یکشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۰:۴۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۳۵۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سردی بازار خیارسبز در جنوب کرمان، زمستان را هم شرمنده کرد

افزایش هزینه‌های تولید، کاهش قیمت، نبود بازار مناسب و افزایش سطح زیر کشت خیارسبز در جنوب کرمان، چنان گرمایی از بازار این محصول گرفته که تولیدکننده‌های این دیار سرمای زمستان را فراموش کرده‌اند.

سردی بازار خیار سبز در جنوب کرمان این روزها از تحمل هوای سرد زمستان هم برای کشاورزان سخت‌تر شده چرا که این کشاورزان با افزایش هزینه‌های چند برابری اقدام به تولید کرده ولی با بی‌رونقی بازار دچار ورشکستگی شده‌اند .
 به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، این منطقه رتبه نخست تولید محصول خیار سبز را در کشور به خود اختصاص داده لذا نوسانات امروز بازار موجب کاهش تولید خیار سبز در فصل‌های بعدی می‌شود از این رو می‌طلبد مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به این مساله ورود کنند تا از ضرر و زیان بیشتر به خیاراکاران جنوب کرمان جلوگیری شود.
رایزنی برای حل مشکل خیارکاران جنوب کرمان
رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان با اشاره به کاهش شدید قیمت محصول خیارسبز گفت: تنظیم بازار داخلی  به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول و صادرات محصولات کشاورزی تحت نظارت این وزارتخانه بوده اما وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی و حامی کشاورزان، در حال پیگیری و رایزنی برای رفع مشکل خیارکاران است.
سعید برخوری به عوامل موثر بر کاهش قیمت خیار سبز در جنوب کرمان اشاره کرد و اظهار داشت: واردات ۱۷ محصول زراعی و باغی به کشور عراق ممنوع شده و از طرفی قیمت مناسب خیار سبز در سال گذشته و همچنین مساعد بودن شرایط جوی در سال جاری، موجب افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌ها شده لذا امروز با فراوانی تولید و عرضه محصول بیش از تقاضا مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: افزایش هزینه‌های کشت محصول خیار باعث شده تا با وجود فراهم بودن شرایط، صادرات محصولات کشاورزی توجیه اقتصادی نداشته باشد.
رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از رایزنی‌های متعدد پیرامون پیگیری موضوع صادرات خیار به کشور قزاقستان و کشورهای اروپایی و همچنین کاهش هزینه‌های حمل و نقل خبر داد و گفت: این موضوع در حال پیگیری بوده ولی به شکل آنی حل نمی‌شود.
برخوری با بیان اینکه تنظیم بازار و قیمت محصولات و صادرات و واردات محصولات کشاورزی  به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول شده است، اظهار داشت: تنظیم بازار و صادرات محصولات کشاورزی  در حیطه اختیارات قانونی وزارت جهادکشاورزی نیست ولی پیگیر رفع این مساله هستیم.
وی با بیان اینکه تنها مصرف کننده خیار خاردار کشور روسیه است، بیان کرد: با توجه به عرضه زیاد این محصول، قیمت آن در بازار روسیه هم کاهش یافته است.
خرید تضمینی و ایجاد بازارهای جدید راه حل نجات خیارکاران
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با توجه به شرایط فعلی قیمت خیار سبز باید زمینه خرید تضمینی و رایزنی برای ایجاد بازارهای جدید توسط وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی ایجاد شود.
یحیی کمالی پور اظهار داشت: تمام توان خود را برای رفع مشکل کشاورزان منطقه جنوب کرمان به کار می‌گیرم و  دولت هم از طریق دیپلماسی اقتصادی می‌تواند بازارهای جدیدی را برای محصولات تولیدی داخل کشور ایجاد کند تا کشاورزان با مشکل اُفت قیمت محصولات مواجه نشوند.
وی با بیان اینکه کاهش قیمت محصولات کشاورزی باعث نارضایتی کشاورزان هفت شهرستان جنوبی استان کرمان شده، اظهار داشت: از تمامی اهرم‌های قانونی برای رفع این مشکل استفاده می‌کنیم.
کمالی‌پور با بیان اینکه چند ماه پیش در مجلس شورای اسلامی برای برنامه‌ریزی بازار فروش محصولات کشاورزی منطقه جنوب کرمان به  وزارت جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت تذکر دادم، گفت: متاسفانه امروز شاهد کاهش قیمت و نارضایتی کشاورزان هستیم که این مساله نتیجه توجه نکردن برخی مدیران به این بخش است.
وی گفت: امروز محصول خیار سبز کشاورزان هفت شهرستان جنوبی با بی‌برنامگی دچار مشکل شده و روزهای آینده هم نوبت محصول پیاز و سیب زمینی است از این رو مدیران، تدابیر لازم را برای فروش این محصولات اتخاذ کنند تا کشاورزان دچار ضرر مالی بیشتری نشوند.
راهی برای جبران ضرر
صادرکننده محصولات گلخانه‌ای گفت: کاهش قیمت محصول خیار گلخانه‌ای باعث انصراف کشاورزان برای ادامه نگهداری این محصول در گلخانه‌های خود شد لذا کشاورزان به فکر کشت محصولی دیگر هستند تا این ضررها را جبران کنند.
اکبر اسفندیاری تصریح کرد: در شرایطی که کشاورز محصول خیار خود را با قیمت سه هزار تومان به فروش برساند ضرری نکرده ولی سود هم نکرده و اگر قیمت بیش از سه هزار تومان باشد کشاورز سود کرده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت خیار سبز از ۷۰۰ تومان تا یکهزار و ۵۰۰ تومان بوده که این قیمت یعنی ضرر ۱۰۰ درصدی کشاورز و همچنین در زمینه خیار خاردار قیمت این محصول به ازای هر کیلو ۵۰۰ تومان است که شرایط بدتری نسبت به خیار معمولی دارد.
وی با بیان اینکه ۱۵ سال سابقه صادرات خیار سبز دارم، اظهار داشت: امسال بدترین سال تجربه صادرات خیار سبز است چرا که سال گذشته ۸۰۰ کامیون به کشور عراق صادر کردم ولی امسال فقط ۱۰۰ کامیون صادرات داشتم.
صادرکننده محصولات گلخانه‌ای با بیان اینکه هزینه هر روز یک کارگر برای برداشت خیار ۱۲۰ هزار تومان است، گفت: با شرایط فعلی بازار حتی چیدن خیار توجیه اقتصادی ندارد چون هزینه کارگر خود را تامین نمی کند.
وی افزود: سال گذشته کرایه بار یک کامیون ۱۰ تُن، پنج میلیون تومان بود ولی الان این قیمت به هفت میلیون تومان رسیده و درواقع با رشد بیش از ۲۰ درصدی مواجه شده است.
قیمت فعلی خیار مساوی با نابودی کشاورزان
کشاورز جیرفتی گفت: هزینه‌های کشت خیار سبز نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۲ برابر شده لذا با قیمت فعلی هیچ توجیه اقتصادی برای فروش خیار سبز وجود ندارد.
قیمت مناسب خیارسبز در سال گذشته افزایش تولید امسال را رقم زد
دکترای تخصصی علوم زیستی کاربردی کشاورزی و مدیریت بیماری‌های گیاهی از دانشگاه گنت بلژیک نیز در این خصوص گفت: قیمت خوب محصول خیار طی سال گذشته موجب افزایش تولید این محصول در فصل زراعی جاری شد.
ذبیح‌الله اعظمی افزود: با توجه به مبحث اقتصاد کشاورزی و منحنی‌های تارعنکبوتی، قیمت بسیار مطلوب خیار در سال قبل باعث شد که کشاورزان سطح زیر کشت را هم در کشت‌های تونلی و هم گلخانه‌ای افزایش دهند در صورتی‌که بعضی از گلخانه‌های منطقه در سال قبل زیر کشت نرفتند لذا افزایش تولید در سال زراعی جاری و در نتیجه افزایش عرضه، قیمت این محصول به شدت کاهش یافت.
عضو هیات علمی دانشگاه جیرفت با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های کشاورزان قیمت محصول است، اظهار داشت: متأسفانه این روزها قیمت محصول خیارسبز مناسب نیست به‌ طوری‌که درآمد حاصل فقط هزینه‌های کارگری، برداشت و بسته‌بندی را پوشش می‌دهد.
پیش‌بینی تولید ۴۵۰ هزار تُن خیار سبز در جنوب کرمان
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز از پیش‌بینی تولید ۴۵۰ هزار تنی خیار سبز در هفت شهرستان جنوبی کرمان خبر داد و گفت: این میزان محصول خیار سبز از سطح ۱۲ هزار هکتار برداشت می‌شود.
فرامرز رستگاری افزود: برداشت خیار در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان از اول آذر آغاز و تا پایان فروردین‌ماه ادامه دارد.

(یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸) ۲۰:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها