سه شنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۷
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۹۰۹۹۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فراورده های روغنی

۲۵ درصد تولید زیتون کنسروی مازاد بر نیاز کشور است/ضرورت اعمال ممنوعیت واردات روغن زیتون

عباسی گفت: ۶۰ هزار تن زیتون کنسروی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۲۵ درصد تولید این محصول مازاد بر نیاز کشور است.

مهدی عباسی رئیس شورای ملی زیتون درباره آخرین وضعیت تولید روغن زیتون اظهار کرد: سال گذشته مساعدت بخش دولتی و خصوصی موجب شد تولید روغن زیتون از ۴ هزار و ۵۰۰ تن به بیش از ۷ هزارتن برسد.
وی افزود: با توجه به اقدامات شورای ملی زیتون امسال پیش بینی می‌شد تولید روغن زیتون به بیش از ۱۰ هزار تن برسد که متاسفانه به دلیل ناهماهنگی بخش دولتی این امر محقق نشد.
عباسی با اشاره به اینکه اغلب روغن‌های وارداتی غیربهداشتی هستند، بیان کرد: اگر واردات روغن زیتون مشابه کیفیت تولید داخل باشد، مشکلی نداریم، اما ضعف در نظارت‌ها موجب شد روغن‌های غیربهداشتی و غیرخوراکی وارد شود.
این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم آنکه جشن خودکفایی روغن زیتون دور از انتظار نبود، اما عوامل مختلف همچون واردات روغن زیتون‌های بی کیفیت مانع تحقق پیش بینی تولید روغن زیتون شد.
وی با انتقاد از این مسئله که ممنوعیت واردات روغن زیتون تاکنون اعمال نشده است، بیان کرد: با وجود مکاتبات صورت گرفته، این موضوع به نتیجه نرسید. این در حالی است که با اعمال حمایت‌های لازم به خودکفایی دست می‌یافتیم.
به گفته عباسی، اگر مسئولان امر با بخش خصوصی همکاری لازم را نداشته باشند به طوریکه با وجود پیگیری‌های صورت گرفته ممنوعیت واردات اعمال نشود، بدون تردید سال آینده تولید روغن زیتون به صفر می‌رسد چرا که واردات روغن بی کیفیت در حال انجام است.
وی حداقل قیمت هر شیشه روغن زیتون تولید داخل را ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که روغن‌های وارداتی بی کیفیت و عمدتا پومیس با نرخ ۳۳ هزار تومان عرضه می‌شود.
۶۰ هزار تن زیتون کنسروی در داخل مصرف می شود
رئیس شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه ۲۵ درصد تولید زیتون کنسروی مازاد نیاز داخل است، بیان کرد: بنابر آمار ۶۰ هزار تن زیتون کنسروی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که تولید زیتون کنسروی داخل علاوه بر تامین این میزان ۲۵ درصد مازاد بر نیاز کشور است که باید به بازار‌های هدف صادر شود.
وی در پایان تصریح کرد: اگرچه اتفاقات خوبی در حوزه صادرات رخ داده، اما لازم است که با تسهیل در صدور مجوز‌ها و حمایت‌های لازم از این بخش حمایت کنیم، در غیر این صورت امکان رقابت با سایر رقبا وجود ندارد.

(سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸) ۱۲:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها