یکشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۷
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۰۹۵۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

مصرف سرانه برنج در کشور ۳۵ کیلوگرم است

مرکز آمار ایران مصرف سرانه برنج در کشور ۳۵ کیلوگرم در نظر گرفته شده است که تفاوت نیاز کشور با ۴۰ کیلوگرم اعلام شده است.

باتوجه به انتشار خبری مبنی بر "واردات ۵۰۰ هزار تن برنج به بهانه بازار شب عید"، سید محسنی سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی اطلاعیه ای از سوی معاونت امور زراعت منتشر کرد.
 
۱-به استناد نامه شماره ۱۵۳۵/۹۷ مورخ ۲۱/۱۰/۹۷ مرکز آمار ایران مصرف سرانه برنج در کشور ۳۵ کیلوگرم در نظر گرفته شده است که تفاوت نیاز کشور با ۴۰ کیلوگرم اعلام شده در گزارش آن رسانه معادل بیش از ۴۰۰ هزار تن برنج است.
 
۲-مرجع اعلام آمار تولید، سطح و عملکرد محصولات زراعی وزارت جهاد کشاورزی بوده و طبق اطلاعات دریافتی از استان‌های ۱۹ گانه کشور که در آن‌ها برنج کشت و کار می‌شود در سال زراعی ۹۸-۹۷ با توجه به نزولات مناسب و افزایش قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته، به نحوی که تولید برنج کشور با حدود بیش از ۲.۹؟ میلیون تن نسبت به سال قبل ۴۵ درصد رشد نشان می‌دهد.
 
با توجه به حوادث سیل و جاری بودن منابع فراوان آب در خوزستان و گلستان نسبت به سال قبل به ترتیب ۲۰۲ و ۹۲ درصد رشد سطح زیر کشت داشته‌اند. با عنایت به سرانه مصرف ۳۵ کیلوگرم و جمعیت تقریبی ۸۳ میلیون نفر نیاز کشور حدود ۲.۹ میلیون تن می‌باشد؛ واردات برنج تا اواسط آذر ماه نیز ۱۰۳۹ هزار تن بوده که به علاوه تولید داخل جمعاً ۳۹۴۰ هزار تن برنج تأمین شده است. بدین ترتیب برای هر ایرانی ۴۷ کیلوگرم برنج تأمین شده است.
 
۳-تولیدات داخل کشور عمدتاً از برنج‌های با کیفیت بالا و متوسط هستند. از این رو بالا بودن قیمت برنج در بازار دلیل بر عدم صحت آمار اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نمی‌باشد؛ بلکه در تحلیل اقتصادی باید به موضوع کیفیت و بازارپسندی و ذائقه مردم به برنج ایرانی نیز توجه شود.
(یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸) ۱۳:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها