دوشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۳۷۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش 40 درصدی تولید پنبه

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال در تولید پنبه در مقایسه با پارسال حدود 40 درصد پیشرفت داشتیم,گفت: در سطح کشت حدود 27 درصد و در عملکرد در واحد سطح حدود 8 درصد پیشرفت داشتیم.

ابراهیم هزارجریبی افزود:اگر این روند در تولید محصول پنبه ادامه و حمایت ها افزایش یابد به چشم انداز پیش بینی شده در سال 1404 خواهیم رسید.
او در پاسخ به این پرسش که چرا سطح زیر کشت پنبه در 17 سال اخیر کاهش یافته است؟ گفت: پنبه یکی از محصولات راهبردی است که مورد استفاده صنعت نساجی قرار می گیرد. در سال های دورتر شاهد رونق پنبه و نساجی بودیم اما به علل مختلفی از جمله واردات، مزیت اقتصادی کشت پنبه کاهش و هزینه های آن افزایش یافت بنابراین سال های پررونق کشت پنبه کم شد.
وی درباره برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای پنبه کاران با اشاره به اینکه امسال سال پررونقی در تولید پنبه بود، گفت: قیمت تضمینی پنبه در سال های گذشته استفاده می شد اما در دو سال اخیر با توجه به رونق بازار و خرید پنبه به قیمت مناسب و حتی بیشتر از قیمت تضمینی از کشاورزان, دولت در قیمت گذاری, ورود نمی کند.
هزارجریبی با بیان اینکه دولت قیمت تضمینی گندم را حدود سه هزار و 600 تومان اعلام کرد، افزود: این قیمت کف بازار است ، امسال با توجه به رونق محصول پنبه، قمیت های بازار خیلی بیشتر از قیمت تضمینی آن است و کشاورزان از این بابت خوشحال هستند.
وی اضافه کرد : تولید محصول پنبه در سال های 96،95،94 و 97 تقریباً ثبات داشت و کاهش نیافت و امسال برنامه پیش بینی شده محقق شد و رشد مناسبی در مقایسه با پارسال داشتیم و در سطح کشت از برنامه جلوتر بودیم و پیش بینی می کنیم به اندازه برنامه پیش بینی شده, تولید کنیم.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید پنبه از 180 هزار تن در سال 1396 به 165 هزار تن در سال 1397 کاهش یافت، گفت: پارسال پر آفت بود و به مزارع پنبه خسارت زد اما امسال با توجه به برنامه های اجرا شده، خسارات ناشی از آفات کاهش یافت و پررونق بود.
هزار جریبی افزود: پیشنهاد ما برای تعرفه واردات پنبه تا 15 درصد و در برخی سال ها تا 30 درصد بود اما دولت به علت اینکه پنبه مواد اولیه صنایع نساجی است, برای رونق این صنایع، از سیاست های تعرفه ای استفاده چندانی نمی کند.

(دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸) ۰۹:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها