولت موفقیت داشت و ۸۰ درصد این صنعت توسط بخش خصوصی اداره می شود.
وی اضافه کرد: رقابتی که در داخل این بخش وجود دارد، باعث شد روز به روز واحدهای خودشان را ارتقا بدهند و یک رقابت سالم داشته باشند.
خوانساری نیاز جامعه را مسکن، پوشاک و غذا دانست و گفت: بحث لبنیات نیاز ضروری جامعه است که دو عامل اصلی نبود دخالت دولت و رقابت زمینه ارتقای آن را فراهم کرد.
وی افزود: امروز ایران در صنعت لبنیات تامین کننده نیاز داخلی است و صادرات هم انجام می شود، اما دردهه ۶۰ چنین شرایطی وجود نداشت.
به گفته خوانساری، امروز یکی از رکوردهای مطرح دردنیا گاوداری های کشور است که روزانه از هر راس گاو بین ۶۰ تا ۷۰ لیتر شیر دریافت می شود که به دنبال آن صنعت لبنیات رشد کرد.
خوانساری اضافه کرد: مصرف داخلی فراورده های لبنی کشور ۷۰ لیتر است درحالی که اروپا ۳۰۰ لیتر مصرف دارد که باید تلاش کنیم مصرف افزایش یابد.
وی علت کاهش مصرف شیر را کاهش درامد سرانه و پایین بودن قدرت خرید مردم  دانست و افزود: لازم است روی بحث افزایش تولید و مصرف داخلی و تقویت صادرات تمرکز داشته باشیم.
صنعت لبنیات ایران با بیش از ۶۰ سال قدمت از صنایع پرسابقه کشور به شمار می رود که ۸۰ درصد آن برعهده بخش خصوصی است و در چرخه اقتصادی جایگاه ویژه ای دارد
سهم صادرات این صنعت بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار است که قابل رقابت در بازارهای منطقه ای است.
سرانه مصرف شیر و فراورده های لبنی ۱۶۰ کیلوگرم است اما طبق آخرین گزارش فائو در سال ۲۰۱۷ سرانه مصرف شیر در ایران به نزدیک ۷۶ کیلوگرم رسیده است که کاهش سرانه مصرف در بازه های کوتاه مدت و بلند مدت  را نشان می دهد که موجب افزایش هزینه های درمانی خانواده ها شده است.

(دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸) ۲۰:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها