یکشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۱۳۵۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

20هزار تن ذرت آلوده به آفریقا مرجوع شد

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه امکان قاچاق سازمان یافته به ۳ دلیل عمده وجود ندارد، گفت: ۷۰ میلیون دلار کالا در گمرکات کشور دپو شده است.

مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران در نشست خبری که به مناسب روز جهانی گمرک برگزار شد تاکید کرد: به سه دلیل عمده امکان وقوع قاچاق کالا از گمرکات کشور وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اولا به دلیل حضور نیروی انتظامی در برخی گمرکات کشور امکان وقوع قاچاق به شدت کاهش می‌یابد ادامه داد: در حال حاضر واردات 1500 قلم کالا به کشور ممنوع شده و برهمین اساس کالاهای قاچاق موجود در بازار نمی‌تـوانسته از گمرکات ترخیص شود. همچنین مرجع تحویل گیرنده کالا به کشور سازمان بنادر و دریانوری و همچنین مناطق آزاد می‌باشند و با وجود ممنوعیت کالاها نباید کالاهای ممنوع تحویل گرفته شود.
رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد: در حال حاضر 70 میلیون دلار کالای دپویی در گمرکات کشور وجود دارد که ثبت سفارش برای آنها انجام شده است، همچنین قسمتی از این کالا 200 کانتینر محصولات آرایشی و بهداشتی می‌باشد که امکان ترخیص آنها فراهم نشده است.
معاون وزیر اقتصاد گفت: اولین محموله کنوانسیون تیر هم از افغانستان به چابهار منتقل شد. در قالب رایزنی با گمرک هند، گرجستان و آذربایجان به دنبال ایجاد کریدور الکترونیک شمال - جنوب هستیم و در فاز بعدی روسیه و هند به این کریدور خواهد پیوست.

وی افزود، بحث مدیریت یکپارچه مرزی نیز با هماهنگی 25 سازمان به دنبال اعمال مدیریت هماهنگ هستیم که مدت زمان ترخیص و تسهیل تجارت را خواهیم داشت.
میراشرفی با اشاره به روند تجارت در 10 ماه اخیر، بیان داشت: با وجود تحریم ها، 72 میلیارد دلار حجم واردات و صادرات بود و صادرات با 35.5 میلیارد دلار و رشد وزنی 20.7 درصد به ثبت رسید ولی 3.2 درصد کاهش ارزش صادرات را داشتیم.
وی تاکید کرد: در بحث واردات نیز 36 میلیارد و 81 میلیون دلار واردات انجام شد. این میزان واردات 600 میلیون دلار از صادرات پیشی گرفت. عملا در 10 ماهه امسال از 28 میلیون تن واردات، 19 میلیون تن کالای اساسی بود.
این مقام مسئول گفت: شرکای تجاری ایران در بخش صادرات چین با 8.3 میلیارد دلار، عراق با 8 میلیارد دلار، ترکیه 4.1 میلیارد دلار و امارات با 3.7 میلیارد دلار و افغانستان با 1.9 میلیارد دلار مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی بود. در بخش واردات نیز شرکای ایران چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان مبدا کالاهای وارداتی ایران بودند.
میراشرفی ادامه داد، تاکنون 213 شرکت تولیدی و دانش‌بنیان به عنوان فعال اقتصادی مجاز شناخته شده اند که تسهیلات بسیار ویژه‌ای می‌گیرند از جمله اینکه در مسیر سبز گمرک قرار دارند.
وی افزود: 14 دستگاه ایکس ری کامیونی در گمرکات را نوسازی کردیم و قرارداد پنج دستگاه ایکس ری داخلی را بستیم که سه دستگاه به بهره برداری رسید. با توجه به مضیقه مالی با بخش خصوصی صحبت کردیم و اولین کامیون پرسرعت ساخت بخش خصوصی، در گمرک شهید رجایی مستقر خواهد شد.
رییس کل گمرک بیان داشت: در سال گذشته 47 دستگاه ایکس ری چمدانی و 30 دستگاه ایکس ری مسافری نیز ایجاد شد و میزان تخلفات زوار در کالاهای ممنوعه از این طریق کاهش یافته است.
میراشرفی بیان داشت: برای کاهش رسوب کالا برنامه ریزی کردیم و در حال حاضر واردات کالا به 4 روز و صادرات نیز به کمتر از یکروز رسیدیم که ارتقا 45 پله ای در شاخص بانک جهانی اتفاق افتاد و شاخص لجستیک کشور نیز از این طریق ارتقا یافته است. میزان کشفیات امسال 2 هزار و 700 میلیارد تومان است که این میزان در سال گذشته 800 میلیارد دلار بود‌. در 10 ماهه اخیر 519 تن کشفیات موادمخدر داشتیم. در یک رقم هزار و 29 کیلو هرویین بوده است. در 9 ماهه در کشور نیز کل کشفیات کشور 722 تن بود و این غیر از کشفیات گمرک است.
این مقام مسئول درباره موضوع ذرت های آلوده، گفت: در سال 91 و 95 قرنطینه و دامپزشکی ذرت ها را تست کرده که افلاتوکسین آن 15 ppm و مجاز به واردات دانسته بود ولی استاندارد 5ppm را مجاز به ورود میداند که سختگیرانه تر عمل می کند و استاندارد اروپا نیز 15 ppm است. تکلیف قانون با سازمان استاندارد بود به همین جهت اجازه ورود داده نشد. در عین حال، گمرک حتما جمع سه مرجع را مدنظر قرار می دهد. اخیرا 20 هزار تن به یکی از کشورهای آفریقایی بارگیری و مرجوع شد.

(یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸) ۱۴:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها