پنج شنبه / ۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۳:۰۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۱۲۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

احتمال نوسان قیمت مرغ/ حداکثر قیمت هر کیلو مرغ گرم ۱۳ هزار تومان است

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش تقاضا در اوایل ماه پیش بینی می‌شود قیمت مرغ یک تا ۲ درصد افزایش یابد.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به روز‌های اخیر نوسانی نداشته است، اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است.
وی افزود: با توجه به واریز حقوق کارمندان و کارگران پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ به سبب ازدیاد تقاضا ۱ الی ۲ درصد افزایش یابد.
حجت متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: طبق نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت هر قطعه جوجه یک روزه ۲ هزار تومان بالاتر است که این امر حداقل یک هزار و ۵۰۰ تومان به هزینه تولید می‌افزاید.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی افزایش تقاضا برای جوجه ریزی شب عید را دلیل اصلی رشد قیمت جوجه در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت تمام شده تولید از مسئولان ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود که تجدیدنظری در قیمت مصوب مرغ اعلام کنند.
به گفته وی در حال حاضر مرغ موجود در بازار با جوجه ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۷۰۰ تومانی به بازار عرضه می‌شود که بدین ترتیب قیمت منطقی هر کیلو مرغ گرم ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید قیمت منطقی هر کیلو مرغ گرم برای بازار شب عید ۱۴ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است در غیر این صورت سودی عاید تولید کننده نمی‌شود.
حجت از افزایش جوجه ریزی برای تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در ماه‌های پایانی سال ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گیرد که در مقایسه با ماه‌های عادی سال رقم بسیار قابل توجهی است.
 
نیازی به واردات مرغ برای تنظیم بازار شب عید نداریم
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه نیازی برای واردات مرغ برای تنظیم بازار شب عید نداریم، گفت: در شرایط فعلی تحریم که منابع ارزی برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است وارد کنندگان تنها به سبب منابع خود به دنبال واردات هستند در حالی که در این امر به قیمت نابودی صنعت طیور تمام می‌شود.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته مبنی بر افزایش جوجه ریزی در ایام پایانی سال نه تنها کمبودی در عرضه نداریم بلکه باید مازاد بر نیاز کشور به بازار‌های هدف صادر شود.
حجت واردات گوشت مرغ را تیر خلاصی به صنعت طیور دانست و گفت: با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا کمبودی در عرضه وجود ندارد و همواره نگرانی ما این است که مرغداران با این میزان تولید متحمل زیان شوند.
استمرار ثبات قیمت نهاده‌های دامی در بازار
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا در بنادر دو هزار و ۳۵۰ تومان و ذرت یک هزار و ۳۰۰ تومان بوده که با احتساب هزینه‌های حمل و نقل کنجاله سویا با نرخ ۲ هزار و ۵۵۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان و ذرت یک هزار و ۶۰۰ تومان به مرغداران عرضه می‌شود.
به گفته وی با وجود نوسان چشمگیر قیمت نهاده‌های دامی همچون جوجه یک روزه، مکمل، دارو، واکسن و ریز مغذی‌ها، اما مسئولان ذیربط نظارت جدی بر بازار ندارند در حالی که استمرار این روند می‌تواند صنعت مرغداری را به چالش بکشاند.
حجت با اشاره به اینکه آمار نهایی جوجه ریزی در دی ماه ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود، بیان کرد: البته برآورد‌ها حاکی از آن است که جوجه ریزی نسبت به ماه قبل رشد چشمگیری داشته باشد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تأکید بر روان سازی صادرات مرغ از سوی دستگاه‌های مسئول گفت: با توجه به شرایط فعلی تولید مسئولان ذیربط باید تدابیری برای صادرات مرغ بیندیشند چرا که در شرایط فعلی ۲۰۰ تن از مرغ تولیدی مازاد بر نیاز کشور است که در صورت استفاده حداکثری میزان مازاد به بیش از این رقم می‌رسد.
وی در پایان تولید ماهیانه مرغ را ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن در کشور اعلام کرد و گفت: قرار باشد شرکت پشتیبانی امور دام سالیانه حداکثر ۱۰۰ هزار تن مرغ از تولید کنندگان خریداری کند این میزان کمتر از تولید یک ماه واحد‌های مرغداری است که با این وجود تأثیری در صنعت نخواهد داشت.

(پنج شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸) ۲۳:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها