پنج شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۰
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۱۰۵۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

سال پر باران و زیان کشت جایگزین، کاهش تولید گندم را منتفی کرد

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: تامین نیاز آبی گندم کشور در پی‌ بارندگی‌های سال‌‌زراعی ‌جاری همراه با زیان کشت‌های جایگزین گندم آبی با محصولات سبزی و صفی موجب شده، بحث کاهش تولید گندم منتفی شود در نتیجه پیش‌بینی‌ها برای تولید بیش از 13 هزار تن گندم محقق خواهد شد.

علی‌قلی ایمانی با اشاره به بحث‌های مطرح شده درباره کاهش 10 الی 15 درصدی سطح زیر کشت گندم، اظهار کرد: شرایط جوی حاکم بر کشور از ابتدای سال زراعی تا کنون نیاز آبی مزارع گندم کشور را تامین کرده و به رغم کاهش 10 الی 15 درصدی سطح زیر کشت پیش‌بینی‌های میزان تولید برای سالجاری محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده است که برای سال‌زراعی جای بیش از 13 هزار تن گندم در کشور تولید شود که با توجه به تامین نیاز آبی محصول، این میزان تولید اتفاق خواهد افتاد.
ایمانی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی سطح زیر کشت برای گندم 6 میلیون هکتار بوده است، افزود: در حال حاضر 2 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و 4 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم دیم است.
وی اضافه کرد: برای تامین نیاز آبی گندم دیم به قطعیت رسیده‌ایم، برای تامین آب گندم آبی نیز در صورت عدم تامین از نزولات آسمانی امکان تامین آب از منابع آب زیرزمینی امکان‌پذیر است.
به گفته ایمانی؛ شرایط کلی برای تامین آب مورد نیاز کشت گندم در کشور مناسب است و این امر تداوم خودکفایی گندم برای سال آینده را تثبیت کرده است.
وی از دیگر دلایل منتفی شدن کاهش تولید گندم در سالجاری را زیان کشت‌های جایگزین گندم آبی مانند محصولات سبزی و صفی برای کشاورزان عنوان کرد.
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: زیانی که کشاورزان برای جایگزینی گندم آبی با محصولاتی مانند گوجه فرنگی داشته‌اند موجب شده که در سال زراعی‌جاری به سود اندک بسنده و دوباره به کشت گندم روی بیاروند.
ایمانی یادآور شد: البته سود گندم در سالجاری با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید بسیار ناچیز است، اما کشاورزان این سود بدون ریسک را به زیان احتمالی کشت محصولات سبزی و صیفی ترجیح می‌دهند.
در ابتدای ماه‌جاری بنیاد ملی گندمکاران ایران در نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور، از کاهش 10 الی 15 درصدی سطح زیرکشت گندم در کشور خبر داد.

(پنج شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸) ۱۰:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها