چهارشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۰۱۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

محصولات کشاورزی ۵۰ درصد کمتر از حد نیاز آبیاری می شوند

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی معتقد است: محصولات کشاورزی از جمله پسته، زعفران، سیب درختی و گندم در برخی مناطق کشور ۵۰ درصد کمتر از نیاز آبی خود، آبیاری می شوند.

« علیمراد اکبری» افزود: طبق گزارش های ارایه شده برخی محصولات کشاورزی کمتر از نیاز آبی سند ملی آبیاری می شوند که این امر در کاهش عملکرد محصول در هکتار تاثیرگذار است و عملکرد پسته در هکتار ۱۳ تن است، اما با عملیات کم آبیاری در برخی باغ ها عملکرد پسته ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار شده است.
 
وی کیفیت آب را در آبیاری گیاه موثر  دانست و اضافه کرد:اکنون کیفیت آب در برخی مناطق کشور به دلیل شوری بالا، خوب نیست، که باید فرآوری صورت گیرد که این امر نیز محقق نمی شود.
 
مصرف آب بخش کشاورزی ۷۰ درصد 
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طبق آمارها میزان مصرف آب بخش کشاورزی بین ۶۵ تا ۷۰ درصد است و برای کاهش مصرف آب در این بخش، مصرف آب  ۳۵ محصول را مورد هدف قرار گرفته که از این تعداد تاکنون ۲۳ محصول در حال ارزیابی است.
 
ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت خاک بزودی به دولت 
 
اکبری درباره قانون حفاظت خاک گفت: پس از ابلاغ مصوبه  قانون حفاظت خاک در مجلس شورای اسلامی، مقرر شد آیین نامه اجرایی آن در مدت زمان ۶ ماه تنظیم  و برای بررسی و تایید به دستگاه های مرتبط وزارتخانه های نیرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه ارایه شود.
 
وی با بیان اینکه این ایین نامه در مرحله نهایی تدوین قرار دارد، افزود: همزمان با پایان تدوین این آیین نامه هفته آینده به دستگاه های مربوطه ابلاغ می شود.
 
معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: قانون حفاظت خاک به منظور حفاظت و حاصلخیزی خاک، جلوگیری از آلودگی ، فرسایش و قاچاق خاک  تصویب خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: هرگونه برنامه ریزی برای آب بدون توجه به مسئله خاک معنی و مفهومی ندارد و باید خاک را به عنوان مخزن آب مدیریت کرد و همین امر باعث افزایش ۳۰ درصدی بهره وری تولید  کشاورزی  می شود و حاصلخیزی خاک توان تولیدی را  دو برابر می کند.
 
 جرایم سنگین برای قاچاقچیان خاک
 
اکبری گفت: طبق قانون حفاظت خاک، هرگونه قاچاق خاک به طور کامل ممنوع است و جرایم سنگینی برای متخلفین به همراه دارد.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی  با بیان اینکه طبق برنامه باید ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گیرد، افزود: امسال ۹۰ هزار هکتار آن به  بهره برداری رسیده و  ۱۳۰ هزار هکتار در حال اجراست که در صورت تامین اعتبار تا تیرماه سال آینده به اتمام برسد.
 
به گفته وی، اکنون سیستم های آبیاری مختلف در مزارع و باغ های کشور وجود دارد، اما به دلیل اینکه ایران کشور خشک و دارای منابع آبی محدود است رویکرد  به سمت توسعه روش های مدرن آبیاری است.
 
حذف سیستم ابیاری ثقلی 
 
وی پیرامون حذف سیستم آبیاری ثقلی در اراضی کشاورزی کشور در سالهای آتی توضیح داد: چنانچه در مناطقی امکان اجرای سیستم آبیاری تحت فشار نباشد، از لوله و سیستم های آبیاری کم فشار استفاده می شود.
 
وی درباره سیل اخیر  در استان سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون گزارشی از خسارت سیل به سیستم های آبیاری تحت فشار و مدرن ارایه نشده است به طوریکه برای پروژه بزرگ در زابل نیز مشکلی پیش نیامده است.
 
چهارمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی، سامانه های نوین آبیاری، ماشین آلات و نهاده ها در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران روز سه شنبه بیست و چهارم دی ماه با حضور « عباس کشاورز » سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و معاونین  و مدیران این وزارتخانه افتتاح شد و فعالیت این نمایشگاه تا ۲۷ دی ماه ادامه خواهد داشت.
(چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸) ۰۹:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها