چهارشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۱۰۲۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

اشتباهی تراریخته نخوریم!

فارغ از تصمیم‌گیری درباره خوب یا بد بودن محصولات تراریخته مصرف‌کنندگان حق دارند با آگاهی به انتخاب این محصول دست بزنند، بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که عنوان "تراریخته" واضح و مشخص برای تمام افراد روی کالا درج شود.

محصولاتی که ساختار ژنتیکی آن‌ها از طریق مهندسی ژنتیک تغییر پیدا می‌کند تحت عنوان محصول تراریخته شناخته می‌شود. مخالفان مصرف محصولات تراریخته بر این باورند که این محصولات می‌توانند دارای عوارض و خطرات پیش‌بینی نشده‌ای بر سلامت انسان و محیط ‌زیست باشند اما در طرف دیگر موافقان معتقدند که بیماری‌زا بودن این محصولات اثبات نشده و همچنین با کاهش منابع آبی و خشکسالی‌های پی در پی، افزایش جمعیت و بحران کمبود منابع غذایی می‌توان با تغییر در ژنوم گیاه آن را نسبت به کم آبی مقاوم ساخت و در نتیجه عملکرد و بازده محصول را افزایش داد.
با این وجود آنچه اهمیت دارد لزوم درج نام تراریخته بر روی محصولاتی است که ساختار ژنتیکی آن‌ها تغییر یافته است، به‌طوری‌که بر اساس قوانین سازمان غذا و دارو تولیدکنندگان ملزم هستند روی محصول خود درج کنند که محصول مورد نظر تراریخته است تا مصرف‌کننده با آگاهی به انتخاب دست بزند.
اما آنچه اخیرا در برخی شبکه‌های اجتماعی جلب توجه کرد انتشار عکسی بود که در آن روی یک بسته پفک به جای کلمه تراریخته نام اختصاری آن یعنی GMO  نوشته شده است و به سایر کاربران هشدار داده شده بود که از یکسان بودن نام تراریخته و اصطلاح GMO آگاه باشند، چراکه به نظر می‌رسد عموم مردم از یکسان بودن معنی این دو کلمه اطلاع ندارند.
در این رابطه جمشید مغازه‌ای، عضو کانون انجمن صنایع غذایی ایران و دبیر رئیس انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران، در گفت‌وگو با ایسنا گفت که قاعده کلی این است که روی این محصولات نام تراریخته یا تغییر ژنتیک یافته نوشته شده اما اگر سازمان غذا و دارو به درج نام GMO نیز ایراد نگیرد، مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه محصولاتی که تحت عنوان تراریخته شناسایی می‌شوند، معمولا از روغن تراریخته استفاده می‌کنند، روغن سویا و پالم را از جمله روغن‌های تراریخته عنوان کرد که عنوان تراریخته نیز روی آن‌ها درج شده است.
عضو کانون انجمن صنایع غذایی ایران در پایان اظهار کرد: نگرانی اصلی در رابطه با احتمال سوء استفاده از روش تغییر ساختار ژنتیک در محصولات است که برای مثال ایجاد بیماری ابولا و ایدز با این روش ایجاد شد، ‌ اما به طور کل محصولات تراریخته مشکل خاصی ندارند و حتی ساختار و فرمولاسیون قوی‌تری نیز دارند.

(چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸) ۱۱:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها