دوشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۸ / ۲۱:۰۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۱۱۸۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

واکسیناسیون ۲۰ هزار رأس دام در استان‌های سیل‌زده/ جای نگرانی مبنی بر بیماری مشترک دام و انسان نیست

رفیع‌پور گفت: تا کنون ۲۰ هزار رأس دام در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در برابر بیماری‌ها واکسینه شدند.

علیرضا رفیع‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون دام در استان های سیل‌زده، اظهار کرد: در وقوع سیل اخیر در استان سیستان و بلوچستان و منطقه جاسک هرمزگان در هر جایی که امکان دسترسی برای همکاران سازمان دامپزشکی فراهم بوده، حضور یافته و نسبت به دفن بهداشتی دام‌های تلف شده اقدام کرده‌اند.
او افزود: بنا بر آخرین آمار تا کنون بیش از ۲۰ هزار رأس در استان‌های سیل‌زده  واکسیناسیون  شده که ۵ هزار رأس دام با همکاری بخش خصوصی دامپزشکی به طور کاملا رایگان و مابقی با هزینه خود دامداران واکسینه شده‌اند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در استان‌های سیل‌زده علاوه بر واکسیناسیون دام‌ها اقدامات کمکی دیگر انجام شده و خوراک دام و طیور، ویتامین و مواد معدنی موردنیاز توسط تولید کنندگان و چند تشکل که به سازمان دامپزشکی کمک کرده‌اند، در اختیار دامداران خسارت دیده قرار گرفته است.
رفیع‌پور با اشاره به اینکه عمده دامداری‌های مناطق سیل‌زده سنتی هستند، بیان کرد: برخی از این دام‌ها در مسیر رودخانه و سیل بودند که همین امر منجر به تلفات آن‌ها شده است ضمن آنکه برخی واحد‌های دامداری روستایی که در کنار منازل قرار داشتند خراب شده و دام‌هایشان از بین رفته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه اقدامات حمایتی، درمانی و بهداشتی در این مناطق آغاز شده است، گفت: بیش از ۳۰ اکیپ از همکاران سازمان دامپزشکی به شهرستان‌های سیل‌زده اعزام شدند و ۲۴ اکیپ مجهز دیگر از سایر استان‌ها به کمک ما آمدند که بدین ترتیب دام‌های تلف شده جمع‌آوری و دفن بهداشتی می‌شوند.
دفن بهداشتی ۲۰۰ رأس دام در استان‌های سیل‌زده
او ادامه داد: تا کنون ۳ هزار رأس دام که به سبب وضعیت بد آب و هوایی بیمار شدند، تحت درمان قرار گرفتند و ۲۰۰ رأس دام به صورت بهداشتی دفن شدند هر چند هنوز دام‌های تلف شده‌ای هستند که زیر گل و لای مدفون شدند و باید از ماشین آلات سنگین برای خارج کردن آن‌ها استفاده کرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان، تصریح کرد: با توجه به اقدامات بهداشتی و درمانی که در مناطق سیل‌زده انجام شده، تا کنون بیماری دامی و مشابه انسان و دام در این مناطق رویت نشده است که بدین ترتیب جای هیچگونه نگرانی نیست.


(دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸) ۲۱:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها