سه شنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۶
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۱۱۹۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس فرآورده های لبنی

سایه سیاه شایعه سم آفلاتوکسین بر سر صنایع لبنی

انتشار شایعه وجود سم آفلاتوکسین در شیر با وجود تکذیب، علاوه بر کاهش سهم لبنیات از سبد مصرف خانوارها می‌تواند تولید و صادرات این محصولات را با چالش مواجه کرده و ارزآوری این صنعت را در شرایط سخت تحریم متوقف کند.

این نخستین باری نیست که ادعاهایی درباره سلامت صنایع غذایی کشورمان مطرح می شود؛ در این میان صنایع لبنی که بازار پر رونقی را در کشورهای منطقه و حتی اروپایی برای خود فراهم کرده و ارزآوری دارند، بارها مورد هجوم شایعات و ادعاهای متعدد درباره سلامت و کیفیت محصولات قرار گرفته اند. چند سال پیش نیز موضوع استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی خبرساز شده و نزدیک ۳۵ درصد مصرف فرآورده های لبنی را کاهش داد.
 
روزهای اخیر  نیز طرح ادعاهایی در مورد میزان بالای سم آفلاتوکسین در مواد غذایی و لبنی در یکی از برنامه های صدا وسیما، سبب نگرانی های در جامعه شده است. با  انتشار  این ادعا در صدا و سیما و دست به دست شدن آن در شبکه های مجازی،  کارخانجات با کاهش تقاضای شیر و فراورده های لبنی روبرو شده اند که این موضوع نه تنها برای صنعت لبنیات کشور نگران کننده بوده بلکه تهدیدی برای سلامت مردم و حتی کاهش صادرات به شمار می رود.
 
«هشدار فوری به ۸۴ میلیون ایرانی / تا اطلاع ثانوی از مصرف شیر و سبزیجات جدا خودداری کنید! خیانتی که سالها در حق ایرانیان می شود و کسی هم از آن آگاه نیست! افشاگری‌ها در پخش زنده شبکه سه از پشت پرده لبنیات و سبزیجات موجود در بازار خبر داد که هر کسی با شنیدنش پشتش می لرزد...» این متن یکی از پیام‌های تلگرامی است که در روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شود.
 
«سعید سلطانی سروستانی» مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر این شایعات بر صنعت شیر کشور، گفت: سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی در کشور ما به ۱۲۰ کیلوگرم رسیده بود که طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم ها،  کاهش توان خرید مردم و انتشار اخبار نادرست و غیرکارشناسی مصرف این محصولات کاهش یافت تاجایی که اکنون به کمتر از ۹۰ کیلوگرم در سال رسیده است.
 
به گفته وی، کشور با تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن شیرخام و فراورده های لبنی خودکفا است.
 
وی با اشاره به اینکه علاوه بر تامین نیاز داخلی، سالانه نزدیک یک میلیون تن محصول لبنی به کشورهای هدف از جمله کانادا، فرانسه و  کشورهای همسایه صادر می شود، اظهار داشت: اعلام چنین اخبار غیرکارشناسی می تواند صادرات این محصولات را با مخاطراتی مواجه کرده و ارزآوری به کشور از این صنعت را متوقف کند.
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران تصریح کرد: چنین اقداماتی مشخص نیست به نفع چه کسانی بوده و با  چه هدفی دنبال می شود اما آنچه مشخص است این اقدام یک خیانت آشکار به مردم و منافع ملی کشور است.
 
وی براین باورست که چنین اخبار غیرکارشناسی می تواند باعث خروج لبنیات از سبد خانوار شود.
 
سلطانی مصرف فرآورده های لبنی را ضامن سلامتی جامعه دانست و  گفت: بارها از صدا و سیما درخواست کردیم که از اهمیت مصرف شیر برنامه هایی تهیه کند اما از ما بابت تهیه آن درخواست پول کرده اند، سپس یک دفعه، افرادی را در برنامه زنده تلویزیونی می آوردند که بدون اینکه بسنجند می گویند «شیر  و لبنیات، سمی و سرطان زاست».
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران اضافه کرد: براساس استاندارهای بین المللی، آفلاتوکسین در برخی محصولات وجود دارد اما باید طبق استاندارد دارای حد تعیین شده باشد به طوری که گزارش ها حاکی از آن است که استاندارد ملی مواد غذایی ایران پنج برابر سختگیرانه تر از استاندارد آمریکا است.
 
سلطانی اظهارداشت: شیرخام در کشور ما در دو مرحله مراکز دامداری (شیردوشی) و تحویل به کارخانجات (جهت فرآوری) مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت و تایید کارشناسان کنترل کیفیت قرار می گیرد و در صورت مشاهده هرگونه مشکل (وجود آفلاتوکسین بیش از حد تعیین شده و بار میکروبی بالا) شیرخام به مرکز دامداری مرجوع می شود.
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با تاکید براینکه مردم نگرانی در مصرف شیر  و فرآورده های لبنی نداشته باشند، گفت: اکنون به طور قطع مصرف لبنیات کاهش یافته است تا جایی که  برخی کارخانجات برای جلوگیری از ضرر خود و دامداران شیرخام تولیدی را از محصولات دارای  ماندگاری پایین به محصولات با ماندگاری بالا همچون شیرخشک و دوغ تبدیل می کنند اما ادامه این روند می تواند موجب کاهش خرید شیرخام توسط کارخانجات و در نهایت کاهش تولید شیرخام شود.
 
سلطانی با بیان اینکه مشخص نیست تخریب صنعت لبنیات کشور در شرایط تحریم ها به نفع چه کسانی است افزود: انتشار دهندگان اخبار کذب باید پاسخگو باشند.
(سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸) ۰۹:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها