چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۰
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۱۲۳۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های لبنی

مصرف بیش از حد آفلاتوکسین شایعه‌ای بیش نیست / مصرف آفلاتوکسین از حد مجاز هم پایین‌تر است

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور گفت: وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی وجود سم آفلاتوکسین در شیر را اندازه‌گیری می‌کنند.

سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور با اشاره به اینکه وجود سم در شیر صحت ندارد، اظهار کرد: علی رغم تلاش‌های متعدد برای افزایش فرهنگ مصرف در ارتباط با لبنیات، اما در برخی مواقع برخی افراد با اظهارات غیر کارشناسی زمینه را برای کاهش مصرف در بازار فراهم می‌کنند.

او افزود: با وجود آن که شیر و سایر مشتغات آن یک غذای کامل و با ارزش برای مردم است و همواره حکم داروی پیشگیری در بسیاری از امراض و بیماری‌ها را دارد، اما در برخی مواقع اظهارات غیر کارشناسی تأثیر منفی بر سرانه مصرف می‌گذارد که خنثی کردن و جمع کردن آن مدت زمان طولانی می‌طلبد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور ادامه داد: طی سال‌های اخیر با مطرح شدن مصرف روغن پالم در محصولات لبنی به یکباره مصرف ۳۵ درصد کاهش یافت در حالی که در آن مقطع زمانی وزارت صمت خود مجوز استفاده از ۳۴۰ مورد روغن گیاهی که یکی از آن‌ها پالم بوده به مصرف کنندگان داده است چراکه استفاده از روغن پالم در جلوگیری از افزایش قیمت محصولاتی همچون پنیر خامه‌ای و ماست پر چرب تأثیر بسزایی داشته است.

او با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن روغن وارد کشور شد، بیان کرد: ۷۵۰ هزار تن از روغن‌های وارداتی پالم بود که تنها ۳۵ درصد از این میزان در صنعت لبنیات مورد استفاده قرار گرفت که در برابر رقم کل واردات بسیار ناچیز بود، اما این موضوع توانست تأثیر منفی بر سرانه مصرف بگذارد در حالیکه اگر از همان ابتدا به جای روغن پالم از کلمه روغن گیاهی یا نخل استفاده می‌کردند مصرف کاهش نمی‌یافت و لطمه‌ای از این حیث به دامداران وارد نمی‌شد.

به گفته سلطانی: طی چند روز اخیر در فضای مجازی فردی که هیچگونه مسئولیتی ندارد با بیان اظهاراتی مبنی بر استفاده از سم کشنده در شیر به دنبال بر هم زدن توازن عرضه و تقاضا است در حالیکه بر اساس استاندارد‌ها آفلاتوکسین در شیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور با اشاره به اینکه به هیچ وجه سم آفلاتوکسین بیش از حد در شیر وجود ندارد، گفت: بنابر مجوز سازمان دامپزشکی در حد مجاز آفلاتوکسین در شیر مورد استفاده قرار می‌گیرد و شیر‌های مصرفی کشورمان همیشه در آزمایش‌ها از میزان مجاز هم مصرف آفلاتوکسین پایین‌تر بوده است. هر چند ممکن است دامی علوفه‌ای بخورد که ناقل به سم آفلاتوکسین باشد و این امر بتواند شیر و دام را آلوده کند، اما اینکه بخواهیم اظهارنظر کنیم که تمامی شیر‌ها سمی و سرطان‌زاست این امر بی انصافی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه وجود آفلاتوکسین بیش از حد مجاز در شیر پایه و اساس منطقی ندارد گفت: بر اساس استاندارد‌های جهانی یک میلیون تن محصولات لبنی به کانادا، فرانسه و دیگر کشور‌ها صادر می‌شود در حالیکه اگر چنین موضوعی صحت داشت این کشور‌ها حاضر به خرید از ما نبودند.

او در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی به طور مداوم وجود آفلاتوکسین در شیر را اندازه‌گیری می‌کند حال معلوم نیست این افراد بر چه اساس و پایه‌ای چنین اظهاراتی را مطرح می‌کنند.


(چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸) ۱۱:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها