پنج شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۰۶۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان،
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پرداخت ۹۵ درصد مطالبات چایکاران/ نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای تعیین تکلیف نشده است

رئیس سازمان چای از پرداخت ۹۵ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: مطالبات تا نیمه اول مهر تسویه شده است.

حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور از پرداخت ۹۵ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: بنابر آخرین آمار تا کنون مطالبات چایکاران تا نیمه اول مهر ماه به طور کامل به حساب آنها واریز شده و ما بقی بعد از تخصیص سهم کارخانه‌ها و دولت ظرف هفته‌های آتی واریز خواهد شد.
 
او افزود: امسال ۱۲۶ هزار و ۷۵۳ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۳۴۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از چایکاران دو استان گیلان و مازندران خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است.
 
به گفته جهانساز امسال ۴۵ درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و ۵۵ درصد درجه دو بوده است.
 
رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه مشکلی در فروش چای تولید داخل وجود ندارد، گفت: با توجه به بهبود کیفیت چای و گرایش مردم طی سال‌های اخیر به مصرف چای داخل، مشکلی در تولید چای کشور وجود ندارد.
 
بیشتر بخوانید: پرداخت بیش از ۹۸ درصد مطالبات چایکاران/ ۱۲ هزار و ۵۷۱ تن چای ایرانی صادر شد
 
 
واردات ۵۸ هزار تن چای در سال گذشته
 
او درباره آخرین وضعیت واردات چای بیان کرد: بنابر آمار ۷ ماهه گمرک ، ۲۹ هزار تن چای وارد کشور شده است.
 
این مقام مسئول مجموع واردات چای در سال گذشته را ۵۸ هزار تن اعلام کرد و افزود: با توجه به مصرف چای و احتساب تولید داخل پیش بینی می‌شود که مابقی چای مورد نیاز کشور تا پایان سال وارد شود.
 
جهانساز درباره آخرین وضعیت صادرات چای اظهار کرد: با وجود برخی مشکلات مبنی بر انتقال ارز و مصرف بیشتر چای در داخل از ابتدای سال رقمی حدود ۴ هزار تن چای به بازار‌های هدف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.
 
 
پرداخت بیش از ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات به ۹ هزار و ۳۰۰ نفر از چایکاران
 
 
 
رئیس سازمان چای کشور درباره آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات به چایکاران گفت: بنابر آخرین آمار تا کنون ۱۵ و نیم میلیارد تومان از محل صندوق توسعه و ۸.۲ میلیارد تومان تسهیلات از طریق دو بانک به ۹ هزار و ۳۰۰ نفر از چایکاران پرداخت شده ضمن آنکه از محل صندوق و سرمایه گذاری ۱۷.۸ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق و سرمایه گذاری دو بانک در اختیار ۱۱۹ کارخانه چای سازی قرار گرفته است.
 
 
پرداخت ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به کارخانه‌ها و چایکاران
 
او درباره تاثیر اعطای پرداخت تسهیلات به چایکاران گفت: با توجه به پرداخت ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با اقساط بلند مدت ۴ ساله به کارخانه‌ها و چایکاران، در سطحی به معادل ۷ هزار هکتار عملیات به‌زراعی انجام شده است.
 
جهانساز با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات تا ۱۵ اسفند به چایکاران و کارخانه‌های چای سازی ادامه دارد، بیان کرد: با توجه به آنکه پرداخت تسهیلات، در احیای باغات رها شده، افزایش تولید و نوسازی کارخانه‌ها تاثیر بسزایی دارند از این رو محدودیتی در اعطای تسهیلات وجود ندارد.
 
رئیس سازمان چای کشور در پایان درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای تصریح کرد: اگر چه پیشنهاداتی در خصوص نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای برای سال زراعی آینده داده شده، اما هنوز تعیین تکلیفی در این خصوص صورت نگرفته است هر چند امیدواریم نرخ اعلامی شورای اقتصاد به سبب ایجاد انگیزه در میان چایکاران کمتر از تورم نباشد.
(پنج شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸) ۱۷:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها