چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۱۲۲۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
اقتصادبرتر
سرویس اقتصاد

فاصله زیاد نظام بانکداری ایران در استانداردسازی‌ها

مجمع جهانی اقتصاد معتقد است که تجربیات دیجیتالی مشتریان در تضاد با سیستم بانکداری استاندارد است، به این معنا که اقتصاد ایران با اقتصاد جهان فاصله دارد.

نظام بانکی ایران استانداردهای بانکداری «بازل دو» را می‌گذراند، در حالی که پاکستان و سایر کشورهای دنیا در حال اجرای بازل‌های ۳ و ۴ هستند.
 
عملیات بازار باز در سیستم بانکی در دنیا از دهه‌های بسیار قبل شروع به کار کرده است، اما در ایران عملیات بازار باز از چند روز گذشته آغاز شده و این نشان‌دهنده فاصله زیاد نظام بانکداری ایران در استانداردسازی‌ها است. حتی با بانک‌های پاکستان هم در مدرن‌سازی شبکه بانکی بسیار فاصله داریم.
 
 بیشتر اوقات وقتی که به سیاستگذاری پرداخته می شود ، آینده قربانی نزاعات روزمره اقتصادی می گردد، آینده بانکداری در حال تغییرات شگرف است.
 
رویکرد بانکها در مواجه با دیجیتال شدن ، رویکرد بانکهای مرکزی در سیاستگذاری همه و همه با نیازهای مشتریان در عصر دیجیتال تفاوت می کند و ما در مسیر بلعکس قرار داریم ، در حوزه ریسک در بازل ۲ درجا زده ایم ، استانداردهای حسابداری IFRS با تعلل اجرایی می کنیم و از ابزارهایی مانند بلاکچین برای نظارت بهره نمی بریم.
 
بیشتر اوقات وقتی که به سیاستگذاری پرداخته می شود ، آینده قربانی نزاعات روزمره اقتصادی می گردد، آینده بانکداری در حال تغییرات شگرف است انگونه که مدیرعامل بانک جی پی مرگان از آینده بانکداری بیم دارد، اما ما هنوز به بانک ، بانکداری با رویکرد ۳۰ سال پیش می نگریم ، ابزار های مدرن بانکی را با تعلل می پذیریم و نسبت به تغییرات جهان بسیار کند واکنش نشان می دهیم.
 
جهان آینده جهانیست که بانکها ارایه دهنده خدمات بانکی نیستند و به بستری برای تعاملات تبدیل خواهند شد و این غول های تکنولوژی هستند که ارایه خدمات و ابزار سازی را به عهده خواند گرفت، آیا ما بدون درک این موارد می توانیم آینده سیاست گذاری پولی و مالی را شکل دهیم؟
 
*دکتر پیمان مولوی ، دبیر کل انجمن اقتصاد دانان ایران
(چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸) ۰۸:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها