یکشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۵
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۰۹۵۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

۵۰۰ هزار تن از نیاز واردات برنج کشور باقی مانده است

از ۱.۵ میلیون تن نیاز واردات برنج کشور حدود ۵۰۰ هزار تن باقی مانده است که باید ارز آن تامین و وارد کشور شود.

بدنبال انتشار خبری باعنوان " واردات ۵۰۰ هزار تن برنج به بهانه تنظیم بازار شب عید" در مورخ ۱۰ دی ماه ۹۸ در باشگاه خبرنگاران جوان، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت توضیحاتی را به نقل از مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار بمنظور آگاهی مخاطبان به شرح زیر ارائه داد:
 
بر اساس جمعیت کل کشور میزان مصرف کل برنج در سال ۳.۳۰۰ هزار تن برآورد شده که با احتساب ۶۰۰ هزار تن ذخایر استراتژیک (مصوب شورای عالی امنیت ملی) میزان کل نیاز کشور ۳.۹۰۰ هزار تن برآورد گردیده است.
 
همچنین مطابق ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید سالانه برنج داخلی کشور ۱.۸۰۰ هزار تن بوده که سالانه برای تنظیم بازار داخل به ۱.۵ میلیون تن برنج خارجی نیاز داریم که با توجه به ضرورت تکمیل ذخایر، مجموع نیاز واردات ۱.۷ میلیون تن است.
 
 
تاکنون بیش از ۱.۴ میلیون تن آن با احتساب رسوب کالا‌های دپو شده در بنادرکشور ترخیص شده و مابقی آن (۵۰۰ هزار تن) می‌بایست ارز آن تامین و وارد کشور گردد.
 
با توجه به نزدیکی ایام پایانی سال و شروع ماه مبارک رمضان در ابتدای سال ۹۹، اهمیت این موضوع دوچندان بوده و درخواست تنظیم بازار کشور برای جلوگیری از بروز کمبود مطابق پیش¬بینی¬ها و به منظور آرامش بخشی در بازار این کالا است.
 
براساس مقادیر مورد نیاز، ذخایر تکلیفی و وضعیت موجودی کف بازار و علی‌رغم ادعای افزایش تولید، مشاهده شاخص قیمت در بازار بیانگر لزوم حفظ تعادل میزان عرضه و تقاضا است. روند قیمت برنج ایرانی و برنج خارجی طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ نشان می‌دهد تعادل میان عرضه و تقاضا موجب کنترل قیمت‌ها در سطح کشور در برنج خارجی و متاسفانه رشد قيمت برنج داخلی شده است؛ لذا عدم ثبت سفارش و تخصیص ارز برای واردات برنج مشکلات حوزه تامین را دو چندان خواهد کرد.
 
هر چند از منظر کشاورزی سال‌پرآبی را سپری کردیم، اما این موضوع که در استان‌های قابل کشت، محصول برنج تولید شود، بر خلاف مصوبه هیات محترم وزیران بوده که لازم است با توجه به وضعیت اقلیمی کشور برنامه¬ریزی مدونی از سوی مسولان جهاد کشاورزی صورت پذیرد.
 
با توجه به مطالب فوق ترمیم ذخایر استراتژیک و تامین به موقع برنج وارداتی برای تنظیم بازار در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان امری ضروری است.
(یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸) ۱۳:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها