دوشنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۹۷۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تجهیز 2.2 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری/ عملکرد محصولات کشاورزی 30 درصد افزایش می‌یابد

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشوری گفت: تاکنون 2.2 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های آبیاری تجهیز شده که عملکرد محصولات کشاورزی را 30 درصد افزایش می‌دهد.

 امروز عباس زارع مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشوری در نشست خبری اعلام کرد: در کشور تاکنون 2 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد و 125 هزار هکتار هم در حال اجرا است.
 
وی اراضی آبی کشور را 7.8 میلیون هکتار اعلام کرد که طبق برنامه قرار است با توجه به اهمیت آب در کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شوند.
 
به گفته مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشوری تجهیز زمین‌های کشاورزی به آبیاری نوین باعث افزایش 44 درصدی راندمان آب در مزرعه، افزایش 30 درصدی عملکرد محصول، کاهش 30 درصدی مصرف نهاده‌ها و کاهش25 درصدی مصرف انرژی در آب‌هایی که از چاه‌ها استحصال می‌شود، می‌انجامد.
 
به گفته زارع، 150 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی و 500 میلیارد تومان از بودجه سنواتی 98 برای انجام آبیاری نوین اختصاص یافته که با این اعتبار 215 هزار هکتار از اراضی جدید به این سامانه تجهیز می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه تاکنون 20 درصد اعتبارات صندوق توسعه ملی تخصیص یافته ابراز امیدواری کرد این میزان تا سه ماهه نخست سال آتی به طور کامل تخصیص شود.
 
مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشوری  به اهمیت آبیاری نوین در کشور پرداخت وگفت: با توجه به محدودیت آب کشور که یک سوم بارش جهانی را داریم و همچنین کاهش 50 درصدی رواناب‌هاو کاهش شدید پساب‌های زیرزمینی انجام آبیاری‌های نوین جزو پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی مصوب شده است.
 
زارع  در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که با توجه به خرد بودن اراضی در کشور آیا امکان ترجیح به همه اراضی آبی به سامانه‌های آبیاری وجود دارد، گفت: در ارزیابی‌هایی که قبلا انجام شد تصور بر این بود که بیش از 4 میلیون از اراضی کشور را  نمی‌توان به آبیاری بارانی تجهیز کرد اما با پیشرفت فناوری و تنوع در سامانه‌ها که اکنون به 9 سامانه رسیده است اکنون امکان پوشش همه اراضی تقریبا ایجاد شده است.
 
وی گفت: در حال حاضر ظرفیت ایجاد سالانه 400 هزار هکتار در سال به سامانه نوین وجود دارد و اکنون 1600 مجری، 400 مشاور و 350 تولید کننده لوله و تجهیزات داریم.
 
مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشوری همچنین توضیح داد که از سال 69 که آبیاری نوین در کشور آغاز شده بیشتر با روش‌های بارانی بود اما اخیرا به این نتیجه رسیدیم که باید آبیاری‌ها به سوی قطره‌ای و موضعی پیش برود چرا که در آبیاری بارانی امکان تبخیر آب و همچنین شستن خاک نسبت به مدل‌های دیگر آبیاری بیشتر است. 
 
زارع افزود: ما از سال 93 تا سال گذشته سهم سامانه‌های آبیاری بارانی را  از 57 درصد به 24 درصد کاهش داده‌ایم.
 
خبرنگار فارس پرسید چرا پروژه‌های بزرگی مانند ابیاری بارانی که هزینه بسیار زیادی دست کشاورز می‌گذارد با آزمون و خطا انجام میدهید. چرا کشاورزان باید سامانه‌ای را که شما آن موقع معرفی کردید را دوباره با صرف هزینه‌های زیاد باید جایگزین کنند،‌گفت: کارهای تحقیقاتی در طول زمان تکمیل می‌شود و آن موقع فکر می‌کردیم بارانی بهتر است اما به مرور روش‌های بهتر جایگزین شد.
 
وی این را هم توضیح داد که هر کشاورز تنها اجازه استفاده از یک بار از تسهیلات دولتی را درباره پروژه‌های آبیاری دارد و ما رصد می‌کنیم امکان دوبار پرداخت وجود نداشته باشد.
 
مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشوری گفت: 85 درصد هزینه‌های آبیاری بارانی به صورت بلاعوض توسط دولت و 15 درصد آن از سوی کشاورز پرداخت می‌شود. البته در ادامه با توضیحاتی که درباره مدل‌های آبیاری داد به طور میانگین در حقیقت سهم دولت میانگین 65 تا 70 درصد شد. به عبارتی برای هر هکتار دولت حدود 17 و نیم میلیون تومان پرداخت می‌کند.
 
به گفته زارع بر اساس برنامه ششم قرار است 400 هزار هکتار و بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی 250 هزار هکتار به شرط وجود اعتبار به سامانه‌های نوین آبیاری تخصیص یابد. اما طبق بودجه‌ای که در اختیار می‌گذارند بر اساس توافق سازمان برنامه بودجه سالانه انجام بیش از 160 تا 170 هزار هکتار آبیاری نوین امکان پذیر نیست. 
 
وی در ادامه در پاسخ به سؤال که میزان مصرف آب در بخش کشاورزی چقدر است و آیا اختلاف شما در باره میزان مصرف آب با وزارت نیرو همچنان وجود دارد، گفت: وزارت نیرو اعلام می‌کند 90 تا 92  درصد میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است اما این از نظر ما اشتباه است چرا که آنها آبی را که از کانال  2 خارج می‌شود به عنوان آب کشاورزی به حساب می‌آورند و  در حالی که بخشی از آب در مسیر تبخیر می‌شود و حتی آبی که به داخل مزرعه می‌رود نیز کامل به مصرف گیاه نمی‌رسد. بنابراین میزان مصرف در بخش کشاورزی 60 تا 70 درصد است.
 
مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشوری تاکید کرد: 95 درصد لوازم و تاسیسات آبیاری توسط تولید کنندگان داخلی انجام می‌شود. 
 
در ادامه زارع از برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی سامانه‌های نوین آبیاری در نمایشگاه بین‌المللی از 24 تا 27 دی برگزار می‌شود. 160 غرفه وجود دارد که 114 غرفه مربوط به سامانه‌های آبیاری است. 
 
زارع در عین حال گفت: برگزاری این نمایشگاه برای افزایش آگاهی کشاورزان و همچنین آشنایی با آخرین تجهیزات آبیاری بسیار مطرح است.
(دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸) ۱۵:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها