جمعه / ۲۷ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۱۰۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

رشد ۵۵ درصدی پیله تر ابریشم نسبت به سال گذشته

رییس مرکز نوغانداری کشور گفت: امسال با توزیع ۳۹ هزارو ۸۰۰ جعبه تخم نوغان و تولید یک هزارو ۳۸۵ پیله تر ابریشم به رشد ۵۵ درصدی نسبت به سال گذشته دست یافت.

«عدیل سروی» با بیان اینکه طبق آمارها رقم توزیع تخم نوغان  و تولید کرم ابریشم در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است افزود: امسال تمامی استان های کشور در توزیع و تولید کرم ابریشم مشارکت داشته اند به طوری که سال گذشته آمار تولید مربوط به ۲۲ استان کشور بود اما امسال ۹ استان دیگر به این تولید پیوسته اند.
به گفته وی، استان های گیلان، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی و  مازندران به ترتیب بیشترین حجم تولید کرم ابریشم کشور را برعهده دارند.
وی اظهار داشت: سال گذشته ۱۷ هزارو ۵۰۰  خانوار در این صنعت فعالیت داشتند که امسال این تعداد به ۲۵ هزار خانوار رسید یعنی هفت هزار و ۵۰۰ خانوار در این صنعت مشغول به کار شدند.
رییس مرکز نوغانداری کشور تصریح کرد: میزان خوداتکایی  صنعت فرش و منسوجات ابریشمی کشور به  تولید داخل امسال به ۴۲ درصد رسید این در حالیست که سال گذشته این رقم نزدیک ۲۸ درصد بوده است.
تولید کشت پاییزه کرم ابریشم پس از ۲۳ سال
سروی گفت: امسال برای نخستین بار پس از ۲۳ سال پرورش کرم ابریشم در سال طی دو مرحله کلید خورد به طوری که بجای یکبار پرورش در سال دو بار پرورش را در ۱۰ استان کشور از جمله گیلان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی ، اصفهان و کردستان انجام دادیم که تاثیر قابل توجهی در تولید این صنعت داشت.
وی دوره پرورش کرم ابریشم را سالانه ۴۵ روز عنوان کرد و گفت: هر ساله این پرورش در مناطق گرمسیری  از اواسط اسفندماه شروع و در مناطق سردسیری مانند کردستان تا تیرماه ادامه می یابد.
وی با بیان  اینکه ۱۷۶ نوغاندار کشور در کشت پاییزه این محصول مشارکت داشتند افزود: این اقدام به تولید اقتصادی این صنعت و کیفیت صنعت فرش کشور کمک می کند.
رییس مرکز نوغانداری کشور درباره نهال توت گفت: امسال ۲۰۰ هزار اصله نهال توت را در کشور توزیع کردیم درحالی که سال گذشته این رقم حدود  ۱۶۵ هزار اصله نهال توت بوده است.
وی ادامه  داد: تلاش داریم برای سال آینده یک میلیون و ۲۱۵ هزار اصله نهال توت در هشت استان عمده کشور همچون گیلان، خراسان رضوی، مازندران، خراسان شمالی ، سمنان، آذربایجان شرقی، همدان، و گلستان تولید و عرضه کنیم.
وی افزود: اکنون قلمه نهال های  توت اماده است و از اواخر بهمن ماه به فراخور اب و هوایی استان ها در اختیار پیمانکاران قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، طبق آمارها۹۰ درصد ابریشم جهان در کشورهای آسیایی تولید می شود و چین با تولید ۱۴۲ هزار تن در رتبه نخست و هند با تولید ۳۲ هزار تن در رتبه دوم جهان قرار دارد و ایران هشتمین تولیدکننده جهان است.
بخش عمده کرم ابریشم با ۳۲ درصد تولید مربوط به استان گیلان است.
صنعت نوغانداری کشور در دهه های ۸۰ تا ۹۰ دچار افول شده بود اما با تصویب هیات وزیران در سال ۱۳۹۳ مرکز توسعه نوغانداری کشور به عنوان متولی این بخش برای اعمال وظایف حاکمیتی، نظارتی و توسعه ای راه اندازی شد.
این مرکز به دنبال اعمال راهکارهای حمایتی برای جلب اعتماد مردم به صنعت نوغانداری کشور است تا نهاده های مورد نیاز این بخش از جمله نهال توت اصلاح شده و تخم نوغان با کمک های یارانه ای تولید شود و با حداقل قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
 

(جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸) ۱۰:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها