یکشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۰:۴۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۱۳۵۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تعداد تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله به ۵ هزار قطعه می رسد

معاون سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تعداد تلفات پرندگان مهاجر در منطقه میانکاله به حدود ۵ هزار قطعه می رسد، گفت: احتمال دارد این پرنده ها با سم بوتولیسم مسموم شده باشند.

علی‌صفر ماکنعلی در نشستی خبری که امروز یکشنبه ۶ بهمن برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر آخرین وضعیت تلفات پرندگان مهاجر در منطقه میانکاله اظهار داشت: عصر روز سه شنبه گذشته موضوع تلفات پرندگان مهاجر در منطقه حفاظت شده میانکاله را به ما اطلاع دادند و تاکنون حدود دو هزار قطعه پرنده در این منطقه تلف شده است.
وی با اشاره به حضور تیم‌های میدانی در این منطقه و بررسی‌های انجام شده تصریح کرد: بر اساس نمونه برداری‌ها و آزمایشات انجام شده موردی از ابتلاء به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این منطقه مشاهده نشده است.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده از اکوسیستم، یکی از احتمالات مسموم شدن این پرندگان با سم بوتولیسم است که منشأ این سم ریشه گیاهانی است که در مرداب هستند و پوسیده اند.
وی اضافه کرد: موازی با این احتمال، سایر احتمالات از جمله ابتلاء به عوامل انگلی و باکتریایی نیز بررسی می‌شود و طی یک هفته آینده نتایج آن مشخص خواهد شد.
ماکنعلی گفت: پیش بینی می‌کنیم تعداد تلفات در منطقه به حدود چهار تا پنج هزار قطعه برسد ضمن اینکه ما تمام اقدامات لازم را در منطقه انجام داده ایم.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: امروز تعداد تلفات ۴۰ قطعه بوده که نسبت به روزهای گذشته کاهش چشمگیر داشته است.
وی افزود: بیشترین تعداد تلفات مربوط به فلامینگوها، چنگرها و گیلانشاه بوده که چنگرها با ۶۰۰ قطعه تلفات رتبه اول را در این زمینه داشتند.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی در بخش دیگر سخنان خود در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر آلوده بودن شیر و لبنیات کشور، گفت: بودن یک سم در یک ماده غذایی دال بر آلودگی آن ماده غذایی نیست و ما نمی‌توانیم به این دلیل مواد غذایی را آلوده عنوان کنیم.
وی با اشاره به اینکه استانداردی که در اتحادیه اروپا برای خوراک دام در نظر گرفته شده، ۲۰PPB است، گفت: این استاندارد در ایالات متحده بخش بندی شده و تا ۳۰۰ هم می‌رسد. در حالی که در کشور ما این استاندارد ۵ است.
ماکنعلی با اشاره به اینکه مدیریت بهداشتی حاکم بر گاوداری‌ها در این مورد مهم است، تصریح کرد: دامداران هر غذا و خوراکی را به دام‌های خود نمی‌دهند چرا که ارزش هر گاو بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون است و دامدار نمی‌خواهد که سرمایه خود را به راحتی از دست بدهد.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی با بیان اینکه شیر خام یا به مراکز جمع آوری شیر می‌رود و یا به کارخانه‌های شیر پاستوریزه گفت: در همه مراکز و کارخانه‌ها کنترل‌های بهداشتی به دقت انجام می‌شود و آفلاتوکسین هم اندازه گیری قرار می‌گیرد.
به گفته وی سه دستگاه از جمله سازمان دامپزشکی زمانی که شیر فرآورده‌ای خام است و وزارت بهداشت و سازمان استاندارد در مرحله بعد از فرآوری این محصول را کنترل می‌کند.
وی با بیان اینکه حدود ۱۱ میلیون تن شیر در ایران تولید می‌شود و ایران رتبه ۱۰ دنیا را در این زمینه دارد، اظهار داشت: ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن شیر از کشور صادر می‌شود و تاکنون یک مورد عدم انطباق با استانداردهای بهداشتی در حوزه شیرهای صادراتی وجود نداشته است.
ماکنعلی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه احتمال داده می‌شود بین ویروس کرونا و دام از جمله خفاش و مار وجود داشته باشد، افزود: این ویروس طی سال‌ها جهش یافته و در حال حاضر که به انسان منتقل شده باعث مرگ او می‌شود.
وی گفت: تا امروز بیش از ٥١ نفر بر اثر این بیماری فوت کردند و یک هزار نفر بستری شده اند.

(یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸) ۲۰:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها