چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۷:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۲۱۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

۸۰ درصد سم مصرفی تولید داخل است/ ارزبری ۲۶۰ میلیون دلاری واردات سم

گیل آبادی گفت: هم اکنون از ۳۰ هزار تن سمی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۸۰ درصد آن در داخل تولید می‌شود.

مسعود گیل آبادی رئیس انجمن وارد کنندگان کود و سمرئیس انجمن وارد کنندگان کود و سم در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی، اظهار کرد: هدف اصلی نمایشگاه حمایت از تولید داخل است و بدین ترتیب شعار امسال را تولید ایرانی، رونق کشاورزی و سرافرازی ملی نام نهادیم و اعتقاد داریم که برون رفت از وضعیت فعلی تنها با ارج نهادن به بخش تولید و حمایت از تولید کنندگان میسر است.
او با تأکید بر اهمیت بالای رونق کشاورزی در کشور، افزود: در شرایط فعلی تحریم، با سرافرازی ملی می‌توان در مقابله با تحریم‌های ظالمانه ایستاد.
رئیس انجمن وارد کنندگان کود و سم جایگزینی سموم جدید با سموم پرخطر قدیمی را یکی دیگر از اهداف مهم برگزاری نمایشگاه بر شمرد و گفت: سازمان حفظ نباتات به عنوان متولی امر به دنبال حذف سموم پرخطر کشاورزی است و این نمایشگاه می‌تواند در معرفی سموم کم خطر کمک کند.
گیل آبادی ادامه داد: طی سال‌های گذشته کشاورزان با ترویج ریز مغذی‌ها به استفاده از آنها ترقیب شدند.
این مقام مسئول افزود: از مجموع ۱۴۰ میلیارد دلار که دولت به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده، تنها حدود ۲۶۰ میلیون دلار به واردات کود اختصاص یافته است.
به گفته او: دولت مجبور است میلیاردها دلار برای کالاهای اساسی هزینه کند که نمونه کوچک آن ملخ‌های صحرایی هستند که امسال شاهد طغیان آن در برخی مناطق بودیم و همواره با مبارزه شیمیایی توانستیم از خسارت این آفت جلوگیری کنیم.
رئیس انجمن وارد کنندگان کود و سم ادامه داد: از مجموع ۳۰ هزار تن سمی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۸۰ درصد آن تولید داخل است ضمن آنکه توان تولید بیش از این رقم است.
گیل آبادی درباره مشکلات پیش روی صادرات، گفت: با وجود آنکه با بازاریابی در بازارهای هدف، بازارهای زیادی ایجاد شد اما به سبب مشکلات ارزی بحث صادرات محدود شد و این امر موجب شد بخشی از بازارها را از دست بدهیم در حالی که انتظار می‌رود دولت از قوانین ورود موقت یا دریافت عوارض به صادرات موضوع را حل کند.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه تولید کنندگان کود با مشکلات متعددی رو‌به‌رو هستند، تصریح کرد: اعطای یارانه به شرکت‌های دولتی زمینه را برای رقابت ناسالم ایجاد کرده است که اگر این معضل حل شود، به سبب اقدامات مناسبی که در بحث سم و کود انجام دادیم، می‌توانیم به موفقیت‌های بالایی دست یابیم چرا که بخش خصوصی در کنار وزارت جهاد کشاورزی است و به عبارت دیگر سیاست وزارت جهاد را راهبردی می‌کند.
این گزارش می‌افزاید هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی از اول تا ۴ بهمن در بوستان گفتگو با فعالیت خود ادامه می‌دهد.

(چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸) ۰۷:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها