یکشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۰
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۹۱۳۵۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس تغذیه و سلامتی

آسیب‌زا نبودن مصرف ماهی‌های دریای خزر

نتایج پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه حکیم سبزواری، نشان داد که میزان غلظت جیوه در ماهی‌های پرمصرف شمال پایین‌تر از استانداردهای بین‌المللی است و هیچ خطری برای سلامت انسان ندارد.

دکترملوندی، عضو هیات علمی این دانشگاه که به انجام پژوهش فوق پرداخته، با اشاره به اهمیت سلامت ماهی‌ها برای مصرف‌کنندگان، بویژه افراد حساس (کودکان و زنان باردار)، گفت: در این پژوهش که مورد حمایت معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری است، میزان غلظت عنصر سمی جیوه در بافت ماهی‌های پرمصرف شمال همچون سفید، کفال طلایی، کفال پوزه باریک، کپور معمولی، شگ ماهی، سوف معمولی و اردک ماهی در طول سواحل جنوبی دریای خزر بررسی و میزان مجاز مصرف این ماهی ها و ارزیابی خطرات بالقوه مصرف این ماهی ها برای انسان مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: پس از بررسی شاخص‌های سلامتی مشخص شد مصرف ماهی‌های شمال به دلیل غلظت پایین عنصر سمی در آن‌ها آسیب‌زا نبوده و خطری برای مصرف‌کنندگان وجود ندارد.
عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه در بین اقلام موجود در سبد غذایی، ماهی‌ها نقش ویژه‌ای دارند، اظهار کرد: مصرف ماهی به دلیل وجود امگا ۳ ویتامین‌هایی از قبیل D ، B 12و نقش آن در بهبود بیماری‌ها توصیه شده است، اما در مقابل به دلیل اینکه یکی از راه‌های اصلی ورود برخی از عناصر سمی به بدن، مصرف ماهی است، مصرف گونه‌های آلوده توصیه نمی‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت سلامت انسان، لازم است تا خطرهای احتمالی آلاینده‌ها از طریق مصرف ماهی به طور علمی و جامع مورد ارزیابی قرار گیرد.
طبق اعلام روابط عمومی وزارت علوم، ملوندی یادآورشد: بخشی از نتایج حاصل از این پژوهش در مجله معتبر Marine Pollution Bulletin از انتشارات ELSEVIER با رتبه Q 1 چاپ شده است و دو مقاله علمی- پژوهشی و دو مقاله ISI نیز در مجلات معتبر بین‌المللی تحت داوری است.

(یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸) ۱۴:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها